Som det står i texten så var det strul med motorn, det åtgärdades innan bromsningen.norrback skrev:En liten fundering, varför så låg sluthastighet med 270 hk, var det strul på repan?
Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)
- Lindqvist Racing
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
- Ort: Ronneby
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
Kul att du lägger en tråd här med.. Blev riktigt impad
av din fina topp första gången man såg den..
Håller själv på bygger en sån topp med rest insug, dock för
turbobruk.. Kommit fram till att det tar sjukt mkt timmar,
speciellt när man börjar komma till portningen.. Hur många
timmar har du lagt ner på bara portningen av din fina topp?
Om du kan uppskatta..?
Riktigt snyggt byggt!
/Roger
av din fina topp första gången man såg den..
Håller själv på bygger en sån topp med rest insug, dock för
turbobruk.. Kommit fram till att det tar sjukt mkt timmar,
speciellt när man börjar komma till portningen.. Hur många
timmar har du lagt ner på bara portningen av din fina topp?
Om du kan uppskatta..?
Riktigt snyggt byggt!
/Roger
- Lindqvist Racing
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
- Ort: Ronneby
Ventillyftet är över 14 mm. Fjädertryck 55/120 kg.Jens Gustavsson skrev:mycket fin motor må jag säga
hur käns den nya cammen?
är den väldigt agresiv mot vippmekanismen och vad har du för fjäder tryck och ventil vikt på insug?
max ventillyft med 1.6 vippor blir gansa fint eller
håller den ventilspel hyffsat och skadar den knasterspåren mycket på ventilern?
jag känner igen retanersena iallafall peter högdhal har samma här i sävar.
vad kör du för bränsle, kompa och förtändning?
många frågor svara bara om du vill, det kanse är nå hemlisar i konseptet det axepterar vi
Bränsle mack/racesoppa blandat. Tändning 37 grader. Komp 12:1
Inga problem med knasterspåren. Bronsstyrningar är ett måste, vanliga pallar inte.
- Lindqvist Racing
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
- Ort: Ronneby
Jag kommer ihåg den där bilen, har den på nåt band från Mantorp. Vit var den väl.lasse wankel skrev:Mycket frän motorspec Är den bromsad? Min vän Matte Lindkvist hade en 142a med B20 på ca 2.16l som lämnade 233 hk i Jaktlunds motorbromsbänk 1991-1992. Grottis topp 46-38.5 4-1 rör Weber 50 mm. Linkan körde som bäst 12.68s-166 km/h med 1100 kg 142 Bilen är nu såld och det sitter en 8V turbo maskin i den vita 142an
/Lasse
- Lindqvist Racing
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
- Ort: Ronneby
Man åker inte en 10:a och 200 km/h med den effekten/vikten. Inte i min bil i alla fall. Gör man det kan man nog trolla med knäna också. Jag siktar i första hand på en 11:a, sen får vi se. Man får tänka på att hela bilen inte är optimerad för dragracing ännu, jag har t.ex. inte modifierat speciellt mycket i bakvagnen, där går att förbättra mycket.norrback skrev:Borde den inte gå en HÖG 10:a med den motorn och 200 blås, då den väger endast 800kg?
Vad skall den gå?
/Andre'
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Lindqvist: Jag håller med!
200 blås i slutfart kräver många hästar.
det är nog mest i 60 foten som det går att käna mest tid för att komma ned mot låga elvor.
skulle fått ned mot 1.35 i 60 fot för att slå salt peppar amazonen skulle jag tro.
vad har du för 60 fot nu och berätta lite om hur start proseduren ser ut, start rpm, slir på koppligen, svängmassa i svänhjul mm?
200 blås i slutfart kräver många hästar.
det är nog mest i 60 foten som det går att käna mest tid för att komma ned mot låga elvor.
skulle fått ned mot 1.35 i 60 fot för att slå salt peppar amazonen skulle jag tro.
vad har du för 60 fot nu och berätta lite om hur start proseduren ser ut, start rpm, slir på koppligen, svängmassa i svänhjul mm?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1987
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
hur mycket behöver man? knuts kör 185km/h med 250hk med 900kg bil. 60 ft 1,58s?Jens Gustavsson skrev:Lindqvist: Jag håller med!
200 blås i slutfart kräver många hästar.
takatupa med ca 800 kg bil kör 10,7 / 197 med cosworth sug, har med medvind kort 202km/h, han har ca 290hk.
jussi jyränkö körde 10.450s 194.14km/h i Mantorp på söndag, en bubbla förståss.
JG med blåa fwd kadetten 258hk, 12.25sek 185km/h. 850kg bil.
vad flödar toppen? intressant med såpass resta kanaler.
edit: man behöver ca 320hk för 200km/h slutfart, med 900 kg bil.
/andre'
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
lindqist du sa att "Bronsstyrningar är ett måste, vanliga pallar inte"
vad händer? jag kör mest med vanliga gjutjärns nuförtiden sånna där specialare tappar formen och kärvar mot ventilen vad jag sett(har sett det flera gånger) men jag kanse har haft dåliga?
vad händer? jag kör mest med vanliga gjutjärns nuförtiden sånna där specialare tappar formen och kärvar mot ventilen vad jag sett(har sett det flera gånger) men jag kanse har haft dåliga?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Lindqvist Racing
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
- Ort: Ronneby
På förra toppen hade jag problem med nerslitna originalstyrningar. Då körde jag med TG984 och rullvippor. Det verkade som att vanliga styrningar inte klarade den påfrestningen. Håller mycket bättre nu. Egentligen är dom där KG-rullvipporna lite felkonstruerade, geometrin är inte rätt och går inte att få rätt heller. Det är väl därför det frestar på styrningarna.Jens Gustavsson skrev:lindqist du sa att "Bronsstyrningar är ett måste, vanliga pallar inte"
vad händer? jag kör mest med vanliga gjutjärns nuförtiden sånna där specialare tappar formen och kärvar mot ventilen vad jag sett(har sett det flera gånger) men jag kanse har haft dåliga?
Hm, den har jag sett en bild på när den kör emot en annan 142a, för den körde väl i MS?lasse wankel skrev:Mycket frän motorspec Är den bromsad? Min vän Matte Lindkvist hade en 142a med B20 på ca 2.16l som lämnade 233 hk i Jaktlunds motorbromsbänk 1991-1992. Grottis topp 46-38.5 4-1 rör Weber 50 mm. Linkan körde som bäst 12.68s-166 km/h med 1100 kg 142 Bilen är nu såld och det sitter en 8V turbo maskin i den vita 142an
/Lasse
- Lindqvist Racing
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
- Ort: Ronneby
siliconbronsstyrningar e väll ett måste bara om du kör rostfria ventiler??Jens Gustavsson skrev:lindqist du sa att "Bronsstyrningar är ett måste, vanliga pallar inte"
vad händer? jag kör mest med vanliga gjutjärns nuförtiden sånna där specialare tappar formen och kärvar mot ventilen vad jag sett(har sett det flera gånger) men jag kanse har haft dåliga?
eller har jag fel??
Körde b23 med rostfria avgasventiler från dalhems och en ventil skar i orginalstyrningen efter ca 3 mil???