Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör maj 25, 2019 3:12 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 193 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 13  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre mar 08, 2019 8:32 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Inlägg: 159
Ort: Göteborg, Sävar
Bild

Komsi komsi! Motorn på väg till kollo hos Jens

_________________
Jonas Sandström SÄVAR


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 08, 2019 8:47 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Inlägg: 159
Ort: Göteborg, Sävar
Bild
Bild
Bild

Motorn är på plats i bänken. Lite detaljer kring grenrör och wastegates. Ser konstigt ut, kanske är konstigt dessutom. Bänken får visa. 20 år gamla teorier kan nu testas.

_________________
Jonas Sandström SÄVAR


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 09, 2019 12:31 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 1020
Ort: bjursås
Lycka till :)
// Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 09, 2019 6:09 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor mar 24, 2005 5:28 pm
Inlägg: 793
Ort: Piteå
Blir spännande att se, lycka till!

_________________
Amazon Sport Turbo -65 Vems Gatbil Besiktad

Amazon turbo -65 Dragrace/Streetrace
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
Facebook: Team Turbozon Racing
-------------------------------------
Daniel Westerlund


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 09, 2019 11:17 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1482
Ort: Vällingby
Gul tändspole kräver ju nästan gula tändkablar...
Häftigt!

_________________
\\ fugazi \\ Magnus \\

Starion Turbo -83
Outlander -05
Lancer Kombi -96
GARAGET


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 11, 2019 11:35 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20779
Ort: Tomterna/sävar
Gul accel spole säger lite om hur gammalt detta bygge är haha! jag har börjat en dyno tråd om motorn här nu också
viewtopic.php?f=46&t=96690

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 11, 2019 9:09 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Inlägg: 159
Ort: Göteborg, Sävar
Gul tändspole är hot rod!

_________________
Jonas Sandström SÄVAR


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 11, 2019 10:08 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Inlägg: 159
Ort: Göteborg, Sävar
Det är många system på bilen som uppdateras nu när den ska igång igen. Insåg när jag läste igenom min egen tråd att jag trott uppstart varit stundande vid flera tidigare tillfällen... En av de största förbättringarna i bilen förutom motorn är en th400 byggd av BTE transmissions. Manuellt ventilhus och transbrake. En relativt enkel installation då bilen körts med th400 tidigare. Den nya lådan kommer köras med en flexplatta från GM monterad med adapter mot motorn.

Bakaxeln som är en Chrysler 8 3/4 kommer få en ny (begagnad) 4:88 utväxling. Tillsammans med spole och 31spline Strange axlar som redan sitter i axeln så hoppas jag att transmissionen ska fungera utan problem. Den gamla utväxlingen på 5.38 var för låg tillsammans med automat.
Det har även gjorts en del förbättringar i upphängningen av axeln med stabilare panhard stag och bättre stötdämpare.

Bränslesystmet uppgraderas med 044 kopior och en fuelcell. Fram på motorn används orginal Volvo bränsleskena och regulator så länge.

Fram på bilen så blev det nya ventilerade broms skivor. Skivorna kommer från en BMW, tror det var 5 serie, som togs ned i diameter och modifierades invändigt för att passa mot amazon navet. Skivan är lika bred som en 240 skiva så jag monterade 240 ok på Amazonens orginal infästningar. Hoppas att allt kommer funka. I just bromsar finns det utrymme för barnsjukdomar och särskilt om man tittar på historiken för just denna trevliga amazon.

Ska ta några bilder på chassit när motorn är klar i bänken.

_________________
Jonas Sandström SÄVAR


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 11, 2019 10:18 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 1020
Ort: bjursås
Är det en -69/-70 Amazon du har ?
Det är väl ett annat cc mått på broms oket -69 och -70 mot -65 till -68 oken ?
/Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 11, 2019 10:33 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Inlägg: 159
Ort: Göteborg, Sävar
Det kan stämma. Det är en -69:a. CC måttet var samma som 240 oken men det var en grövre bult på Amazonen så jag fick borra upp hålen något.

_________________
Jonas Sandström SÄVAR


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 12, 2019 2:07 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 1020
Ort: bjursås
Ok bra att veta :)
/ Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 13, 2019 7:34 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör jul 08, 2006 4:25 am
Inlägg: 76
De äldre Amazonerna har ett cc på 90 mm. och de senare 69/70 (tvåkrets) tror jag har ett cc mått på 76 mm.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 13, 2019 9:57 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Inlägg: 159
Ort: Göteborg, Sävar
Bra resultat i bänken i afton hemma hos Jens. 679hp vid två bars laddtryck och E85. Film på bromsningen i länken nedan.

https://youtu.be/UcJoxxm-Xo0

Bild

_________________
Jonas Sandström SÄVAR


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 14, 2019 12:30 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Inlägg: 675
Ort: Sävar
Ser riktigt bra ut! Gratulerar! Blir de att ge sig på soppasystemet för mer effekt?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 14, 2019 3:50 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Inlägg: 159
Ort: Göteborg, Sävar
Just nu är pumpar, spridare och turbo i en bra balans. Uppgradering på bränsle sidan kanske bara skulle räcka till 30 hästar till där turbon tar slut. Så en stor investering med begränsad utdelning. Jag kommer trivas fint med denna effekt den här säsongen. Motorn kommer bli stark nog att enkelt stalla turbinen så som den är byggd nu med tillfälle att utvärdera chassi m.m. Sedan får vi se om det blir omtag på dessa delar till en annan säsong

_________________
Jonas Sandström SÄVAR


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 193 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 13  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010