En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)
- Simon Jonsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 496
- Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
- Ort: Tväråmark i Sävar kommun
- Kontakt:
Mekresan har inletts med febril iver och ett leende på läpparna trots oljiga, sönder rivna händer och tio minus i garaget. När jag kom upp så började jag med att se över den nya motorn och ta isär den för en överblick. Blocket hade rostat rejält på framkant som kommer att behöva en deckning både på toppytan och framtill, men såg iövrigt fräscht ut. Lagerna såg fortfarande ut som nya. Vev och kolvar var sedvanligt skitiga och kommer att tvättas upp för kontroll.
Jag hann även ta isär toppen och blästra den för dagens portning.
Så till portningen... En rätt frän portning, lite för frän faktiskt med behov av svetsning för att styra upp resultatet till ett användbart råskinn men det kommer att bli hårt när det blir klart. Ventilerna är fortfarande planerade 46-38. Imorgon ska jag försöka ordna någon som kan hjälpa till med svetsning på toppen. Stället där det gick igenom var till olje sidan och det ska gå att laga till.
Får se om bilder kommer.
Jag hann även ta isär toppen och blästra den för dagens portning.
Så till portningen... En rätt frän portning, lite för frän faktiskt med behov av svetsning för att styra upp resultatet till ett användbart råskinn men det kommer att bli hårt när det blir klart. Ventilerna är fortfarande planerade 46-38. Imorgon ska jag försöka ordna någon som kan hjälpa till med svetsning på toppen. Stället där det gick igenom var till olje sidan och det ska gå att laga till.
Får se om bilder kommer.
Jonas Sandström SÄVAR
- Simon Jonsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 496
- Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
- Ort: Tväråmark i Sävar kommun
- Kontakt:
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jo hårda portningar i dag i garaget
värre top än vad man vill bygga till en kund, men den blir fin då allt är klart.
blir kul att se hur den flödar runt jul
värre top än vad man vill bygga till en kund, men den blir fin då allt är klart.
blir kul att se hur den flödar runt jul
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jag har handlat bättre dämpare till bilen. En uppsättning gamla justerbara Koni får förtroendet. 70/30 dämpare i fronten och coilovers bak.
Återstår en uppgradering på bromsarna fram då för att uppdateringen av chassiet ska nå dit jag tänkte. Inte att glömma allt arbete för att bygga dit de nya bitarna men det är ju en del av charmen med den här hobbyn.
Återstår en uppgradering på bromsarna fram då för att uppdateringen av chassiet ska nå dit jag tänkte. Inte att glömma allt arbete för att bygga dit de nya bitarna men det är ju en del av charmen med den här hobbyn.
Jonas Sandström SÄVAR
- calle Bengtsson
- Forumsberoende
- Inlägg: 791
- Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Hej
Kul hoppas det går bra med Bygget,,, Kooolt som Attan
Calle
Calle
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi
Åker BMW 123 D ))
Åker BMW 123 D ))
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
toppen är svetsad nu, såg bra ut men det är lite filning nu igen. stiga hälsa att du skulle ta det lungnare nu
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Nu har jag varit hemma på lite julmek. Det har blivit dags att återvända söderut igen och det känns lite trist att lämna hobbyn här. Måste se till att fixa ett garage i Göteborgs trakten. Om någon känner till en lokal så hör gärna av er. Fortsättningen på toppen som Stiga brände ihop slutade i fördärv och en ny tapper topp påbörjades under julen med siktet intällt på något mera hållbart. Jobbet har gått bra med den nya toppen och jag lägger upp bilder på eländet senare när jag är tillbaks i Göteborg. Ett stort tack till alla mina motorgalna kompisar för den här gången med trevliga diskussioner, skotersnytningar och allmänt bus. Ett särskilt tack till Jens för lån av lokal, verktyg och kunnande. Gott nytt år till alla er andra som kikar på den här tråden
Jonas Sandström SÄVAR
- Jonny Karlberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 1255
- Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
- Ort: Lycksele
Totalt blir det ju en hel del uppdateringar. Motorn blir ju helt ny med ny turbo och insprutning. Transmissionen blir manuell igen. Stötdämparna blir utbytta mot justerbara. Bromsarna blir nog också att se över. Annars blir väl inga ändringar på chassiet tror jag. Stuket blir som tidigare i stort sett. Tillsammans tror jag att de ändringarna kommer att göra den rätt pigg jämfört med tidigare men utvecklingen för racebilar har ju gått stenhårt sedan den var igång sist så min målsättning är att ha bilen mera som en busrod än att vinna tävlingar men den ska defenitivt rejsas när tillfälle bjuds.
Jonas Sandström SÄVAR
Då den här tråden startade en bra bit in på bilens historia och jag tänkte att det kunde vara kul med en historisk tillbaka blick för att se var allt startade.
Så utan vidare dröjsmål, det var en gång för länge länge sedan...
När jag köpte bilen hade jag ingen svets och en bekant till familjen ställde upp och svetsade. Här är bilen på väg till honom och tittar man närmare på huven så kan man ana vilka planer som hägrade på den tiden.
Så utan vidare dröjsmål, det var en gång för länge länge sedan...
När jag köpte bilen hade jag ingen svets och en bekant till familjen ställde upp och svetsade. Här är bilen på väg till honom och tittar man närmare på huven så kan man ana vilka planer som hägrade på den tiden.
Jonas Sandström SÄVAR
Strax efter att bilen var tillbaka i hemmet så åkte vinkelkapen fram. Nya planer hade grynt och en B21 skulle installeras. B20;n åkte ut tillsammans med innerskärmarna.
Glada amatörer skapade ramstöttor som såg fräna ut. När bilen sänktes ned för att rullas ut för påsyn så upptäckte vi att hjulen slog i stöttorna när man svängde. Kanske inte konstigt att fler bilar inte ser ut såhär...
Många olika broms system blev det under den här tiden. Ovanpå lådan för pedalfästet så syns en broms cylinder som jobbade med en extern broms servo som syns på bilden nedan.
Försök två fungerade bättre med en konstruktion av vattenlednings rör.
Lägg märke till spolarburken på torpeden som fungerade som vatteninsprutning till den gamla T3 turbon. Bilen hade vid det här bilden redan rullat en säsong eftersom den gick som sugmotor första sommaren. Så den här bilden borde vara tagen vid installationen av turbon. I bakgrunden skymtar flippfronten som köptes av RP glasfiber i Kalix. På torpeden syns en broms servo för enkelkrets system eftersom Amazon standard servot ej rymdes med B21 motorn som blivit rakställd.
Det hela fungerade aldrig särkilt bra. Flera andra system byggdes efter det här, och med en backspegel att titta i så kan man nog konstatera att problemet var huvudbroms cylindrar som var för stora i diameter mot Ammans små broms-ok så utväxlingen blev kass. Man fick stora underarmar och vader av broms tekniken. (tur att ratten höll )
En nära konkurrent och medbrottsling visar vad han tyckte om konseptet med Amazon och B21. Det skulle vara PV och B23 och inget annat. Helgen ser ut att vara säkrad med tanke på backen nere till vänster
Jonas Sandström SÄVAR