Peugeot 106 XSi Turbo (bromsad, film)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
TheDagger
För mycket laddtryck
Inlägg: 403
Blev medlem: lör jun 24, 2006 7:42 am
Ort: V.Torup, Skåne

Inlägg av TheDagger »

fredde_vit_pv skrev:jag har hört att gnistgapet i en fördelare snor nästan halva tändenergin
på ett vanligt transistorsystem, isåfall skulle dubbelspolar med direkt-
tändkablar vara fullt tillräckliga om det inte blir för krångligt att koppla
in på orginalsystemet!

/F
Det är ett fördelarlöst system :)
Tändkablarna sitter direkt i spolen.

Bild
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

fredde_vit_pv skrev:jag har hört att gnistgapet i en fördelare snor nästan halva tändenergin
på ett vanligt transistorsystem, isåfall skulle dubbelspolar med direkt-
tändkablar vara fullt tillräckliga om det inte blir för krångligt att koppla
in på orginalsystemet!

/F
Det är inte sant.

Nästan all effekt hamnar på tändstiftet. Strömmen är samma i hela slingan. Resistansen genom luften är mycket högre i den cylinder som har kompression så nästan all spänning hamnar över det gnistgapet.

Det blir i princip lika med fördelare och waste spark. Du har ett gnistgap med atmosfärstryck och ett gnistgap i cylindern med kompression. Nakdelen med fördelare är att gnistan kan hoppa till fel stift och att samma tändspole måste ge gnista till samtliga cylindrar.

Med waste spark kan gnistan inte hoppa fel och varje tändspole behöver bara tända en gång per motorvarv.
Användarvisningsbild
TheDagger
För mycket laddtryck
Inlägg: 403
Blev medlem: lör jun 24, 2006 7:42 am
Ort: V.Torup, Skåne

Inlägg av TheDagger »

Min downpipe fram till kat är ca 2,5" (64mm), klarar jag mig med 2" resten av vägen eller ska jag satsa på 2,5" hela vägen? Jag menar, motorn är inte så stor och inte effekten heller så man behöver ju inte överdriva storleken.
Användarvisningsbild
TheDagger
För mycket laddtryck
Inlägg: 403
Blev medlem: lör jun 24, 2006 7:42 am
Ort: V.Torup, Skåne

Inlägg av TheDagger »

Funderar fortfarande på kompsänk, det är ju egentligen aldrig fel. Men det ska ju egentligen gå att köra med 9,6:1 på E85, gäller bara att hitta lösningen på problemen. Antar att en fullt kontrollerbar och kraftfull tändning är nyckeln.

Plockade i vart fall ur dom lägre kolvarna ur en lös motor igår, såhär ser dom ut:
Bild

Bild
Användarvisningsbild
TheDagger
För mycket laddtryck
Inlägg: 403
Blev medlem: lör jun 24, 2006 7:42 am
Ort: V.Torup, Skåne

Inlägg av TheDagger »

Har blivit en del skruvande på sista tiden.
Brände en ventil så jag fick riva och byta den. Bytte samtidigt kolvar och bearbetade förbränningsrummen för lite lägre komp. Kom väl troligen ner på 8,5:1 eller nåt ditåt.

Sen mappade jag in bilen och den gick som ett litet as. Körde ca 2 timmar och hade jättekul innan jag blåste hål på en kolv. Brände ett stift totalt innan jag mappat klart också.

Problemet är precis som tidigare, den spikar inte ett dugg på snabba repor, bara om jag pressar den i 180 km/t. Problemet är att det är svårt att höra spikningar i den farten pga allt annat oljud. Ett alternativ är ju att låta bli att köra så fort.

Frågan är varför den bränner en ventil på cyl 3, äter upp ett stift på samma cylinder för att sen blåser hål på en kolv på samma cylinder?

Blandningen var helt ok när det hände, ganska fet. Avgastemp helt ok också. Dock sitter min avgastemp mellan 1:an och 2:an, ska nog flytta den till 3:an.

Spridare har jag bytt efter jag brände en ventil. Kablaget till spridarna verkar ok, tändkabel???

Insug är tätt, ingen tjuvluft där alltså.

Kan det ha med placeringen av mina extraspridare att göra? Dom sitter innan spjället.

Ska köpa en "ny" motor i veckan och jag vill inte gärna köra sönder den på samma sätt direkt.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Tobbe: Vilken förtändning kör du ? Hur mycket laddtryck? Vilken lambda på belastning? Vilka stift ?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
TheDagger
För mycket laddtryck
Inlägg: 403
Blev medlem: lör jun 24, 2006 7:42 am
Ort: V.Torup, Skåne

Inlägg av TheDagger »

mattias skrev:Tobbe: Vilken förtändning kör du ? Hur mycket laddtryck? Vilken lambda på belastning? Vilka stift ?
Kan inte påverka tändingen så jag vet inte vad den står på, sköts ju automatiskt av datorn.

Körde 0,7 i ladd denna vändan.

Kör nog lambdan på ca 0,85. Känner ju var den går bra också typ.

Stiften "random" som jag hittar i garaget pga att den ätit upp några nu.

Lägg märke till hur problemet är: Det sker enbart på treans cylinder och har hänt upprepade gånger. Den går bra som fan om man kör korta attacker, dvs mer eller vanlig buskörning. Acca 0-180 är inga problem om jag släpper där. Men hänger jag kvar där kommer spikningar. Utväxlingen är jävligt låg så jag varvar i princip ut där.

Förra setupen körde jag utan IC, det har jag monterat nu och har ca 30 grader i insugstemp vid full belastning, innan skenade det till 100 grader i värsta fall.

Jag har ju också sänkt kompet rejält, men ändå inträffar samma problem, på samma cylinder!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jag har inget att tillägga.. visst är det märkligt att det är cyl 3. Men det är liksom en del okända faktorer här.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
TheDagger
För mycket laddtryck
Inlägg: 403
Blev medlem: lör jun 24, 2006 7:42 am
Ort: V.Torup, Skåne

Inlägg av TheDagger »

mattias skrev:Jag har inget att tillägga.. visst är det märkligt att det är cyl 3. Men det är liksom en del okända faktorer här.
Kan det vara utformning på grenrör eller insugsrör?

Vad är okänt? Jag glömmer lätt.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Intressanta saker du skulle provat:

- Mätt avgasmottryck före och efter turbon (och talat om vilken storlek på inloppet du har idag, inducer-mått)
- NGK 7 eller 8 för din motor
- Bredbandslambda

Framför allt har du ingen kontroll över förtändningen. Det tycker jag är A och O.

Vilken kolv brände ? cyl 3?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
TheDagger
För mycket laddtryck
Inlägg: 403
Blev medlem: lör jun 24, 2006 7:42 am
Ort: V.Torup, Skåne

Inlägg av TheDagger »

mattias skrev:Intressanta saker du skulle provat:

- Mätt avgasmottryck före och efter turbon (och talat om vilken storlek på inloppet du har idag, inducer-mått)
- NGK 7 eller 8 för din motor
- Bredbandslambda

Framför allt har du ingen kontroll över förtändningen. Det tycker jag är A och O.

Vilken kolv brände ? cyl 3?
Hmm, det där med avgasmottryck är nog överkurs för mig :(
Inloppet på turbon kan jag mäta upp enkelt. Det är iaf en liten snurra jag kör med, men det borde enligt mina teorier va helt ok på en så liten motor (1360cc). Tox tyckte det var ok iaf.
Stiften tipsades det om tidigare i tråden, har bara inte blivit av att jag köpt några pinsamt nog. Det satt NGK 6 i när jag körde sönder.

Jag har en fördelare som ligger som jag kan montera, då kan jag ställa tändningen på det gamla hederliga viset. Den har vaccum och centrifungal reglering, men vaccumdosan är paj. Bör jag låsa centrifungalförställningen? Den ökar 13-15 grader.
Min teori från början var att den höga originaltändingen skulle lira med E85

Japp, det är trean som havererat och dom andra cylindrarna ser 100% ok ut på både stift, kolvar och förbränningsrum. Inte tillstymmelse till spikmärken och färgen är perfekt på stiften. På kolven som satt i när jag brände ventilen var det spikmärken.

Tråkigt som fan att detta hände nu, bilen gick verkligen som en raket och det var riktigt jävla kul sålänge det varade.

Ska ta lite bilder på kolv och stift.
Användarvisningsbild
TheDagger
För mycket laddtryck
Inlägg: 403
Blev medlem: lör jun 24, 2006 7:42 am
Ort: V.Torup, Skåne

Inlägg av TheDagger »

Inducern är 38mm på min turbo. Är ett TD04-11b.

Vad bör grundtändningen stå på? På motsvarande motor med fördelartändning ligger dom på 8 grader med pluggat vaccum.

Bilder kommer strax.
Användarvisningsbild
TheDagger
För mycket laddtryck
Inlägg: 403
Blev medlem: lör jun 24, 2006 7:42 am
Ort: V.Torup, Skåne

Inlägg av TheDagger »

Kolvarna som satt i när jag brände ventilen:
Bild
Bild

En bild på kolvarna som sitter i nu, som referens:
Bild

Bränd ventil:
Bild

Får fan ingen skärpa på stiften, men det dåliga är det andra från vänster:
Bild

Insug:
Bild

Extra spridare:
Bild

Avgastemp:
Bild

ett sönderkört stift till, andra från höger:
Bild

Monsterpeggen:
Bild

Lite överblick bara:
Bild
Användarvisningsbild
TheDagger
För mycket laddtryck
Inlägg: 403
Blev medlem: lör jun 24, 2006 7:42 am
Ort: V.Torup, Skåne

Inlägg av TheDagger »

Känns nästan som tråden har utvecklats till en projekttråd nu, om nån moderator tycker det är ok så flytta gärna den till projektavdelningen.
Användarvisningsbild
TheDagger
För mycket laddtryck
Inlägg: 403
Blev medlem: lör jun 24, 2006 7:42 am
Ort: V.Torup, Skåne

Inlägg av TheDagger »

Tror jag hittat ett misstänkt fel, tändkabeln på den cylinder som krånglar har MYCKET högre motstånd än de övriga. Dock har den ju funkat, utom vid mycket hög belastning. Kan det vara så att den inte orkat tända då med okontrollerad tändning som följd?
Skriv svar