Bentley EXP Speed 8 replica. Reportage i Bilsport
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. karossen på chassit
I dag har jag äntligen haft tid att göra lite på bilen, tur att brosan har mer tid. Resten av veckan ska jag försöka att inte ta på mig några mer jobb utan bara hålla på med min bil, men det går väl inte som vanligt...
Formen till första lyset är klar
Tillverkar hållare for backspeglarna
Byter motor....
Formen till första lyset är klar
Tillverkar hållare for backspeglarna
Byter motor....
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. karossen på chassit
Det blir ju sjukt vakert.. 3D skrivare var ju en bra uppfinning. går att göra det mesta med. Funderade över en sak. Du har inte lust att mäta lite på v8. längd och hur bred den är under grenrören. Från sida till sida. Lite snabbt. Tänkte om den kanske får plats till mitt bygge.
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. karossen på chassit
Ser bra ut:) Som vanligt. Kul att du byggt om skrivaren för mer speed. Tror du att det skulle funka med extrudermotorn även till 0,4mm nozzeln? jag har en flashforge vilken inte tar dina volymer riktigt men det är en dual extruder och jag måste köra ganska sakta för att inte stegmotorerna skall bli varma av att släpa omkring dom tunga skrivarhuvudena!
Så stora saker du skrivit ut skulle ta flera dagar för mig.
Så stora saker du skrivit ut skulle ta flera dagar för mig.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. karossen på chassit
Extrudermotorn är skrivarens orginalmotor. Är bara munstyckena som jag bytte ut mot de här http://e3d-online.com/Volcano
En stegmotor blir alltid varm så det ska du inte behöva oroa dig för, det man måste oroa sig för med dom är att inte köra för fort så de tappar bort sig.
Om du har extrudermotorn sittandes på skrivhuvudet kan du alltid göra som mig att flytta ut den utanför.
De grejerna jag skrivit ut nu skulle också tagit flera dagar med orginal grejerna på skrivaren men nu fick jag ned det till en natt vilket känns ganska lagom.
Fått i nya motorn nu, får hoppas den startar i morn.
En stegmotor blir alltid varm så det ska du inte behöva oroa dig för, det man måste oroa sig för med dom är att inte köra för fort så de tappar bort sig.
Om du har extrudermotorn sittandes på skrivhuvudet kan du alltid göra som mig att flytta ut den utanför.
De grejerna jag skrivit ut nu skulle också tagit flera dagar med orginal grejerna på skrivaren men nu fick jag ned det till en natt vilket känns ganska lagom.
Fått i nya motorn nu, får hoppas den startar i morn.
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. karossen på chassit
Nu har jag mätt lite, lägger med en bild med mått, brädden är mätt där siffrorna står. Höjden är ca 650 och längden är 520mmJohan_P skrev:Det blir ju sjukt vakert.. 3D skrivare var ju en bra uppfinning. går att göra det mesta med. Funderade över en sak. Du har inte lust att mäta lite på v8. längd och hur bred den är under grenrören. Från sida till sida. Lite snabbt. Tänkte om den kanske får plats till mitt bygge.
Motorn är startad nu och den går på alla cylindrar.
Har börjat passa in karossen nu, motorhuv och mittendelen är på plats nu.
Brossan har gjort klart hållarna för backspeglarna, räcker med två lager slipgrund och sen är de klara att lacka.
Sen för att få en nybilskänsla i bilen kombinerat med trevligare koppling satte jag dit en servo på kopplings slangen. Nu blev det som en helt vanlig bil att koppla. Innan passade det inte så bra med en kort kopplingspedal och stenhård tryckplatta.
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. karossen på chassit
Åh va bra tackar. Den kan ju passa till mitt bygge. vart håller du till någon stans?
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. karossen på chassit
Läst igenom hela tråden nu, fantastiskt roligt att läsa.
Kan inte vänta tills du är klar.
(Yay! Första inlägget!)
Kan inte vänta tills du är klar.
(Yay! Första inlägget!)
Piotr Winciorek
Forum lurker
Forum lurker
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. karossen på chassit
Jag håller till en bit norr om Sundsvall. Fast om du vill ha den motorn till ett bygge rekommenderar jag att köp en på bildelsbasen, finns för ca 3000kr. Byta toppackning på den här motorn skulle gå på ca 2000 så den ligger i skrotlådan nu.Johan_P skrev:Åh va bra tackar. Den kan ju passa till mitt bygge. vart håller du till någon stans?
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. karossen på chassit
Sundsvall... Bara en enkel resa på ca 80mil. Jo jag får nog kolla på en sådan på skroten. Hitta en i sthlm för rimlig peng.
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. karossen på chassit
De två senaste dagarna har det hänt en hel del med bilen.
Front, dörrar, motorhuv, backspeglar och luftutsläpp monterade.
Byggt lite längre avgassystem då jag tidigare trodde det skulle räcka med insatser i ljuddämparna för att få ned ljudet, men när vi mätte var det bara att konstatera att det gjorde det inte...
Gjutit det första framlyset, andra sidan blir i morn.
Front, dörrar, motorhuv, backspeglar och luftutsläpp monterade.
Byggt lite längre avgassystem då jag tidigare trodde det skulle räcka med insatser i ljuddämparna för att få ned ljudet, men när vi mätte var det bara att konstatera att det gjorde det inte...
Gjutit det första framlyset, andra sidan blir i morn.
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. karossen på chassit
Kör du prepreg eller våt kolfiber o autoklav tryck/värme eller bara vakuum?
Blir fin bilen!
Skickat från min GT-S7580 via Tapatalk
Blir fin bilen!
Skickat från min GT-S7580 via Tapatalk
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. karossen på chassit
Ingen av det, jag kör med torr fiber och vakuuminjicerar plasten. Fördelarna är att det är inge stress och kladd och det är den metoden som ger bästa egenskaperna efter prepreg och autoklav.
En film där vi gjorde huven till brorsans bil.
https://www.youtube.com/watch?v=-UHdnnxiYYc
Tillverkat dörrhandtag i dag, blev kanske inte så aerodynamiska men de fyller sin funktion iallafall.
Mer än så här han jag tyvärr inte stryka på listan under "semestern" för det kom alldeles för mycket jobb i mellan Men det ser ändå inte helt omöjligt att hinna göra innan snön kommer.
En film där vi gjorde huven till brorsans bil.
https://www.youtube.com/watch?v=-UHdnnxiYYc
Tillverkat dörrhandtag i dag, blev kanske inte så aerodynamiska men de fyller sin funktion iallafall.
Mer än så här han jag tyvärr inte stryka på listan under "semestern" för det kom alldeles för mycket jobb i mellan Men det ser ändå inte helt omöjligt att hinna göra innan snön kommer.
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. karossen på chassit
Kör ni bara med "bag" o vakum ingen filt o släppfilm? Fastnar inte bagen i plasten?
Det röda är väl nått motsvarande filt för att få ut vakuumet lite men tycker det borde kunna bli luftfickor i bagen runt om?
Antar ni kör med epoxi? Såg lite på filmen, varför så mkt småbitar kolfiber? Förutom sandwichen är det andra ljusa glasfiberväv?
Kör ni in epoxin med tryck o vakuum?
Räknar ni ut rätt mängd eller kör tills ni ser det har fyllt hela formen?
Har tyvärr aldrig testat injicering men kan nog vara smidigt när man lärt sig.
Skickat från min GT-S7580 via Tapatalk
Det röda är väl nått motsvarande filt för att få ut vakuumet lite men tycker det borde kunna bli luftfickor i bagen runt om?
Antar ni kör med epoxi? Såg lite på filmen, varför så mkt småbitar kolfiber? Förutom sandwichen är det andra ljusa glasfiberväv?
Kör ni in epoxin med tryck o vakuum?
Räknar ni ut rätt mängd eller kör tills ni ser det har fyllt hela formen?
Har tyvärr aldrig testat injicering men kan nog vara smidigt när man lärt sig.
Skickat från min GT-S7580 via Tapatalk
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. karossen på chassit
Vi kör de här lagren på filmen.
1. kolfiber
2. Distansmaterial
2.5 kolfiber runt distansmaterialet för att fylla upp till samma höjd annars syns konturerna av materialet.
3. glasfiber
4. avrivningsväv
5. Distrubitonsväv
6. vakuumbag
Vi brukar köra med ungefär lika mycket plast som fiber sen lägger vi till för slangar och för att vara på säkra sidan. Viktiga när man blandar epoxyn är att suga ur alla luftbubblor innan man injicerar den.
Kör bara med vakuum.
1. kolfiber
2. Distansmaterial
2.5 kolfiber runt distansmaterialet för att fylla upp till samma höjd annars syns konturerna av materialet.
3. glasfiber
4. avrivningsväv
5. Distrubitonsväv
6. vakuumbag
Vi brukar köra med ungefär lika mycket plast som fiber sen lägger vi till för slangar och för att vara på säkra sidan. Viktiga när man blandar epoxyn är att suga ur alla luftbubblor innan man injicerar den.
Kör bara med vakuum.
Re: Bentley EXP Speed 8 replica. karossen på chassit
Men till framlyshållarna körde du bag mot fiber utan släppfilm/duk?
Låter mkt med 50% plast?
Nackdelen med injicering vs prepreg är ju att vikten ökar med för mkt plast, är nog svårt veta hur mkt som krävs för att fylla helt?
Hur funkar fyllningen? Vakuum på T-formad nippel mot duken o en annan nippel till fyllning?
Så får ni spola slangarna med aceton sen?
Kör ni vätskefälla på vakuumslangen o fyller tills den sugit igenom formen ut i vakuumslangen?
Vad kör du för vakuumpump?
Till sist, när blir det riktig provkörning?
Skickat från min GT-S7580 via Tapatalk
Låter mkt med 50% plast?
Nackdelen med injicering vs prepreg är ju att vikten ökar med för mkt plast, är nog svårt veta hur mkt som krävs för att fylla helt?
Hur funkar fyllningen? Vakuum på T-formad nippel mot duken o en annan nippel till fyllning?
Så får ni spola slangarna med aceton sen?
Kör ni vätskefälla på vakuumslangen o fyller tills den sugit igenom formen ut i vakuumslangen?
Vad kör du för vakuumpump?
Till sist, när blir det riktig provkörning?
Skickat från min GT-S7580 via Tapatalk