Anderssons fantasier Boss 302m.m.m. LADDTRYCKSSTYRNING HUR??

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
bossrules
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: mån jun 25, 2007 5:40 am
Ort: Lycksele

Anderssons fantasier Boss 302m.m.m. LADDTRYCKSSTYRNING HUR??

Inlägg av bossrules »

Hello!

Tänkte starta en tråd om det trams man drömmer om och ibland faktiskt får gjort. Ifall jag ägnar några sekunder åt bister självinsikt så kommer förmodligen denna tråd att dö lika fort som en dagslända. Men det kostar inget att göra ett försök iaf. Börjar blygsamt med att lägga upp en bild från 2000 på den bil som utan större funderationer åderlåter min svårt ansatta plånbok.

Bild
Senast redigerad av bossrules den tis mar 21, 2017 9:37 am, redigerad totalt 16 gång.
If you´re going under control you´re going too slow! Boss 302: 12,706@186km/h
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Anderssons fantasier Boss 302 m.m.m.mm.m.

Inlägg av Nova Jörgen »

Snygg bil :doh: Så fort jag ser eller hör ordet BOSS I samband med en FORD så är tanke associationen 429 cu.in. den "sexigaste" motorn som någonsin lämnat Detriot :hey: Å detta kommer från en Hard Core CHEVA gubbe :mrgreen:

Berätta lite mer om bilen :thumbright:
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Användarvisningsbild
bossrules
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: mån jun 25, 2007 5:40 am
Ort: Lycksele

Re: Anderssons fantasier Boss 302 m.m.m.mm.m.

Inlägg av bossrules »

Ja 429:an är som en våt dröm. Men nu får man nöja sig med lillebror.
För att göra en lång historia lite kortare så är det ungefär såhär.
Den trillade mot bättre vetande in i Sverige 1977 och enligt obekräftade källor så hade redan då originalmotorn lämnat in och ersatts av en 351 CL som gjorde sitt bästa att leva upp till sin föregångare. Mellan 77-87 så var det diverse löst folk som ägde den och någon person kladdade naturligt vis gul färg på bakaxel och underrede. Det var ju på mode och folk begrep tydligen inte bättre. 87 så köpte Bo-Ingemar Pettersson i Sthlm den och då var det ordning och reda på torpet. Efter diverse inköp så blev det friska delar i motorn. Ford SVO alu toppar, rullkam, rullvippor, varva mycket med orolig tomgång insug, Holley 750 dp, MSD tändning, brytarlös Accel fördelare ställbara Koni dämpare runt om, krängare bak osv. Det byggdes även halvbur och renoverades rent allmänt. Har ett tidkort från Mantorp från 88-89 tror jag där den gick 14:10 och typ 165km/h. Den gjorde på den tiden just över 100 på ettan och det hjälpte inte direkt till att sätta snabba tider. 94 ställdes in i garaget och kom inte ut därifrån förrän jag kom med en bunt med nytryckta riksdaler och tog bilen mot nya äventyr. Bör tilläggas att Bosse var en vän till min mor så första gången jag såg bilen var jag en hormonstinn slyngel på 15 år. Då bestämde jag att denna bil skulle inhandlas förr eller senare. Det blev senare kan man säga. För att finansiera köpet så stegade jag in på banken och bad försynt att få låna en lämplig summa för att köpa en nyare Volvo. Den förstående bankkvinnan tyckte jag var en klok ung man som ville köpa en rekordelig bil som en Volvo istället för nån skrothög så jag hade pengarna samma dag. Så det var bara att hoppa in i en lånad Merca 240 med tillhörande biltrailer och hämta bilen.

Såhär såg det ut då man med nerverna på utsidan provade på EDPS i Piteå 2007

Bild

Sen fick man ett mindre bryt efter för mycket Nascar i kombination med filmen Disney. Blev en massa klistermärken och jag tyckte att jag var skitfrän.

Bild
If you´re going under control you´re going too slow! Boss 302: 12,706@186km/h
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Anderssons fantasier Boss 302 m.m.m.mm.m.

Inlägg av Dennis M »

Snyggt med "muskelfälgar" iställt för moderna som många sätter dit idag!
Användarvisningsbild
bossrules
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: mån jun 25, 2007 5:40 am
Ort: Lycksele

Re: Anderssons fantasier Boss 302 m.m.m.mm.m.

Inlägg av bossrules »

Är rädd att du kommer att bli besviken. Men det var nya framvagnen med tillhörande bromsar drev de gamla hjulen på flykten. Så efter att ha tillbringat många nätter liggandes i fosterställning kramandes mina kära Centerline fälgar så tog vi till slut beslutet att gå skilda vägar. Vi hade en mindre avskedscermoni för de närmast sörjande då den nya ägaren hämtade hjulen. Moloken och less på livet köpte jag nya 17tummare. Ser väl inte så dumt ut men det var som bekant bättre förr

Bild
If you´re going under control you´re going too slow! Boss 302: 12,706@186km/h
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2779
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Anderssons fantasier Boss 302 m.m.m.mm.m.

Inlägg av Daniel-635 »

Välskrivet och underhållande läsning.

Det ska bli intressant att följa med fram till 2015.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Anderssons fantasier Boss 302 m.m.m.mm.m.

Inlägg av Husse1 »

Citat: många nätter liggandes i fosterställning kramandes mina kära Centerlinefälgar. Slut citat.
Skrattar gott, säger som Daniel, välskrivet och mycket underhållande.
Väntar med spänning på fortsättningen.
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Användarvisningsbild
bossrules
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: mån jun 25, 2007 5:40 am
Ort: Lycksele

Re: Anderssons fantasier Boss 302 m.m.m.mm.m.

Inlägg av bossrules »

Blygsamt tackar jag för de positiva ord som ni så generöst bjudit på. Det var bara ogjort att jag skulle ringa min pappa och berätta att jag skaffat vänner. Men det slog mig fort att han inte skulle tro mig. För att övertyga honom i sådan stor fråga krävs intyg från två oberoende personer. Vart i all sin dar skulle jag hitta två svagsinta stackare som kunde svälja en sådan vals?

Hursom. Ett varningens ord bör utfärdas. Denna tråd kommer om den fortsätter bestå av ett kronologiskt kaos som får kanal 5 tablå att förblekna.

För att hålla sig inom rim och reson bjuder jag på en bild på maskineriet som gjort mitt bankkonto tomt men samtidigt gjorde att jag fick personliga tackbrev från diverse oljeschejker runt om i Arabien.

Bild

Maskinen som sådan var som sagt en 351CL. För att få ett annorlunda sound så Brände jag ihop ett X-pipe under bilen och drog ihop det till ett äkta tyskt auspuff- blende storlek 6*3 tum. Har aldrig varit förtjust över de sedvanligt vindögda dubbla pipor som man hittar på ca 103% av alla amrikanare. Vid 7000rpm så sjöng den så vackert att Sankte Per klev ner på jorden. Sen att lagens långa arm lärde sig att känna igen ljudet var inte helt positivt. Den blev under min ägo renoverad av US Motor och sedan bromsad av självaste Mats Appelgren. 470hk visade siffrorna efter intensiva solon på trolltrumman samtidigt som Henry Fords ande åkallades.
If you´re going under control you´re going too slow! Boss 302: 12,706@186km/h
Kjelle
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: mån jul 24, 2006 9:40 pm
Ort: Lycksele

Re: Anderssons fantasier Boss 302 m.m.m.mm.m.

Inlägg av Kjelle »

Det var inte bara lagens långa som kände igen det riktigt fina ljudet :lol: även en Chevamänniska kan intyga att den sjöng riktigt vackert :thumbright: Kan också konstatera att den som ritade bilen måste ha haft en riktigt bra dag..."trots" att det är en frd :hihi:(kan för övrigt av slöja att en av mina första modellbilar jag byggde var just en likadan bil med en 429 boss under huven, var så fascinerad av motorn att jag gjöt kopior av toppar/ventilkåpor av tenn..men det här får du inte berätta för nån :whistle: ) För övrigt hoppas jag du fortsätter att skriva på den här historian ända in i nutid, har ju varit en rätt rejäl utveckling över tid :lol: Dessutom är det ju riktigt roligt att läsa det du skriver :thumbright: :thumbright: ps. du får minska procentsatsen på vindögda amerikanare, vet att det finns i alla fall tre Chevor från femtiotalet här i Lycksele som garanterat inte är vindögda, i övrigt kan jag hålla med om standarden på avgassystem kan vara låg... ds
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Anderssons fantasier Boss 302 m.m.m.mm.m.

Inlägg av Toni »

Mmm... som i Mustang!
Instämmer med föregående talare, skickligt och underhållande bruk av språket!
Nyfiken på hur du får ner pållarna i backen? Mustang är ju notoriskt kända för att vara lätta i baken.
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
bossrules
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: mån jun 25, 2007 5:40 am
Ort: Lycksele

Re: Anderssons fantasier Boss 302 m.m.m.mm.m.

Inlägg av bossrules »

Ett stort gilla för era kommentarer :D .

Jahopp the story continues. Denna utsökta amerikanska kvalitetsprodukt har faktiskt stått vid min sida i vått som torrt. Den har ställt upp på diverse inhyrda chaufförer, ölskrålande tondöva liftare, burn out tävlingar m.m. utan att knorra. Servicen har bestått av påfyllnad av bensin och byte av olja och stift en gång per år. Vi har trots detta haft våra kriser. En riktig formsvacka var då jag ville sälja den och köpa en Impala -58. Men säg den som inte blivit påverkad av Sista natten med gänget. Vårt förhållande stärktes med åren och vi var fast beslutna att burna hela vägen in i solnedgången och leva lyckliga tillsammans till tidens ände.

Tyvärr så är inget för evigt. Vissa tecken på störningar i kraften var helt klart uppenbara. Tempmätaren var mer nervös än en 18 åring med nytaget körkort på sin första egna tur. Akut hjälp sattes in med ny kylare, termostat, elfläkt med rotorblad från Apache helikopter men inget hjälpte. Efter en stunds överläggning beslöt vi oss för att gemensamt stirra döden i vitögat. Så vi rullade in på burnout tävlingen på Motorveckan 2012. Där kastade pjäxan i källaren och lät bakhjulen snurra väldigt mycket fortare än framhjulen. Efter ett bejublat framträdande så haltade vi hem med någon typ av Cappucinofärgad gegga fulla oljetråget. Resten av motorveckan upplevdes som i en dimma. Enligt utsago hade jag under utställningen på lördagen suttit gråtande bakom en -69 fastback för att sedan på kvällen till slut hamna i en Camaro där jag otröstlig svamlat om Fords storhet tills jag blev lämnad i ett dike. Men inget av detta kan jag minnas. Min sorgeperioden sträckte sig från juli ända tills oktober. Då tog jag mig samman och lyfte ut hjärtat för vidare åtgärder. Vart tomt i själen då hjärtat var borta. Varning för starka bilder men så här såg det ut.

Bild
If you´re going under control you´re going too slow! Boss 302: 12,706@186km/h
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6032
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Anderssons fantasier Boss 302 m.m.m.mm.m.

Inlägg av Steve »

Som den Ford-älskare jag är :hihi: så skulle jag vilja påstå att 1969 så var det en Sportsroof, tänk om jag skulle råka kalla din Boss för en Mach 1? :lol:
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
nalletill1000
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: lör maj 31, 2008 2:40 pm
Ort: Slidell. LA. USA.

Re: Anderssons fantasier Boss 302 m.m.m.mm.m.

Inlägg av nalletill1000 »

Steve, du ar narmare verkligheten an sa for fabriksbilarna var Mach1 och inte 302Boss.... dekaltrimmat :hihi:
Användarvisningsbild
bossrules
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: mån jun 25, 2007 5:40 am
Ort: Lycksele

Re: Anderssons fantasier Boss 302 m.m.m.mm.m.

Inlägg av bossrules »

Steve skrev:Som den Ford-älskare jag är :hihi: så skulle jag vilja påstå att 1969 så var det en Sportsroof, tänk om jag skulle råka kalla din Boss för en Mach 1? :lol:
Ja tänk om, men du har nog kallat den för värre saker än så :hihi:

Hursom ska vi nu inte hänga upp på oss detaljer. Jag som certifierad dyngklomp och svammelpelle håller fast vid snabbrygg och sen får dom som vill kala dom för sporttak :wink:
If you´re going under control you´re going too slow! Boss 302: 12,706@186km/h
Användarvisningsbild
bossrules
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: mån jun 25, 2007 5:40 am
Ort: Lycksele

Re: Anderssons fantasier Boss 302 m.m.m.mm.m.

Inlägg av bossrules »

Toni skrev:Mmm... som i Mustang!
Instämmer med föregående talare, skickligt och underhållande bruk av språket!
Nyfiken på hur du får ner pållarna i backen? Mustang är ju notoriskt kända för att vara lätta i baken.
Den första sommarn så löste jag det med att helt enkelt låta den trötta kopplingen slira. Den värme som utvecklades lagrades i termosar i bagaget och såldes allt eftersom till Lycksele energiverk. Sen blev det 295:or bak och det funkade riktigt bra. Efter att ha svarvat sönder däcken mot skärmkant och bladfjäder så smalades fälgarna av från 12 till 10 tum och däcken krympte till 275. Så asfalten blev lite halkigare men jag kunde leva med det.

Det finns storslagna planer för en uppdatering av bakänden men nu ska vi inte gå händelserna i förväg. Vi kommer dit inom sin tid :wink:
If you´re going under control you´re going too slow! Boss 302: 12,706@186km/h
Skriv svar