En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)

Inlägg av Jens Gustavsson »

skulle va kul med en uppdatering och liten race raport jonas efter den lyckade helgen
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)

Inlägg av zeke varg »

Bild
Bild

Det finns mycket att berätta så vi får börja med en återblick. Tidigare i höst så hyrde ett skönt gäng Åmsele basen för lite egen test&tune. Mitt mål för dagen var att höja laddtrycket till samma som jag använt vid motorbromsningen hos Jens. Ca 2.2 bar :)
Senast redigerad av zeke varg den ons sep 18, 2019 6:52 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Jonas Sandström SÄVAR
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)

Inlägg av zeke varg »

Verkar tjoll med bilderna.
Någon som vet nån annan tjänst än 'forum bilder'? Dom verkar gjort ändringar. Jag får det inte att fungera
...Sådär!
Tipsar om postimage.org
Jonas Sandström SÄVAR
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)

Inlägg av zeke varg »

Bild

Två kvällar innan detta trevliga event drabbades Amazonen av vattensjuka. Topppackningen höll inte tätt vid laddtryck så det blev att riva. Tror meket var klart kl23 på kvällen innan
Jonas Sandström SÄVAR
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)

Inlägg av zeke varg »

Bild
Bild
På det stora hela gick allt bra. Vi ryckte bort elektroniken som styrde wastegates då flödet inte verkade tillräckligt och laddade fritt över wastegate med en slang direkt från tryckröret. Vi landade på 2.1 bar och den kändes ganska förbannad. Vid den här tidpunkten var det inte så långt kvar till tröjan tävlingen och bilen stog fortfarande obesiktad men det skulle nog gå bra då det andra funkade fint. Det skulle dock visa sig att kronhjulet åkte på en duvning med utslagna tänder i sista svängen. Jag hade en 4.88 utväxling liggandes som jag egentligen hoppats installera under vintern, men nu fick jag anledning att lära mig shimsa Chrysler 8.75 axel.
Jonas Sandström SÄVAR
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)

Inlägg av zeke varg »

Bild

Med några dagar kvar till tröjan så gjorde jag nästa tokmek och lyckades besiktiga Amman UA på fredag morgon, dagen innan tröjan. För er som inte känner till så är det en tävling som avgör Umeås snabbaste gatbil. Enda kravet är att den är besiktad. Besiktad för alltid! Vilken härlig känsla! Åmsele bjöd återigen på kanonväder inför rejset.
Senast redigerad av zeke varg den ons sep 18, 2019 8:01 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Jonas Sandström SÄVAR
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)

Inlägg av zeke varg »

Bild

Det fina vädret höll dock inte i sig och tävlingen flyttades till söndag. Jag var ute och testade på lördag morgon och blev duktigt förvånad då bilen stannade till pga boost cut. Enligt loggen hade det pikat på 3.2 bar, drygt ett kilo högre än vad vi trodde möjligt. Det var troligtvis en effekt av att wastegate fjädrarna ger ett högre mekaniskt tryck när dom är kalla i kombination med den nya utväxlingen som gav högre motstånd och höll motorn på lägre varv under last (converter). Sedan började det regna. Vi byggde då ihop en tryckventil som skulle förhindra att laddtrycket kunde rampa fritt. Installationen blev klar under kvällen och provkördes mot transbrake. Återigen med 'kallt' grenrör och det såg ut som lägsta möjliga tryck då var 1.9 bar. Kan tilläggas att det vid tillfället inte fanns så utvecklade teorier varför den plötsligt kunde ladda ett helt bar över tidigare.
Jonas Sandström SÄVAR
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)

Inlägg av zeke varg »

Hur gick rejset då? Vi kollade av trycket på plats i Åmsele och enligt loggen laddade den 2.2. Lite högt tänkte vi men fortfarande inom motorns toleranser. Den kändes lite pösig ändå, men rejset gick bra för bilen. Föraren var dock lite otunad och jag gjorde tjuvstart i finalen mot Roger i sin balla Mustang. Grattis till segern! Vi möts igen nästa år. Jag hade superkul trots missödet. Väl hemma tittade vi på loggen från själva tävlingen och blev duktigt förvånade att ladd bara varit 1.2 bar under tävlingen. Vi hade tänkt fel i stunden då siffrorna visar absolut tryck i loggen. Fast bilen var ju hel och kommande helg var Umeå Open. Bara att ratta upp trycket. Lurigt det där med svajande ladd när bitarna är kalla och nu under hösten blev det verkligen skillnad innan allt är varmkört.
Jonas Sandström SÄVAR
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)

Inlägg av zeke varg »

Bild

Umeå Open blev riktigt lyckat för egen del trots att själva tävlingen tyvärr regnade bort. 2 bar i ladd så förväntade jag mig att bilen skulle gnugga däcken hela tvåan eftersom det spunnit en bit in på trean med den förra utväxlingen på vår egen test dag. Snacka om chassi hugg! Min första repan för dagen så hade inte så många bilar kört igenom. Amman fick grepp nått brutalt och bröt upp i en wheelie så spacklet flög på aktern. Landningen blev rätt hård men bitarna höll fint! Tack Mats Alfredsson för kanon bilder!
Jonas Sandström SÄVAR
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)

Inlägg av zeke varg »

Bild

Andra repan hade jag installerat vajrar i framvagnen för att begränsa fjädringsrörelsen och därmed mindre hjullyft. Det vred upp rätt fränt ändå...
Det blev person bästa på 201m med tiden 6.004/194kmh och det blev även snabbaste tiden för dagen totalt. Rätt så taggad för nästa säsong nu. Ber om ursäkt om någon bild publiceras utan kred/medgivande. Hittar en del bilder på bla facebook då det är svårt att ta egna bilder ;) säg till om det vore nåt som ska plockas ner eller krediteras. Mos och Mats Alfredsson har båda gjort fräna filmer från dagen som går att hitta på tuben.
Jonas Sandström SÄVAR
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)

Inlägg av zeke varg »

Bild

Glada räjsers med fina bilar! Redo att packa för hemfärd denna gång. Vi fick nog en hel del inspiration inför vintern :) Tack och bock till alla er som hjälpt till att denna säsong blev möjlig. Nu blir det semester från garaget ett tag med endast lite korv körning runt byn med denna 'bruks' räcer vid fint väder!
Jonas Sandström SÄVAR
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)

Inlägg av p.hedman »

Fan vilka fräna bilder och hjul lyft :)
Peter
Användarvisningsbild
DanielW
Forumsberoende
Inlägg: 930
Blev medlem: tor mar 24, 2005 5:28 pm
Ort: Piteå

Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)

Inlägg av DanielW »

Var kul att få se den i Åmsele. Grymt hjullyft du fick till.
Fort gick gick det oxå.
Grattis till besiktningen, kul!

Mvh Danne
Amazon turbo -65 Dragrace/Streetrace
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2432
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Galet fränt :thumbright: 8) :thumbright:

:arrow: NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)

Inlägg av Jens Gustavsson »

riktigt lyckad första sesong i modärn tid! har du börjat fundera på en plan till nästa sesong?

mins du vad bästa tid kortet va sen tidiga 2000 talet och gämfört det med detta?

mvh jens
Skriv svar