Bentley EXP Speed 8 replica. Reportage i Bilsport

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

ser verkligen bra ut

Inlägg av calle Bengtsson »

Kul att se vad du pysslar med, hehe fega på Bana?? det kommer med erfarenheten bättre å fega i början tycker jag... än att leka crash test dummie :)

Ha det bäst Calle
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Då är naven klar, ska bara skaffa några fler hjulbultar och pressa i.

Borrar nya hål för att passa corvettens bultdelning.

Bild


Svarvat distansringar och krympt på.

Bild


Nu när det här är gjort kan jag börja med att rita om uprighten som behöver ändras lite på nu när det blev större bromsar än vad jag hade tänkt från början så blir det ingen uppdatering i morgon vet ni varför. Men jag ska försöka att ritat klart uprighten så kan jag bjude på ett par cad bilder.
Användarvisningsbild
Scrazher
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: sön aug 06, 2006 12:50 am
Ort: Lycksele

Inlägg av Scrazher »

Om inte du uppdaterar imorgon så ska jag försöka bjuda på lite bilder istället :) Men har inte ens dragit in dem på datorn än...

Kan i alla fall intyga att både skivor och Ok är FEETA!! :shock:
:stop: :villha:
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Nu är jag hyfsad nöjd med de bakre uprightsen, inte klar med de främre än.

Här kan ni få en förlaring varför resten av bygget går så fort, är att jag inte behöver konstruera något undertiden jag bygger det utan har det redan färdigt hur det ska se ut, så det bara är att bygga det utan allt för mycket funderande.
Till motsats mot nu när jag måste konstrera om en grej som har tagit två dagar.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Det där med att konstruera iförväg låter ju fantastiskt :wink:

Själv är man glad om man slipper göra om något man redan gjort :doh: (nästan)

Längden på bärarmar tyder på stor camber acceleration , fjädringsväg under 100mm ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Scrazher
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: sön aug 06, 2006 12:50 am
Ort: Lycksele

Inlägg av Scrazher »

Daniel-635 skrev:Det där med att konstruera iförväg låter ju fantastiskt :wink:

Själv är man glad om man slipper göra om något man redan gjort :doh: (nästan)

Längden på bärarmar tyder på stor camber acceleration , fjädringsväg under 100mm ?
Kan svara Ja på den frågan å roberts vägar... minns dock inte om det va runt 50mm eller just 100mm han pratade om?
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Sån farlig camber kompensation är det inte utan det är 0,6*skillnad mellan övre och undre och det anses som normalt.
Erik kan komma med betydligt mer detaljerad beskrivning av camber kompenseringen.
Sen fjädringsvägen är totalt 100mm men i verkligheten kanske den är 80 mm för jag vill ha att undersidan slår igenom först innan dämparen för att inte utsätta fjädringen för allt för stora krafter.


Då var äntligen de främre uprighten klar ritade. Men det blir nog tyvärr inte mycket uppdaterande förens på söndag, för nu är det tentapluggande som gäller fram till lördag, men efter det blir det mer fart igen.

Bild
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Har gjort lite terapi jobb bara för att inte göra matte hela min vakna tid, har modefierat centrumna till uprighsen i kväll. Slänger även med ett par bilder från i julas när jag punktade ihop dom första gången.

Är det här som ska bli uprights sen. Tillsammans med de gammla mesiga bromskivorna, som spriten får ärva sen.

Bild

Punktade några ekrar med uprighten sittande i svarven för att kunna centrera dom.
Bild


Nu stämmer dom mot bromskivorna

Bild
2QIK4U
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: tis aug 29, 2006 6:26 am
Ort: Stingray Hill
Kontakt:

Inlägg av 2QIK4U »

hmmm Hur ska Du lösa det med handbromsen???
Framgår ej av ritningen

mvh R
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Antingen hydraulisk eller får jag inte ha det blir det två små skivor ine vid lådan och gokartbromsok.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Jag är imponerad över hur fort det verkar gå för dig!
Vad är det för program du ritar upp chassit i?
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Nx3 ritade jag det först i men sen bytte skolan till nx5 så blev även jag tvungen att byta till det. Fem analysen har jag gjort med trinitas.
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Tjena,

Inlägg av calle Bengtsson »

Fina Up rights :) såg liknande i svetsad titan på Motorsportmässan i Birmingham, från en Formula 1 bil men tydligen så gjöt man dom nu :)
Hehe törs inte tänka på vad sånna kostar....
mvh Calle
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

fina konstruktioner. är inte så beläst vad gäller konstruktionen på banbilar men den ser svår ut att svetsa :)

Eller så är den bra stor ändå.. men behöver man helsvetsa hela grejen?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

calle Bengtsson skrev:Fina Up rights :) såg liknande i svetsad titan på Motorsportmässan i Birmingham, från en Formula 1 bil men tydligen så gjöt man dom nu :)
Hehe törs inte tänka på vad sånna kostar....
mvh Calle
Titan till upprighten skulle inte suttit fel, kan ungefär lätta uprighten till en tredjedel om jag byggt det i titan, men sisst jag hörde något pris om det så kostade det ca 5000kr/kg för grad 5, tur att det lätt :roll:
Men det känns inte riktigt värt det. Ska man bränna en jävla massa pengar på att få mindre ofjädrad vikt är nog kolfiberskivor ett bättre alternativ, fast då blev det ändå dyrare :doh:

Tommy Luhr skrev:fina konstruktioner. är inte så beläst vad gäller konstruktionen på banbilar men den ser svår ut att svetsa :)

Eller så är den bra stor ändå.. men behöver man helsvetsa hela grejen?
Så svårt ska det inte bli, dom är 210mm i diameter så de är ganska stora. Och jag har det här slang paketet som jag köpte för att kunna komma åt där det är trångt i grenrören som även kommer in i uprighten.

Vet inte om det behövs helsvetsas eller ej, men det känns bättre om det är helsvetsat, men det kommer att ta tid att göra det.

Bild
Skriv svar