Bentley EXP Speed 8 replica. Reportage i Bilsport
- calle Bengtsson
- Forumsberoende
- Inlägg: 791
- Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
ser verkligen bra ut
Kul att se vad du pysslar med, hehe fega på Bana?? det kommer med erfarenheten bättre å fega i början tycker jag... än att leka crash test dummie
Ha det bäst Calle
Ha det bäst Calle
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi
Åker BMW 123 D ))
Åker BMW 123 D ))
Då är naven klar, ska bara skaffa några fler hjulbultar och pressa i.
Borrar nya hål för att passa corvettens bultdelning.
Svarvat distansringar och krympt på.
Nu när det här är gjort kan jag börja med att rita om uprighten som behöver ändras lite på nu när det blev större bromsar än vad jag hade tänkt från början så blir det ingen uppdatering i morgon vet ni varför. Men jag ska försöka att ritat klart uprighten så kan jag bjude på ett par cad bilder.
Borrar nya hål för att passa corvettens bultdelning.
Svarvat distansringar och krympt på.
Nu när det här är gjort kan jag börja med att rita om uprighten som behöver ändras lite på nu när det blev större bromsar än vad jag hade tänkt från början så blir det ingen uppdatering i morgon vet ni varför. Men jag ska försöka att ritat klart uprighten så kan jag bjude på ett par cad bilder.
Nu är jag hyfsad nöjd med de bakre uprightsen, inte klar med de främre än.
Här kan ni få en förlaring varför resten av bygget går så fort, är att jag inte behöver konstruera något undertiden jag bygger det utan har det redan färdigt hur det ska se ut, så det bara är att bygga det utan allt för mycket funderande.
Till motsats mot nu när jag måste konstrera om en grej som har tagit två dagar.
Här kan ni få en förlaring varför resten av bygget går så fort, är att jag inte behöver konstruera något undertiden jag bygger det utan har det redan färdigt hur det ska se ut, så det bara är att bygga det utan allt för mycket funderande.
Till motsats mot nu när jag måste konstrera om en grej som har tagit två dagar.
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2782
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Det där med att konstruera iförväg låter ju fantastiskt
Själv är man glad om man slipper göra om något man redan gjort (nästan)
Längden på bärarmar tyder på stor camber acceleration , fjädringsväg under 100mm ?
Själv är man glad om man slipper göra om något man redan gjort (nästan)
Längden på bärarmar tyder på stor camber acceleration , fjädringsväg under 100mm ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Kan svara Ja på den frågan å roberts vägar... minns dock inte om det va runt 50mm eller just 100mm han pratade om?Daniel-635 skrev:Det där med att konstruera iförväg låter ju fantastiskt
Själv är man glad om man slipper göra om något man redan gjort (nästan)
Längden på bärarmar tyder på stor camber acceleration , fjädringsväg under 100mm ?
Sån farlig camber kompensation är det inte utan det är 0,6*skillnad mellan övre och undre och det anses som normalt.
Erik kan komma med betydligt mer detaljerad beskrivning av camber kompenseringen.
Sen fjädringsvägen är totalt 100mm men i verkligheten kanske den är 80 mm för jag vill ha att undersidan slår igenom först innan dämparen för att inte utsätta fjädringen för allt för stora krafter.
Då var äntligen de främre uprighten klar ritade. Men det blir nog tyvärr inte mycket uppdaterande förens på söndag, för nu är det tentapluggande som gäller fram till lördag, men efter det blir det mer fart igen.
Erik kan komma med betydligt mer detaljerad beskrivning av camber kompenseringen.
Sen fjädringsvägen är totalt 100mm men i verkligheten kanske den är 80 mm för jag vill ha att undersidan slår igenom först innan dämparen för att inte utsätta fjädringen för allt för stora krafter.
Då var äntligen de främre uprighten klar ritade. Men det blir nog tyvärr inte mycket uppdaterande förens på söndag, för nu är det tentapluggande som gäller fram till lördag, men efter det blir det mer fart igen.
Har gjort lite terapi jobb bara för att inte göra matte hela min vakna tid, har modefierat centrumna till uprighsen i kväll. Slänger även med ett par bilder från i julas när jag punktade ihop dom första gången.
Är det här som ska bli uprights sen. Tillsammans med de gammla mesiga bromskivorna, som spriten får ärva sen.
Punktade några ekrar med uprighten sittande i svarven för att kunna centrera dom.
Nu stämmer dom mot bromskivorna
Är det här som ska bli uprights sen. Tillsammans med de gammla mesiga bromskivorna, som spriten får ärva sen.
Punktade några ekrar med uprighten sittande i svarven för att kunna centrera dom.
Nu stämmer dom mot bromskivorna
Jag är imponerad över hur fort det verkar gå för dig!
Vad är det för program du ritar upp chassit i?
Vad är det för program du ritar upp chassit i?
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- calle Bengtsson
- Forumsberoende
- Inlägg: 791
- Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Tjena,
Fina Up rights såg liknande i svetsad titan på Motorsportmässan i Birmingham, från en Formula 1 bil men tydligen så gjöt man dom nu
Hehe törs inte tänka på vad sånna kostar....
mvh Calle
Hehe törs inte tänka på vad sånna kostar....
mvh Calle
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi
Åker BMW 123 D ))
Åker BMW 123 D ))
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
fina konstruktioner. är inte så beläst vad gäller konstruktionen på banbilar men den ser svår ut att svetsa
Eller så är den bra stor ändå.. men behöver man helsvetsa hela grejen?
Eller så är den bra stor ändå.. men behöver man helsvetsa hela grejen?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Titan till upprighten skulle inte suttit fel, kan ungefär lätta uprighten till en tredjedel om jag byggt det i titan, men sisst jag hörde något pris om det så kostade det ca 5000kr/kg för grad 5, tur att det lättcalle Bengtsson skrev:Fina Up rights såg liknande i svetsad titan på Motorsportmässan i Birmingham, från en Formula 1 bil men tydligen så gjöt man dom nu
Hehe törs inte tänka på vad sånna kostar....
mvh Calle
Men det känns inte riktigt värt det. Ska man bränna en jävla massa pengar på att få mindre ofjädrad vikt är nog kolfiberskivor ett bättre alternativ, fast då blev det ändå dyrare
Så svårt ska det inte bli, dom är 210mm i diameter så de är ganska stora. Och jag har det här slang paketet som jag köpte för att kunna komma åt där det är trångt i grenrören som även kommer in i uprighten.Tommy Luhr skrev:fina konstruktioner. är inte så beläst vad gäller konstruktionen på banbilar men den ser svår ut att svetsa
Eller så är den bra stor ändå.. men behöver man helsvetsa hela grejen?
Vet inte om det behövs helsvetsas eller ej, men det känns bättre om det är helsvetsat, men det kommer att ta tid att göra det.