En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)

Inlägg av zeke varg »

Bild
Bild

Här är några bilder som visar bakvagnen lite bättre. Ramen bakom stolarna är ersatt av 60*40 rör och 4 link. Hjulhusen kändes rejält tilltagna då när jag byggde dom. Tror året var kring -96/97. Hjulhusen rymmer höga 10,5 däck. Bakaxeln är en Chrysler 8 3/4 med spole och 31 spline axlar från Strange. Stötdämparna är 'nya' och satt på Freddes 140 en gång i tiden. Insåg när jag tog bilden att dom såg rätt patinerade ut. Hoppas dom inte är rostiga på insidan också :) Stuket passar en hotrod får man tänka.
Jonas Sandström SÄVAR
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)

Inlägg av zeke varg »

Bild
Bild

Förar platsen är ombonad med med lite textlier och körupplevelsen förgylls med bakelit ratt och krom
Jonas Sandström SÄVAR
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)

Inlägg av p.hedman »

Hej såg att det satt bälten i den, är den bessad det skicket ?
Va fint med mos den maskinen :)
/ Peter
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)

Inlägg av zeke varg »

Ja den var besiktad med det mesta inskrivet i papperna. Det var länge sedan sist den besiktades. Hoppas den går igenom igen.
Jonas Sandström SÄVAR
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)

Inlägg av p.hedman »

Fräääääänt :)
/Peter
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)

Inlägg av zeke varg »

Bild

Idag gjorde vi några sista justeringar på motorn i bänk. 704hp på E85 och 2.2 bar laddtryck. Ett stort tack till Jens, Swedish racing motors, Mattias, Sävar motor och Roger som höll i kameran i en live stream som går att hitta på Sävar turbo facebook.
Senast redigerad av zeke varg den mån apr 08, 2019 7:16 am, redigerad totalt 1 gånger.
Jonas Sandström SÄVAR
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)

Inlägg av zeke varg »

Lite funderingar på broms systemet.
Bromsarna i min bil ser ut följande. Volvo 240 huvud cylinder. 240 Broms skivor och ok fram. Chrysler 8 3/4 trumbromsar bak. Problemet har varit att den låst upp bak trots 10,5 slicks. Jag tänkte bygga om systemet med en krets vardera till fram och bak, och ersätta orginal reduktions ventil med en Wilwood ventil. Den nya ventilen skulle sitta monterad fram i bilen i anslutning till huvud cylindern. Från den skulle det sedan gå ett rör till bakbromsarna. jag misstänker att den bakre kretsen behöver mindre mängd olja för att låsa upp/fylla kretsen. Finns det någon risk att man får 'hydraul lås' då den bakre kretsen stummar upp/max fylld, innan man uppnått maxtryck/maxfyllnad på den främre kretsen eftersom huvudcylinderns båda kolvar har samma slag? Amazon orginal systemet går ju över båda frambromsarna samt en bakbroms vardera och undviker detta om det nu är ett problem. Vet ej hur 240 installationen ser ut om den delar upp det på samma sätt? En anledning att jag vill dela upp kretsarna fram och bak är förutom den nya reduktions ventilen att jag ska installera line lock på den främre kretsen. Har rotat runt i lite olika forum trådar och drar slutsatsen att huvudcylinderns båda kolvar har en fjäder imellan. Kompenserar den för skillnaden i volym mellan de två kretsarna, dvs. att slaget kan variera trots samma pedal rörelse?

//Jonas
Jonas Sandström SÄVAR
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)

Inlägg av p.hedman »

På 240 cylindern så har du två olika diameter på kolvarna , då använder du den bakre/grövre till bak bromsarna och den främre till fram bromsarna.
Har du samma diameter på kolvarna så byt till en 940 cylinder dom har olika.
Sen monterar du på vanliga däck bak typ van hjul 245/80-15 så justerar bort bromkraft bak tills fram hjulen låser sig men inte bak.
Så har jag gjort och det har dugit på bilprovningen.
/ Peter
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)

Inlägg av zeke varg »

Bild

Efter lite funderingar. Har inte tagit isär och mätt stång diameter men om man antar att stången som sammanlänkar de två plunscharna är ca 11mm och drar bort arean av stången så blir arean samma i båda kammrarna. Om den främre plunschen är fjädrad borde den bakre vara den som ska användas till främre kretsen då den kan ge ett längre slag då den främre plunschen fyllt den bakre kretsen och inte kan röra sig längre.
Jonas Sandström SÄVAR
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)

Inlägg av Steve »

Det vore väl rimligt att både främre och bakre i cylindern ger samma volym då båda förser två kolvar i vardera framok plus ett bakok?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)

Inlägg av p.hedman »

Jag tänkte att du får ett högre tryck på den mindre arean än på den större arean och därför bör den mindre arean gå till skivorna som behöver ett högre tryck än trumbromsarna .
främre och bakre kolven rör aldrig varandra mer än om du förlorar en krets.
Exempel om du trycker med 100kg på en cylinder på 10mm2 så får du 10 pascals tryck 100/10=10 kp
men om du tar samma tryck 100kg på en cylinder på 20mm2 så får du bara 5 pascals tryck 100/20=5 kp
Därför hävdar jag att du skall använda den främre/mindre kolven till fram bromsarna.
Det finns en sägen som säger "det man vinner i kraft förlorar du i väg".
/ Peter
PS rätta mig om jag har fel :)
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)

Inlägg av zeke varg »

Jag håller fullständigt med om att den mindre kolven blir starkare. Det jag eventuellt oroar mig kring är huruvida den främre mindre kolven kommer kunna fylla den stora volym som frambromsen behöver innan den bakre kretsen blir 'topp fylld' och börjar hålla emot. Man har ju inte nytta av kraften om man inte kan nå max tryck för man inte kan nå tillräckligt slag. Har läst andra trådar där bromsarna beskrevs som svampiga med den främre kolven på främre kretsen. Det skulle kunna bero på det jag beskriver ovan. Sfro Gustav rekomendrar i samma tråd att använda den bakre kolven för främre kretsen. det sitter lättåtkomligt så jag får kanske prova båda.
Jonas Sandström SÄVAR
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)

Inlägg av Steve »

Borde inte bakbromsarna ta ojämnt om det är som ni skriver eller är det nåt jag missar totalt? På en 240 original alltså
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)

Inlägg av zeke varg »

Max trycket över bakbromsen regleras med en tryck känslig ventil som går att justera. Dock är det öppet flöde fram till den punkt innan regleringen sätter in så bromsarna kan rampa ganska olika, och trumbromsar låser upp i mycket lägre tryck jämfört med skivor. Dessutom är det riktigt feta trummor på Chrysler axeln kontra Amazon orginal trumma. Orginal bromssystemet använder tryck ventil samt att varje krets går till både fram och bakhjul. Är ju konstigt egentligen om det förekommer skillnader i tryck mellan de båda kretsarna. Borde ju synas som ojämna bromsvärden på bilprovningen. Kolvarnas area är olika. Mätte upp en huvud cylinder idag. Den främre kretsens kolv har mindre area även efter man räknat bort arean av kolvstången. Är det några okända faktorer som spökar? Den större kolven trycker ju exempelvis mot en kammare som hela tiden växer då baksidan av den främre kolven utgör en rörlig vägg. Hur påverkar en växande kammare utväxlings förhållandet? Kanske fjäder delen mellan kolvarna har nåt med detta att göra också när den främre kolven börjar möta tryck.
Jonas Sandström SÄVAR
Kjelle
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: mån jul 24, 2006 9:40 pm
Ort: Lycksele

Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)

Inlägg av Kjelle »

Suck...har beskrivit hur en huvudcylinder fungerar förut, men vi tar det igen :D Den bakre delen av cylindern är kopplad till FRAMbromsarna på en bil med axelvis kopplade bromsar. Den främre kolven manövreras hydrauliskt av den bakre kolven,när man bromsar "knuffas"den främre kolven av bromsvätskan från den bakre kolven. Kolvarna har alltså inte mekanisk kontakt med varandra om allt funkar som det ska. Grunkan som finns mellan kolvarna är till för att säkra upp funtionen så att man har åtminstone bromsverkan bak om det uppstår läkage i den främre kretsen(som alltså är i bakre delen av huvudcylindern) då blir det mekanisk överföring från pedal,tryckstång bakre kolv,"grunka(kommer inte på vad en heter :doh:) till främre kolv. Har man ett triangeldelat bromssystem (diverse Volvobilar )måste cylindrarna ha samma area, det ska ju bromsa både bak och fram. Det finns undantag,har man tur att få tag på grejor från en 240 med ABS är det axelvis indelat :thumbright: Det är dock ganska enkelt att konvertera "vanliga" 240-ok till axelvisbromsar, vissa gör det på utsidan av oken, blir dock rätt klumpigt jämfört med att borra upp en kanal mellan cylindrarna i oken, funktionen är det ingen skillnad på. Hoppas ni förstår vad jag menar och snälla söta rara,säg bromsvätska, inte olja, folk som inte vet bättre kan få för sig att det är ok med olja i bromssystemet, det är ett effektivt sätt att förstöra gummit i tätningarna, att ha trasigt gummi kan ju få långtgående konsekvenser.

Mvh Kjelle, gammal och grå...
Skriv svar