Sida 89 av 97

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Byter motor

Postat: sön mar 13, 2016 10:24 pm
av Ajden
Han precis med att göra allt som var tänkt i dag. Grenrör och avgassystemen är klara.
Dessutom kom det ut ett litet reportage om mig här, tyvärr med en heldel faktafel, men det funkar ändå.
http://www.st.nu/motor/robert-fran-timr ... s-vinnaren

Grenrören klar, avgashusen matchportade och wg hålet upptaget. Klart för pulverlack i morn.

Bild

Downpipeerna klara, har inte riktigt fått till den finnish på rostfritt som jag vill ha.
Bild

Tur att det finns betpasta som löser det problemet, får ligga och gosa till sig tills i morgon.
Bild

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Byter motor

Postat: sön mar 13, 2016 10:35 pm
av Toni
Betpasta...?
Restprodukt från sockerbetsproduktion?
Som pålägg...? :roll:

Nä, f'låt en okunnig skåning, men vad är betpasta och hur funkar det?

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Byter motor

Postat: sön mar 13, 2016 11:04 pm
av The
Det tar bort oxider efter svetsningen

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Byter motor

Postat: sön mar 13, 2016 11:08 pm
av Toni
Ahh...
Tack.

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Byter motor

Postat: tis mar 15, 2016 9:51 am
av Ajden
Brossan pulverlackade grenrören i går kväll och även winsh tornet till släpvagnen som han byggt nu när bilen inte hinner bli körbar då får jag winsha upp den på vagnen.

Grenrör och avgashus
Bild

Winshfäste
Bild

Efter en natt med betpasta.
Bild

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Byter motor

Postat: tis mar 15, 2016 7:00 pm
av Tommy Luhr
Betpasta har jag aldrig sett. Spännande. Blir det som glasblästrat ?

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Byter motor

Postat: tis mar 15, 2016 10:36 pm
av Ajden
Det blir som riktigt rentvättat rostfritt, rent och fin utan någon skovlig yta som det blir efter blästring. Men man måste hålla det ifrån svartstål för det börjar rosta på en gång av det. Man ska även passa sig för att få det på sig för det är riktigt frätande.
Det har varit rykte om att betpasta varit förbjudet som gjort att inte det är jätte vanligt med det längre.
Jag köper det här i från. http://www.svenskaelektrod.se/kemi/betning

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Byter motor

Postat: tis mar 15, 2016 10:54 pm
av Nicke H
Fint Robert!
Pulverlackade grenrör? Funkar det? Trodde coating var det enda alternativet då värmeutvecklingen verkar kunna ta kol på det mesta :shock:

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Byter motor

Postat: ons mar 16, 2016 8:25 pm
av Ajden
Ja det funkar, men måste vara värmetålig pulverlack. Vanlig fungerar inte.

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Byter motor

Postat: fre mar 18, 2016 8:59 pm
av Ajden
Smygstartade helgen i dag också med att gjort klart tryckrören

Bild

Bild

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Byter motor

Postat: fre mar 18, 2016 9:32 pm
av dahla
Jag har läst igenom den här tråden tre gånger... Du skänker energi och inspiration i mängder... Men jag lyckas ju knappt dra i en träskruv utan att gängorna går sönder :-)

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Byter motor

Postat: fre mar 18, 2016 10:01 pm
av knotan
skulle vart kemnickel på grenrören i mitt tycke :) (eller rostfritt)

annars tufft å snyggt i vanlig ordning

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Byter motor

Postat: lör mar 19, 2016 8:25 pm
av Johan_P
hur funkar en sån där vattenkyld ic? I mitt huvud så tycker jag det borde bli fel. Motorvattnet ligger ju som oftast på 80-90ggr i bland över 100ggr och man ska ju få in så kall luft i motorn som möjligt men om man trycker in vatten som ligger på 100ggr i kylaren som borde det ju värma luften? eller är jag ute och cyklar? Snyggt som vanligt för övrigt. vart jag ju tvungen att åka till Elmia bara för det. :thumbright:

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Byter motor

Postat: lör mar 19, 2016 8:47 pm
av knotan
Självklart använder man en egen kylare för att kyla icn som sitter i fronten tex

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Byter motor

Postat: lör mar 19, 2016 9:28 pm
av Toni
Mycke' rörigt blir de'!