Sida 8 av 25

Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)

Postat: fre mar 08, 2019 8:32 pm
av zeke varg
Bild

Komsi komsi! Motorn på väg till kollo hos Jens

Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)

Postat: fre mar 08, 2019 8:47 pm
av zeke varg
Bild
Bild
Bild

Motorn är på plats i bänken. Lite detaljer kring grenrör och wastegates. Ser konstigt ut, kanske är konstigt dessutom. Bänken får visa. 20 år gamla teorier kan nu testas.

Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)

Postat: lör mar 09, 2019 12:31 am
av p.hedman
Lycka till :)
// Peter

Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)

Postat: lör mar 09, 2019 6:09 am
av DanielW
Blir spännande att se, lycka till!

Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)

Postat: lör mar 09, 2019 11:17 am
av fugazi
Gul tändspole kräver ju nästan gula tändkablar...
Häftigt!

Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)

Postat: mån mar 11, 2019 11:35 am
av Jens Gustavsson
Gul accel spole säger lite om hur gammalt detta bygge är haha! jag har börjat en dyno tråd om motorn här nu också
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=46&t=96690

Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)

Postat: mån mar 11, 2019 9:09 pm
av zeke varg
Gul tändspole är hot rod!

Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)

Postat: mån mar 11, 2019 10:08 pm
av zeke varg
Det är många system på bilen som uppdateras nu när den ska igång igen. Insåg när jag läste igenom min egen tråd att jag trott uppstart varit stundande vid flera tidigare tillfällen... En av de största förbättringarna i bilen förutom motorn är en th400 byggd av BTE transmissions. Manuellt ventilhus och transbrake. En relativt enkel installation då bilen körts med th400 tidigare. Den nya lådan kommer köras med en flexplatta från GM monterad med adapter mot motorn.

Bakaxeln som är en Chrysler 8 3/4 kommer få en ny (begagnad) 4:88 utväxling. Tillsammans med spole och 31spline Strange axlar som redan sitter i axeln så hoppas jag att transmissionen ska fungera utan problem. Den gamla utväxlingen på 5.38 var för låg tillsammans med automat.
Det har även gjorts en del förbättringar i upphängningen av axeln med stabilare panhard stag och bättre stötdämpare.

Bränslesystmet uppgraderas med 044 kopior och en fuelcell. Fram på motorn används orginal Volvo bränsleskena och regulator så länge.

Fram på bilen så blev det nya ventilerade broms skivor. Skivorna kommer från en BMW, tror det var 5 serie, som togs ned i diameter och modifierades invändigt för att passa mot amazon navet. Skivan är lika bred som en 240 skiva så jag monterade 240 ok på Amazonens orginal infästningar. Hoppas att allt kommer funka. I just bromsar finns det utrymme för barnsjukdomar och särskilt om man tittar på historiken för just denna trevliga amazon.

Ska ta några bilder på chassit när motorn är klar i bänken.

Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)

Postat: mån mar 11, 2019 10:18 pm
av p.hedman
Är det en -69/-70 Amazon du har ?
Det är väl ett annat cc mått på broms oket -69 och -70 mot -65 till -68 oken ?
/Peter

Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)

Postat: mån mar 11, 2019 10:33 pm
av zeke varg
Det kan stämma. Det är en -69:a. CC måttet var samma som 240 oken men det var en grövre bult på Amazonen så jag fick borra upp hålen något.

Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)

Postat: tis mar 12, 2019 2:07 pm
av p.hedman
Ok bra att veta :)
/ Peter

Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)

Postat: ons mar 13, 2019 7:34 pm
av 123 GT
De äldre Amazonerna har ett cc på 90 mm. och de senare 69/70 (tvåkrets) tror jag har ett cc mått på 76 mm.

Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)

Postat: ons mar 13, 2019 9:57 pm
av zeke varg
Bra resultat i bänken i afton hemma hos Jens. 679hp vid två bars laddtryck och E85. Film på bromsningen i länken nedan.

https://youtu.be/UcJoxxm-Xo0

Bild

Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)

Postat: tor mar 14, 2019 12:30 pm
av Markus
Ser riktigt bra ut! Gratulerar! Blir de att ge sig på soppasystemet för mer effekt?

Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)

Postat: tor mar 14, 2019 3:50 pm
av zeke varg
Just nu är pumpar, spridare och turbo i en bra balans. Uppgradering på bränsle sidan kanske bara skulle räcka till 30 hästar till där turbon tar slut. Så en stor investering med begränsad utdelning. Jag kommer trivas fint med denna effekt den här säsongen. Motorn kommer bli stark nog att enkelt stalla turbinen så som den är byggd nu med tillfälle att utvärdera chassi m.m. Sedan får vi se om det blir omtag på dessa delar till en annan säsong