En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

zeke varg skrev:
Jens Gustavsson skrev:va kul med lite bilder och en liten tråd på bilen :thumbright:

mål 1 är att åka fortare än jag igen skulle jag tro? :hihi:
Det skulle jag också tro :twisted:
jag ska hjälpa dig med toppen så du har nån chans :hihi:

jag har kollat lite på den och jag tror den går att uppdatera ganska bra.

jag ska ta och meka isär den om nån vecka och flödestesta och gämföra den mot en std 530 topp och mot mina flödes expriment toppar med 44 ventil.

jag lägger upp bilder och info här om det inte är för hemligt
:)
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Inlägg av zeke varg »

Det är nog inga hemligheter. Mest skoj att se hur den står sig. Den har ju några år på nacken. 44/37
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jonas: Det är jättekul att du kom igång med en tråd på forumet, den här bilen är lite av "pudelns kärna" när det gäller hur saker görs här i Sävar. Hur man gör det bästa av bitarna man har utan att det kostar.
Nu börjar väl alla bli till åren, så ekonomin är lite bättre än när man var 18 år så det kanske får kosta lite mer ibland. ;)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Inlägg av zeke varg »

Det är nog sant. Samtidigt måste man väl vara realist. När man var ung hade man ju svårartade mek-il exempelvis. Olika saker som investeras. Förr var det tid, nu hoppas jag på kunskap. Vart nog haveri i relationerna också om man hängde i garaget lika mycket som förr :doh: Jag är sugen på en uppdatering utav dämpare och fjädrar samt lite effektivare bromsar.

Boström! om du läser det här, var det enkelt att konvertera bromsarna fram. Du åker med 240 skivor och ok, visst? Bak så bettar Chrysler trummorna rätt mycket. Trots omkretsen på bakdäcken så brukar det låsa först där, lite som när man rycker en handbroms
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Inlägg av T-27 »

Hej Jonas
Kul att du inte tappat suget. Även fast du har lite långt till Garaget :roll:
Vad för växellåda har du tänkt köra med (såg att du sålt din gamla)
Hoppas du hinner få ihop den i sommar :thumbright:
MVH Mats
Bild
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Inlägg av zeke varg »

Angående växel låda så finns det lite olika funderingar kring ämnet. Det vore nog trevligast om det var en manuell låda som hittade ned i hålet men jag litar inte värst på dom alternativ som är vanliga ex. bmw lådor så det kommer nog kosta lite med dom lådor som känns aktuella. Har varit runt på nätet och kikat efter trevliga och någorlunda prisvärda alternativ och Jerico verkar skapligt prisvärda men det beror ju också på vilken dollarkurs man kan få m.m.
Tko600 lådorna pallar nog vridet men jag har lite dåliga erfarenheter med såpass tunga manuella lådor på motorer som är gjorda för varvtal.
En annan väg är väl att skaffa en bra automat TH350 vilket är gruvligt snabb och skottsäker på bana men som känns lite pösig vid normal buskörning. Säkert är dock att det är så länge sedan jag rattade bilen att jag skulle nog vara fullt tillfredställd med effekt som en vanlig getrag etc. kan hantera och det skulle ju också få ut bilen fortare i drift.
Jag letar efter en låda som växlar som en M40 och alltid håller.
Som du märker har jag inget hum just nu vad som ska in.
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Inlägg av zeke varg »

Hittade Ngk stift i en lokal "Do it yourself store" Priset för ett vanligt B8 ligger på ca 22kr/st och Iridium ligger på ca 74kr/st.
Är det någon som vet om Iridium är användbart tillsammans med E85 eller överhuvudtaget intressant i Turbo sammanhang?
Är ju ett tag sedan man köpte sånt här. Vad kostar motsvarande hemma?

Bild
Användarvisningsbild
Amazon1968
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 71
Blev medlem: tis maj 24, 2005 10:54 am
Ort: Umeå

Inlägg av Amazon1968 »

Thats a blast from the past! Det var inte igår man såg den gamla räsern :thumbright:
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

nu är toppen äntligen flödad jonas :)

toppen är en "mitten tia topp" med en sån kam som jonas har 8) om man har nånolunda 60fot :wink:

den har gått 10.9 med långsam start men det räcker inte mot de lokala B20 maskinerna nu längre :wink:





så här blev siffrorna.....

test 1 är med dina ventiler som allt var

test 2 är med en av mina fullrace ventiler som på grund av lite fel vinkel på canalen mot innerradien bara gav på låga och medel flöden

test 3 är en av mina fullrace 530 som inte var svetsad eller plastade och med 44 mm ventil.

test 4 är avgas flödet på din topp

test 5 är avgasflödet på en gat topp jag portat med 38 ventil.

Bild

Kod: Markera allt

MM  T1  T2  T3  T4  T5
02  46  51  49  43  39
04  92  98  96  78  80
06 131 137 135  99 103
08 163 167 167 115 128
10 166 167 188 131 143
12 170 175 200 144 150
14 176 175 206 154 151  
Flöderna var ju inte så imponerande på insug men toppen är bättre än vad siffrorna säger då du har hittat rätt kombination av kam, storlek på kanal och cubik på motorn i toppen där för så fungerar den så bra ändå men klart är att en topp med samma aria och med 206cfm/14mm vore mycke mer hk.

toppen har ca 40mm dim vid packningen sen en bit in ca 38.5mm= räcker rätt långt upp i rpm med en kam med ca 285grader dur/1.27mm och 13.6mm lyft på en B21a.





så här demonterar man en hög lyftande kam utan att bryta av den. special brygga tillvärkad av fredde vit pv holmgren i yttertavle.
Bild



jontes special plastning som ger den rakstälda motorn bättre smörjning på camen.
Bild


demonterig av ventiler med patent utrustning som jag tror jonas uppfann för 15 år sen :thumbright:
Bild


toppen på plats i flödesbänken.
Bild

toppens insugningscanal
Bild


en högflödes och lätvikts race ventil som jag svarvar till, 44mm flödar bättre än den mer tulipade orginal ventilen. (test 2)
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har knappat lite i pipe max och du skulle behövt en 46mm ventil in och och 200++cfm in för att bättra på effekten över 7000rpm, toppens aria är dock tillräcklig.

jag sparar beräkningarna så kan vi kolla närmare på detaljerna när du kommer hem.



här är en orginal 530 topp mätt med samma tratt mm att gämföra med



mm in /ut

2mm 44.5 31

4mm 88 62.5

6mm 125 88

8mm 143 102

10mm 153 113

11mm 156.5cfm (max flöde in)

12mm 149 121

14mm 143
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

snyggt exel ark vem är skyldig? :thumbright:
freiman
För mycket laddtryck
Inlägg: 466
Blev medlem: lör apr 01, 2006 2:34 pm
Ort: tibro
Kontakt:

Inlägg av freiman »

är det jb weld eller va de heter från clas olsson som de plastade är gjort av?? kanske skulle göra ngt liknande
johan freiman
2takt_nicke
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 87
Blev medlem: mån feb 18, 2008 5:46 pm
Ort: Brödhult

Inlägg av 2takt_nicke »

zeke varg skrev: Är det någon som vet om Iridium är användbart tillsammans med E85 eller överhuvudtaget intressant i Turbo sammanhang?
[/img]
Nackdelarna med etanol är väl att etanolen brinner saktare och är svårare att få fyr på, riight?

Gnistan hos ett Iridium stift är ju rätt mycket starkare än ett standard stift så dom borde ju nästan vara effektivare, alltså få fyr på bränslet och förbränna effektivare...

sen tror jag att Iridium stiften ligger på 150kr och uppåt /st

jag håller på och skruvar ett en Fiesta St grupp N och till den kostar 4st 800kr....

Mvh
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Inlägg av zeke varg »

Tackar tackar Jens!!!
Klart intressant att se hur grejerna var. Nu när man följt alla fräna 16v trådar och grymma 8v så verkar ju flödena lite tama. Men som den är har den ju trots allt fungerat skapligt och mera effekt verkar ju okej med nya turbon och grenröret. Jag hoppas att vi kan kika lite närmare på toppen senare och kanske ta oss upp i 200 trakten. Verkar det som att toppen är tillräcklig (med material) för en sådan urtagning eller är den tagen för mycket i något område?
Just nu känns det som en ganska delikat balans med alla delar i hela motor konceptet. Volymen är ju blygsamma 2.1 liter, toppen är liten samt dimentioner på grenrör samt insug ligger också lite mera mot sportigt snarare än rejs.
Eftersom en ny(are) bottendel kommer att bli aktuell så tror jag att man bygger vidare på 21:a conceptet så man kan behålla harmonin och varven. En 23 bottendel vore säkert billigare att göra i ordning om man betänker inköp av kolvar men jag tror att en sådan bigblock modifiering skulle kunna skapa osköna konsekvenser för de andra runtomkring grejerna. Liten volym = varvtal - Jag gillar att varva :twisted:
Vi får smida vidare hur motorn ska förbättras
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo jag skulle jobba vidare på B21 konseptet också.

med lite portning och ev lite JB weld så är 208+cfm inga problem med 45-46mm ventil.

blir nog fint med den större turbon och mer laddtryck :thumbright:

jag har en ide angående bränslesystemet också, vi kan ta det på pm senare :)
Skriv svar