Bentley EXP Speed 8 replica. Reportage i Bilsport

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Banprämiär avklarad.

Inlägg av Tommy Luhr »

Kul att se film:) Gör gärna mer film, behöver inte vara nått speciellt. Härligt att se den i rörelse bara:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Banprämiär avklarad.

Inlägg av Ajden »

En till film från helgen. Vi blev inbjudna till konbana med Porsche klubben på sättna på söndagen.

https://www.youtube.com/watch/?v=iDFmXx75_Go&hd=1
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Banprämiär avklarad.

Inlägg av Ajden »

Är många som läser här så jag lägger ut annonsen här med på Spriten.

Konstaterar att jag har alldeles för många bilar och för lite tid att köra någon av dom så säljer den här.


Ombyggd Austin Healey Sprite mk1 1960.

En bra bil för att åka på banträffar, retas med original märkes-fanatiker och att åka och köpa glass med när det är bra väder. Är därför jag säljer den för det är sällan bra väder när jag är ledig och har tid att åka och köpa glass. :(

Är registrerad som ombyggt fordon. Med 2L Fiat twincam motor med turbo och hjulupphängning med dubbla A-armar runt om.


- Nybesiktigad
- Reggnummer CDT 053
- Avo coilovers runt om.
- Bräddad ca 2dm.
- Wilwood ventilerade bromsskivor,
- Wilwood 4 kolvs-ok i fram och enkolvs rejs ok i bak som jag inte kommer ihåg märket på.
- Ford Scorpio diff och hjulnav i bak axeln
- Fiat växellåda.
- Motorn är renoverad för ca 100 mil sedan.
- Greddy turbo
- Smidda stakar och kolvar O-ringat block kraftigare toppbultar.
- 2 skivig Tillton koppling med organiska lameller.
- Defusor insug och Ajdén grenrör (är så folk brukar skriva i annonserna så jag får göra det med, istället för att skriva hembyggt grenrör).
- Flipp-front och kjolar i glasfiber.
- Splitter, dörrar och instrumentbräda i kolfiber. Finns gjutformar till alla delarna.
- 16" Mim juventus fälgar med 225/40-16 Toyo proxes däck som gott ca 100 mil.
- Finns tyvärr några småskador i lacken och instrumentpanelen har bleknat en del, övrigt så är det inga fel.


Höst pris 140 tusen.
Finns någon mil norr om Timrå

Robert Ajdén

0702581705
ajden83@gmail.com


Bild
Bild
Bild
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Banprämiär avklarad.

Inlägg av Ajden »

Nu har jag börjat med småjobben som ska fixas i vinter, är inga stora saker utan mest bara småfix som inte behövdes för att köra i somras som ska göras.

Det jag gjort nu är att monterat bränslekylare, större fläktar och isolering mellan tank och motorutrymme för att få ned temperaturen på bränslet som jag hade problem med på bromsningen att det ville bli varmt.

Bild

Bild

Sen har jag även passat på att renoverat skärbordet jag har, för det har börjat blivit ganska trött på slutet, men det har trotts allt varit med i 7år.

Bild

Bild


Det gammla styrsystemet är till salu om någon är intresserad. Bara att montera det på ett plasma bord eller liten fräs och köra. Datorn bör bytas ut då den börjar vilja låsa sig ibland. Men det är bara att ta en gammal pc med skrivarkort och plocka över extra skrivarporten och hårddisken till den.
5000kr skickas inte, men kan levereras på fredag den 25e längs med E4an ned till Stockholm.

Bild


Sen har jag dragit på mig ett nytt projekt, fast nu är brorsan med och hjälper till. Hittade en Sensor GTR kaross på blocket som jag inte kunde låta bli att köpa.

Projekt tråd finns här
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=106328

Bild


Bild
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Banprämiär avklarad.

Inlägg av Tommy Luhr »

Kul med ett nytt projekt! Skulle tro att det börjar lossna rejält för er nu i byggena. Saker som förut tog evigheter att bara fundera ut innan man bygger går nog rätt smidigt nu.
Följer som vanligt :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Caltex
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: sön dec 28, 2003 11:36 pm
Ort: Skellefteå

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Banprämiär avklarad.

Inlägg av Caltex »

Fräna grejer som vanligt ! :D

Trevlig skärmaskin, har du fler bilder på den, som du vill dela med dig av?
Hur stora motorer är det?
kuggstång och direktdrift? lite svårt att se på bilden

/Tobias
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Banprämiär avklarad.

Inlägg av Ajden »

Ja det börjar gå ganska enkelt att bygga bilar nu. Har en hel del klarritade detaljer som går att använda och ett ganska bra fungerade koncept så det är bara att passa in det till karossen.



Inga fler bilder justnu, men kan ta fler.

Motorarna som sitter där nu är på 8.5nm, de tidigare tror jag låg på ca 4nm

Ja kuggstång och direkt drift.
Siduna
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: fre nov 25, 2016 8:25 pm
Ort: Borlänge

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Jag fick till rutan!

Inlägg av Siduna »

Ajden skrev:När jag kapade bort kanten runt rutan då blev den näst intill enkelvälvd och då var det bara att lägga dit den.
Hej!
Jag inser att det gått drygt 2 år sedan du gjorde vindrutan, men hoppas du kan hjälpa mig med ett svar i alla fall?
Jag står inför att göra en vindruta själv och tyckte ditt sätt verkade genialt, problemet är att jag inte riktigt fattar hur du gjorde? Som jag fattar passade du rutan mot karossen och plastade den där (med skyddsfilmen kvar)? När du sedan kapade loss rutan höll den formen? Det måste vara nått jag inte fattar?

Hoppas på hjälp!

/Janne
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Banprämiär avklarad.

Inlägg av Ajden »

Rutan är bara en slät plastskiva som jag spände ned mot karossen och plastade om själva karossen så den stämde överns med rutans naturliga böjning istället för att tvinga rutan efter karossen.



Gjort klar främre och bakre defusorn nu. Håler på att försöka beta av allt som ska göras på den i vinter innan jul för efter det ska vi sätta igång med Sensorn.


Bild

Bild
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Banprämiär avklarad.

Inlägg av Ajden »

Börjat byggt innerskärmar då det blev alldeles för mycket skit i motorrummet utan.
Även konstaterat att nu när jag lyckats tagit mig ned till 10 timmars arbetsdag så hinner jag med lite åt mig själv då också :)

Bild


Bild
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Banprämiär avklarad.

Inlägg av Ajden »

Då var de klar, pullverlackade och monterade

Bild
Användarvisningsbild
Emil Sundquist
För mycket laddtryck
Inlägg: 356
Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Ort: Kisa

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Banprämiär avklarad.

Inlägg av Emil Sundquist »

Blir ju tårögd ;) du gör skitsnygga alu innersärmar och så pulverlackar du dom. Om några år kommer bes männen fråga vart du har köpt bilen! Riktigt snyggt [THUMBS UP SIGN]
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Banprämiär avklarad.

Inlägg av Ajden »

Måste ju pullverlacka dom, annars kommer de se oxiderade och tråkiga ut om ett år.


Gjort nya främre undre bärarmar då jag ville ha lite mer caster och få fram hjulet lite för att det skulle passa bättre i hjulhusen.

Bild
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Banprämiär avklarad.

Inlägg av Tore Bjerke »

Tøff bil og veldig bra finish. Jeg regner med at det blir en supereffektiv bil på banen når fjæring og bremser er utsortert. Ser at du skal bygge traction-control. Har du prøvd å kjøre ladetrykk styring mot TPS ? Det har vi veldig god erfaring med. Blir nesten som en sugmotor. Ser du har vattenkjølt intercooler. Skal bygge tilsvarende i vinter. Fungerer den bra ?
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Reportage i Bilsport

Inlägg av Ajden »

Är med i bilsport som kom ut i dag. Ett 6 sidors reportage. Kul med att äntligen fått någon publicitet för det jag håller på med.


http://www.bilsport.se/artikel/roberts- ... lassinkop/


Bild


Ifall någon har missat det så har jag och brossan ett nytt projekt på gång nu En sensor GTR

Finns här:
http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=106328

https://www.instagram.com/perajden/
Skriv svar