nu är toppen äntligen flödad jonas
toppen är en "mitten tia topp" med en sån kam som jonas har
om man har nånolunda 60fot
den har gått 10.9 med långsam start men det räcker inte mot de lokala B20 maskinerna nu längre
så här blev siffrorna.....
test 1 är med dina ventiler som allt var
test 2 är med en av mina fullrace ventiler som på grund av lite fel vinkel på canalen mot innerradien bara gav på låga och medel flöden
test 3 är en av mina fullrace 530 som inte var svetsad eller plastade och med 44 mm ventil.
test 4 är avgas flödet på din topp
test 5 är avgasflödet på en gat topp jag portat med 38 ventil.
Kod: Markera allt
MM T1 T2 T3 T4 T5
02 46 51 49 43 39
04 92 98 96 78 80
06 131 137 135 99 103
08 163 167 167 115 128
10 166 167 188 131 143
12 170 175 200 144 150
14 176 175 206 154 151
Flöderna var ju inte så imponerande på insug men toppen är bättre än vad siffrorna säger då du har hittat rätt kombination av kam, storlek på kanal och cubik på motorn i toppen där för så fungerar den så bra ändå men klart är att en topp med samma aria och med 206cfm/14mm vore mycke mer hk.
toppen har ca 40mm dim vid packningen sen en bit in ca 38.5mm= räcker rätt långt upp i rpm med en kam med ca 285grader dur/1.27mm och 13.6mm lyft på en B21a.
så här demonterar man en hög lyftande kam utan att bryta av den. special brygga tillvärkad av fredde vit pv holmgren i yttertavle.
jontes special plastning som ger den rakstälda motorn bättre smörjning på camen.
demonterig av ventiler med patent utrustning som jag tror jonas uppfann för 15 år sen
toppen på plats i flödesbänken.
toppens insugningscanal
en högflödes och lätvikts race ventil som jag svarvar till, 44mm flödar bättre än den mer tulipade orginal ventilen. (test 2)