Peugeot 106 XSi Turbo (bromsad, film)
Postat: tor jun 05, 2008 5:42 pm
Hej, har en Peugeot 106 XSi -92 som jag konverterat till E85 + turbo.
Är mest tänkt som ett billigt lekprojekt = lågbudget och lära sig något.
Motorn är på 1360cc och 95hk. Kompet är 9,7:1. Ganska högvarvig maskin, toppeffekten ligger vid 6600rpm och den går bäst över 6000rpm tills den slår av vid 7200.
Jag började med att byta originalspridarna på 150cc till en uppsättning 214cc och sen tankade jag ren E85. Funkade kanon, bilen gick minst lika bra som på bensin.
Sen monterades en liten turbo från en diesel och en wg från en saab 9000. Jag tänkte att eftersom jag kör på E85 ska jag inte behöva sänka kompet och tändningen vid lägre laddtryck. Har ett enkelt piggyback som driver extra spridare, det kan egentligen retardera tändningen också, men det var inte kompatibelt med mitt tändsystem tyvärr.
Först körde jag med 2x214cc spridare på piggybacket, lyckades mappa in det ganska ok på känsla och bilen gick riktigt bra. Den laddade då 0,3 bar redan vid 2000rpm och upp till 6000rpm där laddet ökade till 0,5 bar av nån anledning. Kan det bero på att kammen är ganska vass och motorns effektivaste register kommer vid 6000rpm?
Nu bar det sig inte bättre än att jag maxade extraspridarna så jag fick tag på ett par på 360cc som jag monterat.
Innan hade jag problem med spikningar på höga varv på femman, inte på kortare fullgasrepor alls trots att jag varvar max på 1:an till 4:an. Precis när den börjar spika sticker insugsluftens temp till 90 grader. Kan tillägga att jag inte har någon IC alls ännu. Tyckte inte behovet var akut med så lågt laddtryck. Kan det vara så att tändkurvan fortsättar att öka ganska mycket efter 6000rpm?
Håller på att mappa in de större spridarna men har inte fått den att gå 100% ok än.
Det stora frågorna som jag först och främst vill ha svar på är vad avgastempen ska ligga på med E85 och överladd, har sökt men inte hittat nåt konkret. Sen vad ska AFR eller lambdavärde vara? Tyvärr har jag bara mätare för avgastemp än så länge, tyckte det var viktigast att köpa det först. Den säger väldigt mycket om vad som händer i motorn tycker jag.
Hur varm får insugsluften vara innan det börjar bli riktigt farligt? Att det är effektivare ju lägre den är vet jag redan.
Ursäkta att jag skriver så långt, men jag tycker det är bättre att berätta så mycket som möjligt från början så slipper folk fråga så mycket om detaljer.
Bjuder på en liten film från den pigga lilla fransyskan:
Obs, det skumma ljudet som nästan låter som spikningar är en detalj i inredningen som vibrerar!
Är mest tänkt som ett billigt lekprojekt = lågbudget och lära sig något.
Motorn är på 1360cc och 95hk. Kompet är 9,7:1. Ganska högvarvig maskin, toppeffekten ligger vid 6600rpm och den går bäst över 6000rpm tills den slår av vid 7200.
Jag började med att byta originalspridarna på 150cc till en uppsättning 214cc och sen tankade jag ren E85. Funkade kanon, bilen gick minst lika bra som på bensin.
Sen monterades en liten turbo från en diesel och en wg från en saab 9000. Jag tänkte att eftersom jag kör på E85 ska jag inte behöva sänka kompet och tändningen vid lägre laddtryck. Har ett enkelt piggyback som driver extra spridare, det kan egentligen retardera tändningen också, men det var inte kompatibelt med mitt tändsystem tyvärr.
Först körde jag med 2x214cc spridare på piggybacket, lyckades mappa in det ganska ok på känsla och bilen gick riktigt bra. Den laddade då 0,3 bar redan vid 2000rpm och upp till 6000rpm där laddet ökade till 0,5 bar av nån anledning. Kan det bero på att kammen är ganska vass och motorns effektivaste register kommer vid 6000rpm?
Nu bar det sig inte bättre än att jag maxade extraspridarna så jag fick tag på ett par på 360cc som jag monterat.
Innan hade jag problem med spikningar på höga varv på femman, inte på kortare fullgasrepor alls trots att jag varvar max på 1:an till 4:an. Precis när den börjar spika sticker insugsluftens temp till 90 grader. Kan tillägga att jag inte har någon IC alls ännu. Tyckte inte behovet var akut med så lågt laddtryck. Kan det vara så att tändkurvan fortsättar att öka ganska mycket efter 6000rpm?
Håller på att mappa in de större spridarna men har inte fått den att gå 100% ok än.
Det stora frågorna som jag först och främst vill ha svar på är vad avgastempen ska ligga på med E85 och överladd, har sökt men inte hittat nåt konkret. Sen vad ska AFR eller lambdavärde vara? Tyvärr har jag bara mätare för avgastemp än så länge, tyckte det var viktigast att köpa det först. Den säger väldigt mycket om vad som händer i motorn tycker jag.
Hur varm får insugsluften vara innan det börjar bli riktigt farligt? Att det är effektivare ju lägre den är vet jag redan.
Ursäkta att jag skriver så långt, men jag tycker det är bättre att berätta så mycket som möjligt från början så slipper folk fråga så mycket om detaljer.
Bjuder på en liten film från den pigga lilla fransyskan:
Obs, det skumma ljudet som nästan låter som spikningar är en detalj i inredningen som vibrerar!