Bentley EXP Speed 8 replica. Reportage i Bilsport

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Cpt Tuttle skrev: Nice! :thumbright:
Är det trevliga motorer de där Audi-åttorna? Jag har funderat över det ibland faktiskt... Driftsäkerhet, effektpotential?
på de två första får jag svara - jag vet inte på den tredje så har jag hört att det ska gå att få ur gasnak bra med effeckt med lågt ladd.


Då var den där, tyvärr hamnade allt lite väl långt bak pga utgående axlarna i lådan, får trösta mig med att det blir större motorutrymme. Eller så får jag skaffa en V12a :twisted:

Bild
John Rönnbäck
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: mån mar 19, 2007 6:50 pm
Ort: Piteå

Inlägg av John Rönnbäck »

Måste säga att jag är djupt imponerad av dina kunskaper.

Det blir ju bra det där, nu får du ju kraftuttag på den också. så du kan hänga på harven ;)
Bild
Fd GOLiO
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Har börjat med mitt växellänkage i dag. Har jag tur får jag börja bygga resten av chassit i morgon.

Bild
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Har börjat lite på resterande chassi nu :D

Hade tur att hitta en 30 mm fräs i en låda så jag kunde använda fräsen till att notcha rören, går lite snabbare än med rörnotchen jag byggde.

I fräsen
Bild

Så här vacker blir det
Bild


En bit av bakdelen ihoppunktad
Bild
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Dagens jobb, har äntligen fått börja bygga runt hjulupphängingarna.

Den otroligt snygga jiggen bestående av två enorma aluminium klumpar, det ska va stabilt.
Och det viktigaste en Max dricka, tänk vad mycket tid man tjänar på att äta där istället för att behöva laga mat. :D
Bild

Bild
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ser bra ut :thumbright:
Användarvisningsbild
tobiasw
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: lör jun 09, 2007 8:43 am
Ort: Arboga
Kontakt:

Inlägg av tobiasw »

Hej! skitkul bygge de där!
Är riktigt avis, fast jag håller på med super7 bygge =)
Men jag har ju redan börjat drömma om mittmotor istället.. men tycker växellådor verkar vara ett bekymmer om man inte vill lägga ner massor av pengar och köpa porsche låda... eller snåla å köpa audi =) (men då blir det kanske för klent)

Frågan: Vad har du för låda?
www.WiTune.se mappning/effektmätning i nav-dyno.
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+ ;)
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Jag har audi låda och audis lådor är inte klena om man väljer rätt sort.



Dagens jobb; 3 rör till i fram och en hel del i bak.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Fan blir ju tok grymt de här :thumbright:
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Tackar!


I kväll hade jag tänkt att jag bara skulle göra två rör och ta kväll i tid, men sen visade det sig att det flöt på bra och att jag upptäckte att den fanns en UK-Hardcore kanal på www.di.fm vilket resulterade i att det blev totalt 10 rör gjorda i kväll. :D

Sen lite pappersmalls tipps ska man göra två lika rör är det enkelt att rulle ett papper och klippa ut en mall för att rita av på nästa rör.
Och en annan använding är när man ska göra själva anslutningen mellan flera rör kan man ta ett kortare rör och trä pappersmallen över det och klippa mallen så den stämmer innan man börjar slipa i det rätta röret.

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Scrazher
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: sön aug 06, 2006 12:50 am
Ort: Lycksele

Inlägg av Scrazher »

Grymmt vad du jobbar på bra robban! Det är rätt :) :thumbright:

Ska boka in lite foto-tid med dig inne på hv någon kväll, då jag börjar vara friskare.
Användarvisningsbild
nordlanderumeå
För mycket laddtryck
Inlägg: 199
Blev medlem: fre nov 17, 2006 8:56 pm

Inlägg av nordlanderumeå »

Här har man gått och trott att man är bäst i världen på allt...osså kommer den här tråden :(


:thumbright:

Näe men coolt projekt :)
bozze86
Forumsberoende
Inlägg: 607
Blev medlem: sön mar 25, 2007 4:44 pm
Ort: Kinnarp/Slutarp

Inlägg av bozze86 »

ser bra ut. e det bara jag som tycker att det går fort?

någon rörfirma måste ju leva gott nu när det går åt xx meter rör
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Inlägg av zeke varg »

Mycket kul och intressant bygge! En av världens fränaste förlagor!
Kommer du att bygga in fungerande aerodynamic i chassits botten? Dessa bilar har ju suveräna egenskaper tack vare sina diffuser i fronten, framför bakaxeln samt bak. Utan dessa fungerar nog inte karossens aerodynamic så effektivt för downforce som man skulle tycka men det kanske är tillräckligt ändå för klubbkörning och gata.
Användarvisningsbild
Erik.H.A
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: tis okt 12, 2004 9:03 am
Ort: Lse/ Luleå

Inlägg av Erik.H.A »

zeke varg skrev:Mycket kul och intressant bygge! En av världens fränaste förlagor!
Kommer du att bygga in fungerande aerodynamic i chassits botten? Dessa bilar har ju suveräna egenskaper tack vare sina diffuser i fronten, framför bakaxeln samt bak. Utan dessa fungerar nog inte karossens aerodynamic så effektivt för downforce som man skulle tycka men det kanske är tillräckligt ändå för klubbkörning och gata.
kan svara lite Åt Ajdén då jag tror mig veta svaret, jobbar just nu med hjulupphängningsanalyser på denna bil.

Som du ser på träjiggen så är fram och bakvagn upphöjda i förhållande till "golvet" under huvudbågarna detta är just för att få plats med fungerande aerodynamik under både fram och bak.
Skriv svar