mattias skrev:Intressanta saker du skulle provat:
- Mätt avgasmottryck före och efter turbon (och talat om vilken storlek på inloppet du har idag, inducer-mått)
- NGK 7 eller 8 för din motor
- Bredbandslambda
Framför allt har du ingen kontroll över förtändningen. Det tycker jag är A och O.
Vilken kolv brände ? cyl 3?
Hmm, det där med avgasmottryck är nog överkurs för mig
Inloppet på turbon kan jag mäta upp enkelt. Det är iaf en liten snurra jag kör med, men det borde enligt mina teorier va helt ok på en så liten motor (1360cc). Tox tyckte det var ok iaf.
Stiften tipsades det om tidigare i tråden, har bara inte blivit av att jag köpt några pinsamt nog. Det satt NGK 6 i när jag körde sönder.
Jag har en fördelare som ligger som jag kan montera, då kan jag ställa tändningen på det gamla hederliga viset. Den har vaccum och centrifungal reglering, men vaccumdosan är paj. Bör jag låsa centrifungalförställningen? Den ökar 13-15 grader.
Min teori från början var att den höga originaltändingen skulle lira med E85
Japp, det är trean som havererat och dom andra cylindrarna ser 100% ok ut på både stift, kolvar och förbränningsrum. Inte tillstymmelse till spikmärken och färgen är perfekt på stiften. På kolven som satt i när jag brände ventilen var det spikmärken.
Tråkigt som fan att detta hände nu, bilen gick verkligen som en raket och det var riktigt jävla kul sålänge det varade.
Ska ta lite bilder på kolv och stift.