Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
David_B
För mycket laddtryck
Inlägg: 345
Blev medlem: tis aug 05, 2008 7:32 pm
Ort: Emmaboda, typ

Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Inlägg av David_B »

Den enda tid jag fick rapport på var 13.70 @170km... Dissade EDPS och åker ut på fredagsracen samt Brinkarnas egna körning framåt hösten istället (som vanligt)

Hoppas man får se den då istället?
En fågel kvittrade i mitt öra att nån av Stefans gamla B20 motorer hade hittat tillbaka?
David B
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Inlägg av Jens Gustavsson »

fin slutfart :thumbright:

björn nu skulle du fått logga in och ge oss en race rapport :)

mvh jens
Billy S
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: mån feb 14, 2011 3:50 pm

Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Inlägg av Billy S »

Hej på er - ni som fortfarande läser här! Jag är på jakt efter Lindqvists bästa notering någonsin med Amazonen - nån här som vet?

MVH//Billy
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Inlägg av Jens Gustavsson »

bra fråga och svaret fins i denna tråd. ca 10.6 gick den iallafall med gas.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Inlägg av Jens Gustavsson »

kom just på tidkortet sitter ju här vid min flödes bänk :thumbright:

Bild
Sebastian Lindqvist
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: mån jan 09, 2017 3:46 pm

Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Inlägg av Sebastian Lindqvist »

Jahopp, då vart det dax för mig att börja. Självklart va man ju med farsan och kollade på men jag har ju mycket kvar att lära mig, jag studerar lite då och då om B20 motorer och jag är nöjd om jag blir hälften så bra som pappa vart. B20 motorer är fortfarande lite utomjordiskt för mig då jag mest har skruvat mopeder och motorcyklar, men jag gör mitt bästa och det går sakta men säkert framåt. Idag fick jag spontant anfall (av farsan kanske?) att gå ut och börja porta en topp, jag har inga direkta mått eller regler utan jag tänkte bästa sättet att lära sig är att bara gå ut och börja helt enkelt. Jag kanske kan få ihop min egen motor om något år, vem vet.

Just nu ser det ju snuskigt värre ut, jag gör bara detta för att känna på det lite.

http://imgur.com/NpD3Xg6
http://imgur.com/AYzYJZw
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Inlägg av Jens Gustavsson »

välkommen hit Sebastian! har väntat på att du ska logga in här det är jätte kul :thumbright:

vi ska försöka lära dig allt vi kan men ta det i din egna takt, det ska va kul ! helt rätt att bara gå ut och börja slipa lite i en gammal topp och klura på vad som kan hända och så utan att gå för djupt i ämnet teoretiskt till en början. svårast är att få luften att svänga igenom svängen ned mot ventilen utan att den tappar kontrollen och går över till helt okontrolerat flöde som gör en osynlig propp i kanalen.

mvh jens

att titta på en kapad topp är bra. där du ska jobba mest är inre svängen (golvet mitt i svängen) kan du göra svängen mindre tvär så flödar det mycket bättre men som du ser så lurar det vatten där också.
Bild

här är ett bra exempel dock kanske lite för extremt portat då det är för tunt! erlands topp?
Bild
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Inlägg av Oskar Johansson »

Du har verkligen börjat få de lite svårt med bilderna Jens :hihi:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag skulle hjälpa till och länka in dem men vart ju typ 2x2 meter stor :lol: jag ger upp med bilder! jag lägger tiden till sånt jag kan som att trimma B18- B20 haha
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Inlägg av Oskar Johansson »

Jens Gustavsson skrev:jag skulle hjälpa till och länka in dem men vart ju typ 2x2 meter stor :lol: jag ger upp med bilder! jag lägger tiden till sånt jag kan som att trimma B18- B20 haha
Gör du de så fixar jag bilderna :thumbright:

Bild

Bild
Sebastian Lindqvist
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: mån jan 09, 2017 3:46 pm

Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Inlägg av Sebastian Lindqvist »

Ja jo jag tog en titt på bilderna och det fyllde upp hela sidan haha. Jag känner mig varmt välkommen här! Och uppskattar hjälpen så otroligt mycket!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Inlägg av Jens Gustavsson »

sen ett bra tips är att använd bra glasögon typ "slalom modell" och andnings skydd! alla vi som portar toppar har varit hos ögon doktorn med spån fast bränt på hornhinnan det är inte kul :)

bara att höra av dig om du behöver hjälp eller grejor ! ser bra ut på bilderna dina. jobba med stora grova slipstift det är bäst nästan på B20 topparna. för att komma åt inner radien bäst så får man pressa ut styrningarna. på en test topp då man bara tränar kan man slipa bort den med en liten järn fil på getingen .

vi ska försöka lära dig allt du vill veta om B20 trimning som din pappa aldrig han lära dig! vi lärde ju oss så mycket av den bästa B20 trimmaren igenom tiderna :thumbright:

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Inlägg av Jens Gustavsson »

har du hunnit fila nå mera Sebastian? har du grejor för att fila? kan skicka några stift och putsar annars.

sitter bara och dricker kaffe här och funderar..... du skulle inte ha byggt en egen B20 av enklare sorten på 150-170hk som du bromsar hos göran sen om det känns kul då du har fått körkortet sätter i amazonen och provar på lite på en dag på strippen eller nån liknade mindre tävling? det är en sån fin bil och lätt så den skulle nog gå rätt bra sen vore det lätt att jobba vidare med sen om du tycker det är kul med en värre motor och så.

fins mycket lösa b20 trim grejor säkert både här och hos dig så behöver inte kosta så mycket. en sån där full race B20 som din far byggde är ganska mycket jobb och pengar med att hålla i gång och kan va lite för svår att jobba med som nybörjare tänker jag. jag tror också det är bra att börja lite från början och känna på hur utväckligen går framåt med trimningarna och få se tidena sjunka det är det roliga tycker jag.
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1312
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Inlägg av Klabbe Persson »

När vi ändå pratar lite nybörjar portning, vilka typer av stift och putsar rekomenderar du Jens?
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Inlägg av Jens Gustavsson »

ett grov kornigt runt stift med ca 25mm diameter är bra för insugs kanalen. jag bruka köra norton (brun) men fins nog andra också som är bra men typ biltema är kass och kan va rent utav farliga.
Skriv svar