En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jens Gustavsson skrev:snyggt exel ark vem är skyldig? :thumbright:
:roll:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

Inlägg av Simon Jonsson »

Grymt roligt att det kommit igång en tråd kring jonas amazon, det är ju en bil man saknat på forums snacket.

//simon
Bild
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Inlägg av zeke varg »

freiman skrev:är det jb weld eller va de heter från clas olsson som de plastade är gjort av?? kanske skulle göra ngt liknande
Jag kommer inte rakt ihåg vad jag använde för något. Mest troligt en vanlig chemical metal men det sitter bra. JB weld verkar ju fungera fint så det skulle jag nog använda om jag gjorde om jobbet. Motorn sitter upprätt i min installation så extra olja till kammen är viktig. Jag körde ned en kam tidigare men det kan nog varit andra orsaker typ kass tillverkare. Den kammen var en GT6 från KG. Allert och bra karaktär men gick ned sig omedelbums. Det var även några andra i umeå som gick ned samma kam just efter uppstart vid samma tid. Jag körde 10.99 repan med den kammen nedgången på 3 nockar på 1.3 bars laddtryck. Efter jag kom hem monterade jag en K-kam från en sprutvolvo och vred upp trycket till 1.8 vilket var max vad turbon orkade prestera vid tillfället. Motorn kändes enormt trist i karaktär och hade kanske liknande effekt som den förra kammen. Nu sitter en grym rallykam i motorn, helt gjord för sugmotor men det funkar kanon med bra grenrör.
freiman
För mycket laddtryck
Inlägg: 466
Blev medlem: lör apr 01, 2006 2:34 pm
Ort: tibro
Kontakt:

Inlägg av freiman »

får testa de på min topp iom att ja har rakställt min i amazonen, har ingen tuff kamm men dumt o pajja i onödan.. fint med tips på problem som man inte visste om..
johan freiman
ergu
Forumsberoende
Inlägg: 821
Blev medlem: mån jan 17, 2005 11:31 am
Ort: Borås

Inlägg av ergu »

jag har kört med några olika b2x/b2xx i min 142 rakstälda men aldrig haft några problem med kammar, men självfallet så är det nog absolut inte fel att göra en kant så man får lite mer olja på kammen.

/erik
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Inlägg av zeke varg »

Tillbaka i landet igen! Jag började förbereda ett rum i lagårn för lite mek idag eftersom garaget inte längre är tillgängligt. Lite provisoriskt utan värme med mera, men tillräckligt för att börja
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

Inlägg av Simon Jonsson »

Kul att du kommit hem. Jag ska stanna av nån dag när jag ser att du är där och mekar, passerar rätt ofta där i jobbet nu.

//simon
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo det blir garage besök snart så man får se hur det går med amman.
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Inlägg av zeke varg »

En plan tar form! Bilen ska sättas ihop med rimlig budget och funktion för gatan. Meket tar nog rejält med tid dock eftersom jag mekar på distans. Jag i Göteborg och bilen in Umeå :thumbdown: Jag tänker samla på mig delarna och göra punktinsater då jag kan. Förhoppningsvis kan jag ragga tag i en mekhörna i Göteborg där jag kan bygga ny motor och annat plock. Bilen kommer nog att sättas igång hemma i Umeå och eventuellt fraktas ner till Götegborg någon gång i framtiden.

Chassi:

Bättre bromsar måste till! Skivor och ok från 240 troligtvis.
Jag hoppas på en uppgradering av dämparna. Bakvagnen behöver en genomgång. Sist bilen gick så hade den kraftiga släktskap med ett gädd-drag på motorbroms och coast.

Transmission:

Jag var och köpte en 5 petad getrag förra fredagen från en 535. Jag använde en getrag 260 tidigare i ammans liv och hade mellanaxel, adaptrar m.m.
Nu måste jag nog bygga allt nytt igen eftersom en hel del vatten har passerat bron sedan dess. Hoppas att jag har kvar min gamla sprängring. Jag har ett svagt minne av att den åkte till återvinningen :(
Kopplingen blir 200 eller 215mm med blackmagic lamell. Eventuellt måste en adapter byggas för svänghjulet om jag bestämmer att åka Kennedy tryckplatta. Mellanaxeln blir en hybrid av bmw, volvo och chrysler.
För att matcha lådan mot motorn kommer jag att köpa en adapterplatta av KL.
Bakaxeln är väl lågt drevad men med överväxel funkar det nog skapligt ändå.

Motor:

Den gamla B21:an har gjort lång och trogen tjänst. Vid en inspektion i våras kunde jag konstatera att den är mogen för pension och jag har funderat mycket på hur jag ska utveckla den härifrån.
Det kommer att bli jordnära och matnyttigt. Jag söker nu efter en 230 motor -89 eller nyare med 531 topp. Troligtvis kommer den nya motorn att få h-profil stakar med standard kolvar. Ventiler blir vad som ryms i standardsäten med optimerade kanaler.

Kammen hänger med från den gamla motorn. Förgasarna kommer att bytas ut mot sprut för att kunna köra E85 samt för kontroll av tändningen. Då det nya sprutet har kamstyrning så kommer jag att använda ett stort singelspjäll. Korta insug och ny plenum.

Turbon är redan bytt från 3lm till hx50 och grenröret modifierat med större fläns. På intercoolern behöver jag modifiera gavlarna för bättre flöde.


Bild

En närbild på grenröret. Längden på rören är ca 72 cm och tunar bra mot 8v topplock. Rören är vattenledning rör med stora böjar där så var möjligt.
Jag lade stor prio på en bra utformning med raka rör innan de mynnar ut i collectorn. Collectorn har 10 graders kon mot turbon. Röret rymdes inte under huven men det tror jag att det var värt. Om jag byggt något annorlunda idag hade jag nog valt att bygga med grövre dimention på rören. Jag tror att rören är 42,3 invändigt :?

Bild



Bild

En närbild på collectorn. En passage kan öppnas mellan höger och vänster kammare i grenröret för att tillåta pulserna att passera fritt efter att laddtrycket har uppnåtts. Turbo och wastegate prioriteras ca 60/40 i collectorn. Konstruktionen är tänkt att ge minimalt avgastryck och optimera funktionen på motorn som kan byggas som en sugmotor vad gäller kamaxel, nockvinkel m.m.
Jag har två stora wastegates som jobbar separat samt en tredje stor klocka som styr ventilen i mellanväggen.
När jag byggde det här grenröret så använde jag 3lm turbon med alla dess fel och brister. Att ha tidigt laddtryck med delat avgashus var förstås nödvändigt och passagen skulle tillåta avgashuset att verka större vid högre belastningar. Med det nya hx50 agget så är inte konstruktionen lika nödvändig längre eftersom det fungerar rätt friskt med tidig spool och hög kapacitet. Jag ser hursomhelst fram emot att testa systemet med den nya turbon.
Mellan väggen hann aldrig utprovas den säsong jag använde röret beroende på diverse andra problem med bilen som krävde uppmärksamhet men med race kammen och detta grenrör kändes motorn starkare än någonsin redan vid ett bar. Jag ser fram emot 2.5!!!
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Inlägg av zeke varg »

Bild
Lången
Forumsberoende
Inlägg: 1015
Blev medlem: ons nov 17, 2004 6:19 pm
Ort: Östersund

Inlägg av Lången »

Riktigt grym Amazon, den här tråden ska följas :thumbright:
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Frän lösning med den "öppningsbara mellanväggen"!

Fick fundera ett tag vad uttaget på sidan av collectorn var till för :roll:

Hur ser ventilen samt styrningen av ventilen ut? Styr du den med en vanlig tryckklocka som typ en Wastegate?
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Inlägg av zeke varg »

Moggemx skrev:Frän lösning med den "öppningsbara mellanväggen"!

Fick fundera ett tag vad uttaget på sidan av collectorn var till för :roll:

Hur ser ventilen samt styrningen av ventilen ut? Styr du den med en vanlig tryckklocka som typ en Wastegate?
Jag har byggt egna klockor för wastegate och styrningen för mellanväggen. De är kolvstyrda med stor diameter på kolvarna för att inte bli kännsliga för tryckstötar på ventilerna. Jag tror ventilen som styr mellanväggen är 56mm eller nåt sånt. Kolvarna har preload med en fjäder plus "vändbar" styrning med hjälp av laddtryck. när trycket ökar så hjälper det till att hålla ventilen stängd tills dess att man vänder på trycket för att öppna ventilen. Man kan använda olika parametrar för att styra klockan, laddtryck eller varvtal m.m.
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Inlägg av zeke varg »

Så har tiden kommit för en mek-resa norrut. Jag hoppar på tåget på tisdag kväll med avsikt att bli rejält skitig och frusen i mek lagårn.
Jag har fått en B230fb levererad av Simon Jonsson som ska tas ner och rengöras. Mycket fokus under de dagar jag är uppe blir att ta tag i toppen från den motorn och porta den med support av Jens. Ventilerna blir vad som rymms i standard sätes ringar.
Efter en tids samlande på delar så har jag nu skrapat ihop mycket av det jag behöver för att sjösätta amman igen.
Från KL har jag skaffat en adapter till den ny gamla bmw 260 lådan, ett 80mm spällhus samt en del andra grejor som behövs i motorbygget.
Folkrace shoppen, lager och packningar.
MotorNord, H-profil stakar som kommer att användas tillsammans med standard kolvar.
Marmander, 1600cc spridare.
Autronic SM4

Jag åker tåg upp den här gången och kommer att släpa med mig verktygen på tåget 8)
Nästa sväng som blir till jul så får lådan hänga med som nu ligger i källaren här.

Mek resa, WOHOO :thumbright:
Jonas Sandström SÄVAR
Användarvisningsbild
Simon.j
För mycket laddtryck
Inlägg: 178
Blev medlem: sön aug 19, 2007 2:58 pm
Ort: Södra Dalarna

Inlägg av Simon.j »

Älskar amazoner och jag är kär i din :roll:

Riktigt grym :thumbright: hoppas att den rullar -09 8)

Lycka till!/ Simon
Simon Johannesson
Skriv svar