Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis okt 17, 2017 2:15 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 845 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 57  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Worlds Fastest Commer...
InläggPostat: ons mar 02, 2011 10:17 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Inlägg: 717
Ort: Malmö
Provar att lägga upp mitt mittmotorbygge här.

Med ett livslångt funderande och en hel hög galenskap presenteras härmed "Project Worlds Fastest Commer".
I all sin blygsamhet.
Målet är att bygga en bil med bra vägegenskaper, men med en helt galen kaross, en Commer från 1951.
Bortsett från en aerodynamik a la tegelsten ska denna kreation förhoppningsvis kunna fara runt lite fortare än de flesta förväntat sig...

Hursomhelst, en Commer är ju som alla vet (!) ett sedan länge avsomnat brittiskt märke med specialitet på kommersiella fordon. T ex lastbilar, pickups, ambulanser och husbilar/bussar.

Mitt val föll på nedanstående:
Bild

Men det här är vad jag köpte...
Bild

Bild

Bild

Bild

Sluta skaka på huvudet!!!
Den är den enda i Sverige.
Ett fynd.
...sa han som sålde den.

_________________
Toni
World's Fastest Commer
viewtopic.php?f=21&t=54703&hilit=commer


Senast redigerad av Toni mån mar 28, 2011 10:06 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 02, 2011 10:27 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor dec 18, 2008 9:24 pm
Inlägg: 1092
Ort: Södertälje
Brutalt :D:D:D:D ska följas!

_________________
Micke Grönlund


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 02, 2011 10:55 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Inlägg: 717
Ort: Malmö
Tack Micke.

Bygget kommer att besiktigas som amatörbyggt.
Orginallook så långt som möjligt, med undantag för diskret breddade skärmar och en liten taksänkning (för att minska bränsleförbrukningen i farter över 250km/h... :whistle:
Den ska lackas i en solid "orginalliknande" kulör.

Ramen byggs i en hemmagjord, invägd jigg och temat för dagen är mäta, mäta och åter mäta!

Hjulspindlar, skivor, ok och kuggstång är nu renoverade och uppsatta i jiggen.
Justering av camber och caster sker genom justerbara, övre bärarmsinfästningar. Bulten är M14 fingängat, kvalitet 12.9.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

_________________
Toni
World's Fastest Commer
viewtopic.php?f=21&t=54703&hilit=commer


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 02, 2011 10:56 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis okt 06, 2009 7:39 pm
Inlägg: 265
Ort: Sala
Kommer nog bli riktigt grym! :D

_________________
Alexander
BMW e34 m60b40 turbo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 02, 2011 11:06 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Inlägg: 717
Ort: Malmö
Framspindlarna, nav och skivor är Granadas, bromsok Volvo 240.
Fick flytta bulthålen lite.
Naven borrade jag om för 114,3 mm bultcirkel eftersom jag vill ha Cragar Smoothies.
Både fram och bak eftersom Audinaven bak oxå har 112mm... :doh: Vad gör man inte för att få rätt fälg?

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

_________________
Toni
World's Fastest Commer
viewtopic.php?f=21&t=54703&hilit=commer


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 02, 2011 12:05 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån jan 10, 2011 9:13 pm
Inlägg: 97
Ort: Burvik
fan va ballt! kommer följas!

_________________
w123 8mm mynä om606, compund turbo hx35 vs hx60!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 02, 2011 12:31 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Inlägg: 1833
Ort: Kalix
Fränt är bara förnamnet... :thumbright:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 02, 2011 12:50 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis apr 07, 2009 9:47 pm
Inlägg: 262
Ort: Hörnefors (61,2mil Norr Om Stockholm)
Brutalt, (Bevaka tråden knappen är nu mera intryckt)

_________________
Jens Norgren

Tack Till Alfred Büchi..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 02, 2011 4:05 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Inlägg: 352
Ort: Oslo/Skellefteå
Sjukt fränt bygge! Ska följas slaviskt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 02, 2011 4:20 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Inlägg: 717
Ort: Malmö
Tackar för alla uppmuntrande kommentarer, det är sånt som gör att man gnetar på, trots att det ibland tar emot. Minusgrader i garaget t ex. :(
Som ni ser på bilddatumen har jag hållit på ett tag men är långt ifrån färdig.

Sedan kom drivlina och lite framvagnsprylar från div. skrotar inramlandes.
Detta skedde i oktober -07.
Försöker att lägga upp bilderna i någorlunda kronologisk ordning, men ibland hoppar det kanske mellan dem. Ber om ursäkt i så fall.

Chassiet blev till av 40x60x3 fyrkantsrör plus en massa andra "pinnar".

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

_________________
Toni
World's Fastest Commer
viewtopic.php?f=21&t=54703&hilit=commer


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Worlds Fastest Commer...
InläggPostat: ons mar 02, 2011 5:16 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor sep 10, 2009 8:48 pm
Inlägg: 150
Ort: Gävle
En pickis skall det var, helt rätt.

_________________
Thomas Johansson
Gävle
http://thojo.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 02, 2011 8:17 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2343
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Antingen är jag bakvänd, eller så sitter motorn bak :scratch:
Kan också vara en kombination av ovanstående :hihi:

Anar jag pushrods i den eventuella framvagnen, frågorna är många :?:

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 02, 2011 9:29 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Inlägg: 717
Ort: Malmö
He he, om du läser första raden i den här tråden får du en ledtråd...
Och visst ser du pushrods, men kan du gissa vad de är fästa vid?

_________________
Toni
World's Fastest Commer
viewtopic.php?f=21&t=54703&hilit=commer


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 02, 2011 10:11 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons okt 03, 2007 10:00 pm
Inlägg: 1885
Ort: piteå/umeå
kul motor val.

_________________
tel 0707149931


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 02, 2011 10:29 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Inlägg: 717
Ort: Malmö
Ja, det skulle bli en Ford -55 pickis med 289, men blev en Eurod!

Vi går vidare till bakvagnen som blir en ren Audiaffär, om än rätt så blandad...

Motor: Audi 4,2 V8 1992 280hkr
Låda: Audi 100 2,5d 6-vxl manuell
Drivaxlar: Dito
Nav: Audi A6 Quattro bak
Bromsar: Dito
Fjädring: Audi A4 fram, justerbara fjäderben "Sport"

Hela idén med det här bygget är att kunna bygga hyfsat avancerat, men med en vettig budget.
Jag har kikat på sportbilar, F1or och racingfordon och tänkt att de flesta funktioner finns på skroten, men kanske inte i Titan o Kevlar.
Med vinkelslip och pelarborr kommer man rätt långt om man inte har för bråttom.

Tokigt? Tja, kanske, men för mig är byggandet, skapandet, det roliga.
Recycling om ni vill.

Jösses, vilken massa filosofi. Nu kommer lite mer bilder på rövva:

Bild

Bild
5,5 mm plåtbit blir till...
Bild
...bärarmsinfästningar.
Bild
Nedre bärarm med pushrod (egentligen en styrarm från en Ford Scorpio)
Bild
Orginal camberjusterskruv i nedre bärarmen.
Bild
Bild
Bild
Vantskruv, Biltema, påsvetsad bussningshylsa, eller Toe in/out justering

_________________
Toni
World's Fastest Commer
viewtopic.php?f=21&t=54703&hilit=commer


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 845 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 57  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: ventonz och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010