Bentley EXP Speed 8 replica. Reportage i Bilsport

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Ser ju helt fantastiskt ut :headbang:

Är konstruktion på hjulupphängningar mm. klart ?
Blir det centralt placerade , med Pushrods ?

Man är ju inte lite nyfiken på hur detta ska bli :hihi:

Ang. svetsningen , tror jag helt på din metod dessutom blir ju chassit redan när det är bara ihop punktat , så styvt att det troligen hade varit styvare än en metall jigg .
Att tänka på när man arbetar med trä är dock att det är ett levande material , och att det ändrar sig med tiden , det har jag och en kompis till mig bittert fått erfara vid arbete med formar till glasfiber detaljer , med skeva/ojämna detaljer som resultat :doh:

Men med den arbets takten du har hinner ju inte träet ändra sig så att det stör :thumbright:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

hjulupphängingen är redan klar konstruerad ska börja med att bygga det efter jag är klar med chassit. Blir med poushrods.


Nuså då var jag klar för i kväll, ska upp om 4 timmar :doh:
Anledningen till att det blev så sent var att jag sätter upp delmål för varje dag innan jag kliver upp på morgonen och dagens mål var att helsvetsa klart och sätta dit kryssen i golvet. Men det har gått så jädra långsamt för att det har varit hur många som hällst som har vilja stå och prata om projektetet vilket resulterat i att halva dan har gått åt till det istället för att svetsa, därför blev det en liten försening i dag.

Helsvetsat, ska dit några rör sen, men det måste jag vänta tills hjulupphänging och motorn är där först.
Bild

En bild på den röriga framdelen.
Bild

Blev ett ställe där 9 rör möttes :)
Bild

Samma ställa fast uppefrån.
Bild


Nu ska jag sova....
2QIK4U
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: tis aug 29, 2006 6:26 am
Ort: Stingray Hill
Kontakt:

Inlägg av 2QIK4U »

Ajden skrev:Har fortfarande inte slagit sig något trotts att jag fortsatt svetsandet i dag.
Men det är att jag svetsar inte mycket alls på ett ställe utan svetsar kanske 2-3 cm åt gången sen flyttar jag mig tillmotsatt sida på chassit coh svetsar där. Det tar en jädra tid men då slipper jag att det rör på sig.


Råkade köpa 4 fälgar fälgar till projektet nyss. Blev Corvette fälgar för det var bara sånna som jag lyckades hitta innom rimliga priser men ändå rätta mått på, var även det jag hade tagit med i beräkningarna när jag gjorde hjulupphäningen.

men som synns på bilen saknas det två däck så är det någon som har 2 st slutkörda däck med dimensionen 255/45-17" eller 265/45-17" så köper jag dom av er. Bara det inte är punktering.

Bild
Självklart är det växelvis som gäller.....även om man kör i svetsbord

275-40-17 ??? sitter på Corvette -90 fälgar och är gratis....men jag måste ha dem nån månad ytterligare i väntan på de nya fälgarna/däcken

mvh R
Senast redigerad av 2QIK4U den ons mar 12, 2008 9:24 am, redigerad totalt 1 gånger.
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

2QIK4U skrev: Självklart är det växelvis som gäller.....även om man kör i svetsborg

275-40-17 ??? sitter på Corvette -90 fälgar och är gratis....men jag måste ha dem nån månad ytterligare i väntan på de nya fälgarna/däcken

mvh R
Det låter ju perfekt :thumbright: Jag behöver ju inte däcken förens om ett tag iaf.
Användarvisningsbild
tobiasw
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: lör jun 09, 2007 8:43 am
Ort: Arboga
Kontakt:

Inlägg av tobiasw »

Ser ut att rulla på, hoppas du fortsätter uppdatera lika flitigt tills det är klart, kommer följa det helavägen ;)
Jag har byggt ett helt seven chassi på liknande "platta" du använder.. jag körde MDF skiva med reglar under. Mätte sedan att den var rakt/plan överallt. Använde några tvingar ibland att dra fast nedre rören med och det slog sig Väldigt Väldigt lite lite. Även om det slår sig ett par millimeter är det som tidigare sagt oväsentligt sålänge hjulupphängningens infästningar är bra.
www.WiTune.se mappning/effektmätning i nav-dyno.
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+ ;)
Användarvisningsbild
mh
Forumsberoende
Inlägg: 668
Blev medlem: ons apr 19, 2006 5:13 pm
Ort: västerås

Inlägg av mh »

Så mycket fränare än en ultima!!!! :thumbright:
MÄKTIGT!!
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

I dag har jag inte hunnit så mycket pga. att den snart är tenta period vilket har blivit att hela dagen har gått åt att försökt pluggat. Men jag har hunnit med att börja med A-armarna i kväll.

Jiggen, ledlager festena som ligger i bakgrunden tog nästan en hel dag att svarva, men det gjorde jag i julas när jag var hemma, där jag hade min egen svarv med bättre presetion. Annars skulle det nog ha tagit det dubbla om jag skulle försökt med skolans svarv.
Bild


Nu när det varit så mycket tjatandes om att det slår sig får jag visa på en kontrolerad slagning, efter jag punktat ihop a-armarna bryter jag isär dom lite innan helsvetsningen.

Bild

Efter det är helsvetsat är det bara att vänta någon minut så rammlar dom ned i jiggen igen.

Bild


Ska dit några plåtar och jag har inte hunnit med att gjort de övre i bak än.
Bild

Utlagd vid bilen
Bild
Coaster
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: lör dec 22, 2007 10:04 am

Inlägg av Coaster »

Må säga att du har en jävla talang! Snygga fogar, notchningar och projektet är bara för underbart. Kör hårt, följer detta =)
Vw 8v @ 1.5 kg övertryck..
2QIK4U
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: tis aug 29, 2006 6:26 am
Ort: Stingray Hill
Kontakt:

Inlägg av 2QIK4U »

Nu när det varit så mycket tjatandes om att det slår sig får jag visa på en kontrolerad slagning, efter jag punktat ihop a-armarna bryter jag isär dom lite innan helsvetsningen.



*tummen upp*
Kalf
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: ons sep 12, 2007 8:50 am

Inlägg av Kalf »

Du var inte dålig på att TIG-svetsa, riktigt snygga svetsar. Det blir redigt bra. Keep-up ;)

//Kalf
Användarvisningsbild
tobiasw
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: lör jun 09, 2007 8:43 am
Ort: Arboga
Kontakt:

Inlägg av tobiasw »

Eftersom jag inte är rädd att verka (mer ;)) korkad så måste jag ställa en fråga :D

A-armarnas infästning mot ramen, hur fasen ser den lösningen ut för att man ska kunna vrida a-armen upp och ned?.. det enda jag har sett när man byggt sånnadär är med vanliga (gummi/pu)bussningar, uniballs. Men som det ser ut på dina a-armar så är hylsorna mot ramen roterade 90 grader...
edit: googlade lite, klart de går med sånnadär ledlager, samma princip som uniballs ju.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Du bygger fräna grejer du :thumbright:
Bra inspiration att titta på, risken är väl att man får för sig att man kan bygga något liknande..

Du skulle inte ha en 01E låda till en framhjulsdriven i stället?
Lite onödigt att ha hela konkarongen till bakhjulsdriften där, när det inte ska användas.

Jag har en sådan liggande, dock renoveringsobjekt och bara 5 växlad.
Jag skulle ev. kunna renovera den och bygga om till 6vxl. och med oljepump till kylning åt dig, men har inte riktigt tid nu.
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Jo egentligen skulle jag ha en sån, men för närvarade finns det inte riktigt pengar till det så jag kör med den lådan jag har tills antingen jag får ekonomi att köpa en annan eller att den rasar så jag blir tvungen att byta.


Kvällen jobb har varit att tillverkat övre A-armarna i bak, boxat ytterbitarna på de undre armarna och satt dit fästen för toe staget på de undre bakra armarna, tyvärr hittade jag inte rätt gägnsnitt för att kunna göra toe staget så det får bli morgondagens projekt.


De övre bak.
Bild


Närbild på justeringen
Bild


Fästen för toe stag
Bild


Boxning.
Bild

Alla armarna.
Bild
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Får bli en liten uppdatering bara för traditionens skull.

Har monterat ledlagren i kväll, vilket tog en del tid för att hålen behövde brotchas in till rätt tolleranser mot lagren.
Sen har jag även byggt toestagen.

Bild
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Dagens jobb har varit att försökt kommit på hur jag skulle sätta fast A-arms fästena på bästa sättet. Blev att använda två experimentblock dom har att bygger upp saker på i skolan.
Tog ett antal timmar att sätta upp allt men nu sitter ramen och a-armarna fast i bockarna. Morgondagens jobb blir att göra själva fästena för A-armarna.

Bild
Skriv svar