Bentley EXP Speed 8 replica. Reportage i Bilsport

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Nu har jag fått dit de undre A-arms fästena. Tog hela helgen :shock:
Det som är kvar att göra på dom är att kapa till ytterkanten så den är rak och helsvetsa klart de främre, började känna mig lite slarvig när jag svetsade så då tyckte jag att det fick bli en tidig kväll i kväll.

Bild
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

I kväll har jag och Erik jobbat med att mätt in de övre främre A-armarna, justnu sitter dom fastpunktade så jag kan bygga fästen runt dom sen. Men det är onsdagens jobb för i morogn ska bakre A-armarna dit.
Bild
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2432
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Helt sjukt fränt x-jobb :thumbright:

Sen att det går så fort och är en sån uppdatering på STS gör ju inte saken sämre :P

Vad går du för utbildning där man kan göra nåt sånt här :shock:

Jag ser redan fram emot nästa uppdatering Ajden :mrgreen:

:arrow: /NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

* * * NXJ * * * skrev:Helt sjukt fränt x-jobb :thumbright:

Sen att det går så fort och är en sån uppdatering på STS gör ju inte saken sämre :P

Vad går du för utbildning där man kan göra nåt sånt här :shock:

Jag ser redan fram emot nästa uppdatering Ajden :mrgreen:

:arrow: /NXJ
Jag går "Arena inovativteknik och företagande med inriktning mot bilsystemteknik" men det spelar inte någon direkt roll vad man gå för att få göra ett sånt här jobb. Viktiga är nog att man kan visa att man klarar av att slutföra ett sånt här jobb och för det hade jag Spriten att visa upp. Och sen att man kan visa att finnanseringen är ordnad innan man börjar och det fixade jag med att ungefär inte göra något annat än att jobba i ett halvår innan.

Kommer med största sanorlikhet en uppdatering i morgon också. Nu när det är tenta period blir det bara några timmar jobb varje kväll så det blir inte några stora uppdateringar.
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

I dag har jag fått hem fäljarna och två bromsskivor. Tyvärr har jag bara fått tag på två lämpliga skivor till den så är det någon som har två skivor fran en audi rs4a eller andra skivor med måtten 355*34mm med löst centrum köper jag dom av er.

Har även köppt bromsok men bussgods är av någon konstig anledning väldigt långsamma söder om stockholm, men norr om är dom snabb :conf: Skivorna tog bara en dag att få.

Har haft en jädra tur med timingen med det här bygget, för fårra året blev garageföreningen på skolan utslängd vilket gjorde att vi blev tvungna att bygga ett nytt garage som jag lånade ut en del pengar till och sen sket skolan i att betala hyran för det nya stället så jag trodde jag aldrig skulle få se dom pengarna igen. Men nu fick jag tillbaka nästan allt vilket gjorde att jag har råd att handla bromsar till bygget annars skulle jag inte ha haft råd förens kanske i slutet av sommaren.
Bild på skivorna. Fäljarna kommer bild på senare, när jag varit och packat upp dom.
Bild
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Här är hjulen:
Bild

Tyckte det kändes viktigare att måtta in övre bakre a-armarna istället för att plugga matte nu i eftermiddag, får ta och bli längre pluggande i morn i stället.

Bild
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Ajden,

Inspirerande bygge!

Kommer du göra vridstyvhetstest framöver?


Själv har även jag ett röramsbygge som lurar i bakhuvudet och blir inte mindre sugen på att sätta igång när man ser detta, dock skall garaget fixas först...

Nu har du väl notchat det mesta, men ett litet tips vad gäller notchningen är att helt enkelt använda sig av svarven och sätta röret i en gammal klämringshållare för svarvbommar, då kan man enkelt justera vinkel och centrering/ excentrering.

MVH/
Simon
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Jo ska göra ett vridstyvstest sen när allt är där, måste i med motor och låda och rockerfästen innan jag kan sätta dit de sista delarna, desutom kommer motor och låda att vara med i att öka vridstyvheten.


I kväll har jag punktat dit alla A-armsfästen, i morn blir det att helsvetsa och kapa rent dom.

Bild
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Nu kommer uppdateirngen som jag skulle ha gjort i går kväll om jag inte glömde kameran.

Helsvetsat alla infästningar och monterat A-armarna.
Bild

Blev även tvungen att ställa dit hjulen för att se hur det verkar bli.

Bild


Fick oken i dag, tog nästan en vecka med bussgods, meåste varit någon typ av långsamhetsrekord för dom, är ju nästan som om det skulle ha varit skickat med posten Ok så långsamt var det kanske inte :roll:


Blev 4 st Alcon 6-kolvsok från peter schmidt (f1 här på forumet), är det någon mer som behöver ok så har han en hel hög med ok att välja imellan.
Bild

Gick precis i fälgen, kanske blev lite onödigt stort med tanke på den ofjädrade vikten, men jag kommer köra ganska mycket på mittsverigebanan och den kräver en hel del av bromsarna så jag tyckte det var lika bra att slå på stort.
Bild
Användarvisningsbild
ximon
Impellerhead
Inlägg: 300
Blev medlem: mån dec 18, 2006 11:30 am
Ort: Sthlm / Skellefteå

Inlägg av ximon »

Imponerande!
Det är få som klarar av att hålla samma höga nivå på uppdateringarna.
Kul även att få ta del av en del av tankarna bakom.

Lycka till!
Simon Markström 072-233 04 11

7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com
Användarvisningsbild
Johnny
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: sön jun 11, 2006 10:56 am
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Johnny »

Håller med föregående helt. Kanonfint bygge. :thumbright: Ska du åka med Vettefälgarna sen?
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Tackar båda två.

Är det att jag är inne i den fasen i bygget nu att det händer mycket, därför det går att uppdatera så här ofta.

Finns ingen anledning att inte åka på corvette fälgarna sen, tror inte det är många fälgar som kommer i närheten när det gäller vikt per krona. Och brädden stämmer med det jag hade räknat på.

Jobbar justnu med att försöka övertala Fård naven att sammarbeta med covettfälgarna, men dom är lite motstridig.
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

I kväll hade jag tänkt borra nya hål för hjulbultarna, men det sket sig.
Var 5/120 på corvettffälgarna och det resulterade i att skulle jag borra det i Fård naven skulle det knappt bli något kvar utanpå bultarna.
Fick svarva till extrabitar att sätta dit på naven för att få lite mer gods utanför bultarna.

Började med att skära ut dom groft i en plåt och sen borra ett hål i mitten för att kunna sätta upp dom i svarven.
Bild

Svarvade rent naven på baksidan och på kanten för att få metal mot metal och inge rost i mellan.
Plattorna svarvade jag med ca 4 tiondelar under och värmde dom med gasen för att krympa på dom på navet.
Bild

Slutresultatet, man ser knappt att det är två delar som den består av och jag tror inte hållfastheten blir så stor skillnad häller, har gjort så här tidigare på lite olika saker och det har funkat. Hjulbultarna kommer även att vilja hålla ihop allt.
Bild

Nu när jag ändå håller på med naven så slänger jag upp en bild på de andra bitarna till de bakre naven som jag svarvade om i julas.
Bild
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Ja vad ska man säja vad gäller kreativitet :thumbright:

Men kommer du ner på bana med den där replikan när den är klar ?Då lär folk ha krav på att det ska presteras 8)

Men modigt och tufft val.Härligt med såna människor.
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Är för banåkning den är byggd för så den ska verkligen testas på bana. Och om all teori och data simuleringar stämmer så ska den nog kunna prestera bra, bara jag lär mig att inte fega för mycket.
Skriv svar