Peugeot 106 XSi Turbo (bromsad, film)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
MotorKnyttet
För mycket laddtryck
Inlägg: 239
Blev medlem: fre jan 05, 2007 4:32 pm
Ort: Gotland

Inlägg av MotorKnyttet »

TheDagger skrev:Tror jag hittat ett misstänkt fel, tändkabeln på den cylinder som krånglar har MYCKET högre motstånd än de övriga. Dock har den ju funkat, utom vid mycket hög belastning. Kan det vara så att den inte orkat tända då med okontrollerad tändning som följd?
Defenitivt orsak till problemet med trean's cylle, byt ut alla kablar Även om du inte har råd. :hihi:

Tändsystemet till din bil är det faktiskt jädrigt bra drag i, å ju bättre/mer energi systemet klarar att leverera destå viktigare blir det att kablar och stifft är ok.

Hade du haft ett äldre system så skulle felet visat sig redan på låga varv, eller så hade motorn bara gått på tre cylindra.

Byt och ut å gasa.

Mvh/ Tobbe
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Nu är det garage-tråd, passar helt klart bra här. ;)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
TheDagger
För mycket laddtryck
Inlägg: 403
Blev medlem: lör jun 24, 2006 7:42 am
Ort: V.Torup, Skåne

Inlägg av TheDagger »

mattias skrev:Nu är det garage-tråd, passar helt klart bra här. ;)
Tack Mattias :)
Användarvisningsbild
TheDagger
För mycket laddtryck
Inlägg: 403
Blev medlem: lör jun 24, 2006 7:42 am
Ort: V.Torup, Skåne

Inlägg av TheDagger »

MotorKnyttet skrev:
TheDagger skrev:Tror jag hittat ett misstänkt fel, tändkabeln på den cylinder som krånglar har MYCKET högre motstånd än de övriga. Dock har den ju funkat, utom vid mycket hög belastning. Kan det vara så att den inte orkat tända då med okontrollerad tändning som följd?
Defenitivt orsak till problemet med trean's cylle, byt ut alla kablar Även om du inte har råd. :hihi:

Tändsystemet till din bil är det faktiskt jädrigt bra drag i, å ju bättre/mer energi systemet klarar att leverera destå viktigare blir det att kablar och stifft är ok.

Hade du haft ett äldre system så skulle felet visat sig redan på låga varv, eller så hade motorn bara gått på tre cylindra.

Byt och ut å gasa.

Mvh/ Tobbe
Har nog råd med kablar, men jag har ju fortfarande hål i en kolv ;)
Ska kolla om min hovleverantör har kablar hemma samtidigt som jag hämtar toppackning etc, annars får det bli biltema sålänge.

Så du menar att den spolen är kraftig och bra? Det var ju alltid kul att höra mitt i allt elände!

Ska ta mina gamla kolvar, dvs dom med "bulan" ovanpå och svarva ner bulan och putsa kolvtoppen lite lätt så spikmärkena går bort. Tror inte kompet är orsaken till varken första eller andra raset, den borde klara hyggligt högt komp med det relativt låga laddtryck jag kör med än sålänge. Sen hoppas vi att bitar av kolven inte slagit sönder turbons avgasimpeller vilket jag har misstankar om att det har gjort :(

Blir ev. att jag hämtar en 1,6-liters motor på fredag och bygger en spis vid sidan om. Har 2 att välja på dock, ett lite svårt val. Den ena är en lite äldre (-95) med 18k mil och har 9,6:1 i komp, den andra nyare (-00) med 13k mil och 10,2:1 i komp. Den nyare motorn har en "finare" topp med bl.a rullvippor. Egentligen hade jag velat ta båda och kombinera ihop dom bästa bitarna, men det har jag inte råd med just nu.

Jag är långt ifrån den första som bygger turbo på en sånhär spis (möjligen i sverige) så det är inte helt obeprövat. Dom håller ganska bra faktiskt.

Och slutligen en liten bonusfråga. Vad kan man räkna med att effekten låg på ca innan raset?
Dvs en motor på 1360cc med 95hk från början, ganska snygga kanaler och vass kam. Original grenrör med ett TD04-12b på, 2,5" rör från turbon till strax innan bakaxeln där det går in i original 2" och original slutdämpare. Ca 8,5:1 i komp (uppmätt kompressionstryck 10kg) 0,7 bar laddtryck och en IC från Saab 9000. Plus etanoldrift då. Originalspridarna är bytta till 44% större och vid laddtryck matar ett piggyback 2 st 360cc spridare innan spjället.

Min simpla formel sa mig 153hk om jag kört på bensin. Enligt principen 100% effektökning vid 1bar. Drar av 5hk för kompsänkningen. Dvs 90/10 = 9. 9x7 = 63+90 = 153.
Kändes rimligt utan överdrift. Satte en repa 0-100 på 7,5s i hällregn med vilt hjulspinn hela ettan och tvåan, trean måste i för att nå 100. 0-180 på 20 s under samma usla vägförhållande.
Finns förhoppningsvis lite till att hämta, siktar på att ladda 1bar och få det att lira och vara driftsäkert. Ca 180hk vore ganska ok i en bil som väger jämna tonnet.
Användarvisningsbild
TheDagger
För mycket laddtryck
Inlägg: 403
Blev medlem: lör jun 24, 2006 7:42 am
Ort: V.Torup, Skåne

Inlägg av TheDagger »

1 timme och 15 minuter senare möttes jag av denna makabra syn:
Bild

Bild

Allt annat har klarat sig, topp, ventiler och turbo är ok :)
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende
Inlägg: 1255
Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Jonny Karlberg »

hoppsan. nått på bilden som inte stämmer.
skönt att dom andra prylarna hade klarat sig. :)
Coaster
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: lör dec 22, 2007 10:04 am

Inlägg av Coaster »

Riktigt skoj bygge :thumbright: Kan nog inte tillföra ett ändaste dugg förutom att (jag) skulle sätta extraspridarna i flödets riktning.. Om du förstår hur jag menar, är ganska lätt att få dropp bildning på spridarna när man har dem sitter rakt 90grader mot flödet.. Bara en tanke! Lycka till :)
Vw 8v @ 1.5 kg övertryck..
Användarvisningsbild
TheDagger
För mycket laddtryck
Inlägg: 403
Blev medlem: lör jun 24, 2006 7:42 am
Ort: V.Torup, Skåne

Inlägg av TheDagger »

Coaster skrev:Riktigt skoj bygge :thumbright: Kan nog inte tillföra ett ändaste dugg förutom att (jag) skulle sätta extraspridarna i flödets riktning.. Om du förstår hur jag menar, är ganska lätt att få dropp bildning på spridarna när man har dem sitter rakt 90grader mot flödet.. Bara en tanke! Lycka till :)
Jepp, vet vad du menar, har läst om det där också. Har helt enkelt inte haft teknisk möjlighet att göra allt 100% korrekt, men det kommer väl en dag :) Ännu bättre vore ju ett programmerbart sprut så man slapp extraspridare alls.

GIK säljer denna till ett jävla överpris: Bild
Användarvisningsbild
TheDagger
För mycket laddtryck
Inlägg: 403
Blev medlem: lör jun 24, 2006 7:42 am
Ort: V.Torup, Skåne

Inlägg av TheDagger »

Hittade förresten en turbo som jag misstänker skulle va perfekt storlek för min motor. Behöver ju inte direkt nåt HX50 på min lilla motor, vill ju ha snurr på skiten redan på anständiga varv.

http://turbobanditense.e-butiken.se/?artnr=079

Nån som vet lite mer om de fysiska yttermåtten på den snurran och om den sitter på nån bil original så man kan leta på skroten?
Den turbon jag har nu är ju väldigt liten och smidig och jag har väldigt ont om plats! Dock ska den tydligen räcka till 200hk enligt Tox.
Användarvisningsbild
TheDagger
För mycket laddtryck
Inlägg: 403
Blev medlem: lör jun 24, 2006 7:42 am
Ort: V.Torup, Skåne

Inlägg av TheDagger »

Just nu är mina originalkolvar inlämnde på svarvning, får dem och en ny toppackning imorn. Kanske rullar igen på lördag då :)
Användarvisningsbild
TheDagger
För mycket laddtryck
Inlägg: 403
Blev medlem: lör jun 24, 2006 7:42 am
Ort: V.Torup, Skåne

Inlägg av TheDagger »

Idag har jag varit på returbilen och ryckt en 1,6:a från en 206 XS -00 med 13k mil. Motorn såg fräsch ut utvändigt iaf. Tog lådan med och hoppas att den har lite högre utväxling så det roliga slipper ta slut i 180.

Denna motorn har 10,2:1 i komp så jag ska fräsa ur förbränningsrummen lite och lägga dit en 1,9mm stålpackning. Då blir kompressionen lagom har jag bestämt. Självklart är det en silvertopp med rullvippor!

Satt knacksensor original på detta blocket...får försöka leta upp ett komplett APC från en Saab så jag kan utnyttja det med.

Nån som vet vilken modell på Saab som är enklast att plocka komplett APC ifrån? 900 el. 9000?
Användarvisningsbild
TheDagger
För mycket laddtryck
Inlägg: 403
Blev medlem: lör jun 24, 2006 7:42 am
Ort: V.Torup, Skåne

Inlägg av TheDagger »

Har rotat fram lite siffror på lådorna och räknat. Får ca 500 rpm mindre vid 110 km/t och vid 6000 rpm gör den 203 km/t istället för som förut 178 km/t.
Maxvarvet är 7200 rpm och det ger en teoretisk toppfart på 244 km/t.
Det finns en högre femma från en annan låda om det mot förmodan inte skulle räcka till :hihi:
På dessa lådorna byter man femman från hjulhuset enkelt utan att demontera lådan från bilen.
Användarvisningsbild
TheDagger
För mycket laddtryck
Inlägg: 403
Blev medlem: lör jun 24, 2006 7:42 am
Ort: V.Torup, Skåne

Inlägg av TheDagger »

Så, då är man på banan igen, provkörning framåt natten!

Bild
Användarvisningsbild
TheDagger
För mycket laddtryck
Inlägg: 403
Blev medlem: lör jun 24, 2006 7:42 am
Ort: V.Torup, Skåne

Inlägg av TheDagger »

Bakslag!

Inget komp på trean (cylindern från helvetet). Har slarvat med att kolla ventilerna tillräckligt noga, förmodligen är dom väl lite brända liksom kolven ändå. Men jag har grejer, så det är bara att riva igen. Jag ger mig ALDRIG :evil:
Användarvisningsbild
MotorKnyttet
För mycket laddtryck
Inlägg: 239
Blev medlem: fre jan 05, 2007 4:32 pm
Ort: Gotland

Inlägg av MotorKnyttet »

TheDagger skrev:Bakslag!

Inget komp på trean (cylindern från helvetet). Har slarvat med att kolla ventilerna tillräckligt noga, förmodligen är dom väl lite brända liksom kolven ändå. Men jag har grejer, så det är bara att riva igen. Jag ger mig ALDRIG :evil:
Härlig inställning. :thumbright:

Ge den va den tål. :hihi:

Lycka till.
Skriv svar