MotorKnyttet skrev:TheDagger skrev:Tror jag hittat ett misstänkt fel, tändkabeln på den cylinder som krånglar har MYCKET högre motstånd än de övriga. Dock har den ju funkat, utom vid mycket hög belastning. Kan det vara så att den inte orkat tända då med okontrollerad tändning som följd?
Defenitivt orsak till problemet med trean's cylle, byt ut alla kablar Även om du inte har råd.
Tändsystemet till din bil är det faktiskt jädrigt bra drag i, å ju bättre/mer energi systemet klarar att leverera destå viktigare blir det att kablar och stifft är ok.
Hade du haft ett äldre system så skulle felet visat sig redan på låga varv, eller så hade motorn bara gått på tre cylindra.
Byt och ut å gasa.
Mvh/ Tobbe
Har nog råd med kablar, men jag har ju fortfarande hål i en kolv
Ska kolla om min hovleverantör har kablar hemma samtidigt som jag hämtar toppackning etc, annars får det bli biltema sålänge.
Så du menar att den spolen är kraftig och bra? Det var ju alltid kul att höra mitt i allt elände!
Ska ta mina gamla kolvar, dvs dom med "bulan" ovanpå och svarva ner bulan och putsa kolvtoppen lite lätt så spikmärkena går bort. Tror inte kompet är orsaken till varken första eller andra raset, den borde klara hyggligt högt komp med det relativt låga laddtryck jag kör med än sålänge. Sen hoppas vi att bitar av kolven inte slagit sönder turbons avgasimpeller vilket jag har misstankar om att det har gjort
Blir ev. att jag hämtar en 1,6-liters motor på fredag och bygger en spis vid sidan om. Har 2 att välja på dock, ett lite svårt val. Den ena är en lite äldre (-95) med 18k mil och har 9,6:1 i komp, den andra nyare (-00) med 13k mil och 10,2:1 i komp. Den nyare motorn har en "finare" topp med bl.a rullvippor. Egentligen hade jag velat ta båda och kombinera ihop dom bästa bitarna, men det har jag inte råd med just nu.
Jag är långt ifrån den första som bygger turbo på en sånhär spis (möjligen i sverige) så det är inte helt obeprövat. Dom håller ganska bra faktiskt.
Och slutligen en liten bonusfråga. Vad kan man räkna med att effekten låg på ca innan raset?
Dvs en motor på 1360cc med 95hk från början, ganska snygga kanaler och vass kam. Original grenrör med ett TD04-12b på, 2,5" rör från turbon till strax innan bakaxeln där det går in i original 2" och original slutdämpare. Ca 8,5:1 i komp (uppmätt kompressionstryck 10kg) 0,7 bar laddtryck och en IC från Saab 9000. Plus etanoldrift då. Originalspridarna är bytta till 44% större och vid laddtryck matar ett piggyback 2 st 360cc spridare innan spjället.
Min simpla formel sa mig 153hk om jag kört på bensin. Enligt principen 100% effektökning vid 1bar. Drar av 5hk för kompsänkningen. Dvs 90/10 = 9. 9x7 = 63+90 = 153.
Kändes rimligt utan överdrift. Satte en repa 0-100 på 7,5s i hällregn med vilt hjulspinn hela ettan och tvåan, trean måste i för att nå 100. 0-180 på 20 s under samma usla vägförhållande.
Finns förhoppningsvis lite till att hämta, siktar på att ladda 1bar och få det att lira och vara driftsäkert. Ca 180hk vore ganska ok i en bil som väger jämna tonnet.