Peugeot 106 XSi Turbo (bromsad, film)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
TheDagger
För mycket laddtryck
Inlägg: 403
Blev medlem: lör jun 24, 2006 7:42 am
Ort: V.Torup, Skåne

Inlägg av TheDagger »

Tack för uppmuntringen :)

Felet hittat, satt bitar av smält alu från kolven mellan ventil och säte. Bara peta bort, slipa in igen och se glad ut :)
Användarvisningsbild
TheDagger
För mycket laddtryck
Inlägg: 403
Blev medlem: lör jun 24, 2006 7:42 am
Ort: V.Torup, Skåne

Inlägg av TheDagger »

Nu börjar det likna nåt! Bilen rullar i vart fall. Den går lite sådär just nu pga en liten miss från min sida. Tog vippbryggan med rullvippor från en nyare motor, tydligen är det annan utväxling på dem så ventiltiderna och lyften blir tokiga. Bara att göra om och göra rätt!
Som synes på lambdamätaren så är mappningen långt ifrån bra, men det är inte lönt att pilla föränn jag bytt vippbryggan.

Bild
Användarvisningsbild
TheDagger
För mycket laddtryck
Inlägg: 403
Blev medlem: lör jun 24, 2006 7:42 am
Ort: V.Torup, Skåne

Inlägg av TheDagger »

Samma visa igen, komplös på samma cylinder. Kom igen nu, ös på med förslag. Kan kammen va taskig på den cylindern? Spridarkabel? Hursomhelst gick den kanon, och de andra cylindrarna är pefekta. Gick inte magert heller, inte ens i närheten. Körde knappt hårt denna gången heller. Och den går kanonfint i övrigt...bara small till denna gången.
Användarvisningsbild
TheDagger
För mycket laddtryck
Inlägg: 403
Blev medlem: lör jun 24, 2006 7:42 am
Ort: V.Torup, Skåne

Inlägg av TheDagger »

Kan man bränna motorn om den går för fett pga att den inte orkar tända blandningen?
Användarvisningsbild
Dannelator
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: lör apr 23, 2005 6:19 pm

Inlägg av Dannelator »

ras igen?! :shock: har du mätt spridarkablarna? kan ju vara nått fel på kablaget som gör att spridaren inte öppnar lika länge som den borde... =mager blandning på den cylindern. låter otroligt långsökt, dock lika långsökt som problemet är.. :evil:
kör du med sekvenciell insprutning? eller två banker? eller alla samtidigt?

mvh daniel
A volvo never dies, they only go faster!
Bild
Användarvisningsbild
TheDagger
För mycket laddtryck
Inlägg: 403
Blev medlem: lör jun 24, 2006 7:42 am
Ort: V.Torup, Skåne

Inlägg av TheDagger »

Dannelator skrev:ras igen?! :shock: har du mätt spridarkablarna? kan ju vara nått fel på kablaget som gör att spridaren inte öppnar lika länge som den borde... =mager blandning på den cylindern. låter otroligt långsökt, dock lika långsökt som problemet är.. :evil:
kör du med sekvenciell insprutning? eller två banker? eller alla samtidigt?

mvh daniel
Det är originalsprutet, Motronic MP 3.1. Den öppnar alla samtidigt, går bara en kabel fram till bryggan där den grenas ut till alla 4. Det rör sig alltså om max 10cm kabel från gren till spridare. Som jag nämnt innan märks inget alls vid normal körning, men visst kan den gå magert för det eller få spänningsfall på hög belastning.

Visst är det långsökt, men just nu får man greppa efter varenda tråd som finns. Dom här motorerna byggs ofta turbo på i övriga europa, och dom hållar bra annars så det är bara jag som är otursförföljd!
Ska testa med fördelartändning och standardspole sen med, den multispolen som sitter nu är så jäkla dyr och svårkollad.
Användarvisningsbild
Tox
För mycket laddtryck
Inlägg: 255
Blev medlem: sön apr 10, 2005 7:55 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Tox »

Hmmm ... läste just genom tråden.
Kan det vara något med tillskottbränslet och dess spridares placering vs utformning på insug/plenum som gör att 3ans cylle går magert?
Ngk7or borde fungera bra så lite utstick som möjligt gap på 0.4-0.5.
Jag vet att du måste ha 214cc spridare i drivor ... kan du inte sätt så du har 4 st extraspridare 1st ivarje runner så du vet att alla cyllar på smaka lika mycket tillskott? För det kna vara så att du har någon utfällning / och skumma virvlar som gör att 3ans går magrare än övriga :roll: .... skulle det vara så att tändningen missar så visst spika kan det ... men det brukar resultera i missad/utebliven tändning och mörkare stift på just den cyllen och bludder.
Har du något löst chip eller extrabox lös? Om så skulle jag kunna kolla om jag kan fixa en lite snällare tändkurva åt dig.
Bild
Användarvisningsbild
TheDagger
För mycket laddtryck
Inlägg: 403
Blev medlem: lör jun 24, 2006 7:42 am
Ort: V.Torup, Skåne

Inlägg av TheDagger »

Tox skrev:Hmmm ... läste just genom tråden.
Kan det vara något med tillskottbränslet och dess spridares placering vs utformning på insug/plenum som gör att 3ans cylle går magert?
Ngk7or borde fungera bra så lite utstick som möjligt gap på 0.4-0.5.
Jag vet att du måste ha 214cc spridare i drivor ... kan du inte sätt så du har 4 st extraspridare 1st ivarje runner så du vet att alla cyllar på smaka lika mycket tillskott? För det kna vara så att du har någon utfällning / och skumma virvlar som gör att 3ans går magrare än övriga :roll: .... skulle det vara så att tändningen missar så visst spika kan det ... men det brukar resultera i missad/utebliven tändning och mörkare stift på just den cyllen och bludder.
Har du något löst chip eller extrabox lös? Om så skulle jag kunna kolla om jag kan fixa en lite snällare tändkurva åt dig.
Ja vinkeln på mina extraspridare är inte optimala, det vet jag. Men jag tvivlar på att det ligger där. Insuget är inte likt Mi16 till utseendet, men funktionsprincipen är nog ganska lik fast bara mycket mindre. Insuget är i plast. Finns inte plats till en spridare i varje runner hur gärna man än vill :(
Den har bluddrat vid hög belastning, särskilt vid fetare blandning, typ över 0,75. Påminner om moppetiden det man kallade "fyrtaktar". Vet inte om det är ett skånskt uttryck.
Jag har en annan box jag testat ytterst lite med, men den är från en helt annan bil, en XM 2.0 XU10. Men versionen på sprutet är samma så den funkar. Såna är lättare att komma över än original till min bil eftersom den är så ovanlig.
Vet inte om tändkurvan är så farligt aggressiv när jag kör på E85, möjligen över 5500-6000rpm nånstans där ju upplevt spikningar på femman och i sällsynta fall även på fyran. Kan det vara så att tändningen fortsätter att öka där och att man borde låta den plana ut där istället?
Vet inte om man kan hitta nån i trakten som kan kopiera mitt chip så jag kan skicka det till dig.

Finns bilder på hela bygget i mitt album, men jag kan lägga upp nya på det som specifikt intresserar dig :)
Användarvisningsbild
TheDagger
För mycket laddtryck
Inlägg: 403
Blev medlem: lör jun 24, 2006 7:42 am
Ort: V.Torup, Skåne

Inlägg av TheDagger »

Här ser man spridarnas placering i toppen:
Bild

Insug:
Bild

Insug:
Bild

Insug:
Bild

Spridare:
Bild

Extraspridare:
Bild

Överblick:
Bild

Tändspole:
Bild
Användarvisningsbild
TheDagger
För mycket laddtryck
Inlägg: 403
Blev medlem: lör jun 24, 2006 7:42 am
Ort: V.Torup, Skåne

Inlägg av TheDagger »

Stift, det vänstra från sista raset:
Bild

Vet att sexor är för mjuka, men dom andra håller ju:
Bild
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

vad visade lambda innan raset???
Användarvisningsbild
TheDagger
För mycket laddtryck
Inlägg: 403
Blev medlem: lör jun 24, 2006 7:42 am
Ort: V.Torup, Skåne

Inlägg av TheDagger »

blom142 skrev:vad visade lambda innan raset???
Fett, 0,75-0,85 har jag legat på hela tiden, tittade dock inte EXAKT i rasögonblicket.
Johan Fahlgren
Forumsberoende
Inlägg: 744
Blev medlem: fre jan 14, 2005 3:48 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Johan Fahlgren »

hur vet du att lambdan visar rätt? kalibrerad? har själv smält en kolv på en b23a..pga okalibrerad LM1
Old volvos never die, they just go faster!
Användarvisningsbild
TheDagger
För mycket laddtryck
Inlägg: 403
Blev medlem: lör jun 24, 2006 7:42 am
Ort: V.Torup, Skåne

Inlägg av TheDagger »

Fahlgren skrev:hur vet du att lambdan visar rätt? kalibrerad? har själv smält en kolv på en b23a..pga okalibrerad LM1
Jadu, det har jag förstås ingen aning om! Men jag har både smal och bredband och båda borde inte vara rent åt skogen...
Användarvisningsbild
TheDagger
För mycket laddtryck
Inlägg: 403
Blev medlem: lör jun 24, 2006 7:42 am
Ort: V.Torup, Skåne

Inlägg av TheDagger »

Nu har jag mätt upp kablaget till spridarna, det finns ett litet misstänkt glapp där. Dock ligger det på ingångskontakten så det borde påverka alla spridare. Dock kan det ju vara så att en cylider är känsligare än övriga så den bränner den först? För om alla spridare slocknar på laddtryck/fullgas så går den ju enbart på piggybacket och dör inte helt.
Glappet verkar dock väldigt litet, men högfrekventa vibrationer kanske kan göra det hela värre eftersom kontakten ligger på motorn.

Bild
Skriv svar