Peugeot 106 XSi Turbo (bromsad, film)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
TheDagger
För mycket laddtryck
Inlägg: 403
Blev medlem: lör jun 24, 2006 7:42 am
Ort: V.Torup, Skåne

Inlägg av TheDagger »

Nu har jag lyft toppen, var bränd avgasventil igen. Vore inte fel om det gick att få tag på natriumkylda avgasventiler även om det inte direkt löser några problem.
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

vad har du för ventilspel???

nått måste ju vara allvarligt fel med din motor. :(
Användarvisningsbild
TheDagger
För mycket laddtryck
Inlägg: 403
Blev medlem: lör jun 24, 2006 7:42 am
Ort: V.Torup, Skåne

Inlägg av TheDagger »

blom142 skrev:vad har du för ventilspel???

nått måste ju vara allvarligt fel med din motor. :(
Det är 0,40 på avgas enligt boken. Justerat efter varje topplyft eftersom topplocksbultarna håller vippbryggan :)

Hittade som sagt ett litet glapp i spridarkablaget, det är ju starkt misstänkt just nu.

Ska flytta avgastempen till "spökcylindern" nu med så jag har direkt övervakning på den.
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

har du nya ventiler så du är på banan igen snart??
Vad har avgastempen legat på??

Då jag själv jobbar på Peugeot så är ju detta lite extra intressant.. :thumbright:

Hoppas det löser sig..
Användarvisningsbild
TheDagger
För mycket laddtryck
Inlägg: 403
Blev medlem: lör jun 24, 2006 7:42 am
Ort: V.Torup, Skåne

Inlägg av TheDagger »

blom142 skrev:har du nya ventiler så du är på banan igen snart??
Vad har avgastempen legat på??

Då jag själv jobbar på Peugeot så är ju detta lite extra intressant.. :thumbright:

Hoppas det löser sig..
Jag skaffade ju en komplett TU5 som jag tänkt stoppa i bilen sen, sitter ventiler i den jag kan låna sålänge.

Avgastempen har aldrig varit särskilt hög, sällan över 700 grader. Men givaren sitter mellan cylinder 1 och 2 nu.

Hittar du några skojiga överblivna delar på jobb så säg till :hihi:
Användarvisningsbild
TheDagger
För mycket laddtryck
Inlägg: 403
Blev medlem: lör jun 24, 2006 7:42 am
Ort: V.Torup, Skåne

Inlägg av TheDagger »

Kan man förresten koppla 12v lysdiod på spridarna så man ser om de missar?
Användarvisningsbild
TheDagger
För mycket laddtryck
Inlägg: 403
Blev medlem: lör jun 24, 2006 7:42 am
Ort: V.Torup, Skåne

Inlägg av TheDagger »

blom142 skrev: Då jag själv jobbar på Peugeot så är ju detta lite extra intressant.. :thumbright:
Det är inte i Nyköping du jobbar?

Edit: Snokade lite på peugeot.se.
Du jobbar ju i Bettna, visste inte att det fanns en verkstad där! Men du känner ju säkert Richard Gustavsson på Peugeot Nyköping, verkar ju vara samma företag :)
Användarvisningsbild
TheDagger
För mycket laddtryck
Inlägg: 403
Blev medlem: lör jun 24, 2006 7:42 am
Ort: V.Torup, Skåne

Inlägg av TheDagger »

Ventil bytt, topp ditlagd och spänd. Ska bara hämta andan innan jag går ner och justerar ventilerna.
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

TheDagger skrev:
blom142 skrev: Då jag själv jobbar på Peugeot så är ju detta lite extra intressant.. :thumbright:
Det är inte i Nyköping du jobbar?

Edit: Snokade lite på peugeot.se.
Du jobbar ju i Bettna, visste inte att det fanns en verkstad där! Men du känner ju säkert Richard Gustavsson på Peugeot Nyköping, verkar ju vara samma företag :)
jepp jobbar i bettna. och visst känner jag rickard, han är duktig på mycket.
Men då kanske du såg det Sjuukt gamla kortet på mig också :doh:
(dom uppdaterar inte ofta..)
Användarvisningsbild
TheDagger
För mycket laddtryck
Inlägg: 403
Blev medlem: lör jun 24, 2006 7:42 am
Ort: V.Torup, Skåne

Inlägg av TheDagger »

blom142 skrev: Men då kanske du såg det Sjuukt gamla kortet på mig också :doh:
(dom uppdaterar inte ofta..)
Haha, det gör inget, jag tänder inte på killar ändå! :lol:
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

haha
Användarvisningsbild
TheDagger
För mycket laddtryck
Inlägg: 403
Blev medlem: lör jun 24, 2006 7:42 am
Ort: V.Torup, Skåne

Inlägg av TheDagger »

Något som slog mig nu är att denna gången fanns inga som helst spår efter spikningar, bara bränd ventil. Såg ut som nån kapat en bit med skärbrännare som vanligt. Vad i h-e beror det på?
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

har nu paratat lita med rikard gustavsson om din brända ventil.. han sa direkt kärvande ventil.. han hade varit med om det på flera TU5..

så det är ju helt klart värt att kolla upp..
det blir för litet spel i styrningen + sot = ventilen hinner inte stänga= bränd.
Användarvisningsbild
TheDagger
För mycket laddtryck
Inlägg: 403
Blev medlem: lör jun 24, 2006 7:42 am
Ort: V.Torup, Skåne

Inlägg av TheDagger »

blom142 skrev:har nu paratat lita med rikard gustavsson om din brända ventil.. han sa direkt kärvande ventil.. han hade varit med om det på flera TU5..

så det är ju helt klart värt att kolla upp..
det blir för litet spel i styrningen + sot = ventilen hinner inte stänga= bränd.
Det är kollat. Är ventil nummer 3 i nu och rengjort från sot har jag gjort :)
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

men va fan då :evil:
Skriv svar