Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)
Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)
Den enda tid jag fick rapport på var 13.70 @170km... Dissade EDPS och åker ut på fredagsracen samt Brinkarnas egna körning framåt hösten istället (som vanligt)
Hoppas man får se den då istället?
En fågel kvittrade i mitt öra att nån av Stefans gamla B20 motorer hade hittat tillbaka?
Hoppas man får se den då istället?
En fågel kvittrade i mitt öra att nån av Stefans gamla B20 motorer hade hittat tillbaka?
David B
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)
fin slutfart
björn nu skulle du fått logga in och ge oss en race rapport
mvh jens
björn nu skulle du fått logga in och ge oss en race rapport
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)
Hej på er - ni som fortfarande läser här! Jag är på jakt efter Lindqvists bästa notering någonsin med Amazonen - nån här som vet?
MVH//Billy
MVH//Billy
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)
bra fråga och svaret fins i denna tråd. ca 10.6 gick den iallafall med gas.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)
kom just på tidkortet sitter ju här vid min flödes bänk
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 4
- Blev medlem: mån jan 09, 2017 3:46 pm
Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)
Jahopp, då vart det dax för mig att börja. Självklart va man ju med farsan och kollade på men jag har ju mycket kvar att lära mig, jag studerar lite då och då om B20 motorer och jag är nöjd om jag blir hälften så bra som pappa vart. B20 motorer är fortfarande lite utomjordiskt för mig då jag mest har skruvat mopeder och motorcyklar, men jag gör mitt bästa och det går sakta men säkert framåt. Idag fick jag spontant anfall (av farsan kanske?) att gå ut och börja porta en topp, jag har inga direkta mått eller regler utan jag tänkte bästa sättet att lära sig är att bara gå ut och börja helt enkelt. Jag kanske kan få ihop min egen motor om något år, vem vet.
Just nu ser det ju snuskigt värre ut, jag gör bara detta för att känna på det lite.
http://imgur.com/NpD3Xg6
http://imgur.com/AYzYJZw
Just nu ser det ju snuskigt värre ut, jag gör bara detta för att känna på det lite.
http://imgur.com/NpD3Xg6
http://imgur.com/AYzYJZw
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)
välkommen hit Sebastian! har väntat på att du ska logga in här det är jätte kul
vi ska försöka lära dig allt vi kan men ta det i din egna takt, det ska va kul ! helt rätt att bara gå ut och börja slipa lite i en gammal topp och klura på vad som kan hända och så utan att gå för djupt i ämnet teoretiskt till en början. svårast är att få luften att svänga igenom svängen ned mot ventilen utan att den tappar kontrollen och går över till helt okontrolerat flöde som gör en osynlig propp i kanalen.
mvh jens
att titta på en kapad topp är bra. där du ska jobba mest är inre svängen (golvet mitt i svängen) kan du göra svängen mindre tvär så flödar det mycket bättre men som du ser så lurar det vatten där också.
här är ett bra exempel dock kanske lite för extremt portat då det är för tunt! erlands topp?
vi ska försöka lära dig allt vi kan men ta det i din egna takt, det ska va kul ! helt rätt att bara gå ut och börja slipa lite i en gammal topp och klura på vad som kan hända och så utan att gå för djupt i ämnet teoretiskt till en början. svårast är att få luften att svänga igenom svängen ned mot ventilen utan att den tappar kontrollen och går över till helt okontrolerat flöde som gör en osynlig propp i kanalen.
mvh jens
att titta på en kapad topp är bra. där du ska jobba mest är inre svängen (golvet mitt i svängen) kan du göra svängen mindre tvär så flödar det mycket bättre men som du ser så lurar det vatten där också.
här är ett bra exempel dock kanske lite för extremt portat då det är för tunt! erlands topp?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)
Du har verkligen börjat få de lite svårt med bilderna Jens
Oskar Johansson
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)
jag skulle hjälpa till och länka in dem men vart ju typ 2x2 meter stor jag ger upp med bilder! jag lägger tiden till sånt jag kan som att trimma B18- B20 haha
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)
Gör du de så fixar jag bildernaJens Gustavsson skrev:jag skulle hjälpa till och länka in dem men vart ju typ 2x2 meter stor jag ger upp med bilder! jag lägger tiden till sånt jag kan som att trimma B18- B20 haha
Oskar Johansson
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 4
- Blev medlem: mån jan 09, 2017 3:46 pm
Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)
Ja jo jag tog en titt på bilderna och det fyllde upp hela sidan haha. Jag känner mig varmt välkommen här! Och uppskattar hjälpen så otroligt mycket!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)
sen ett bra tips är att använd bra glasögon typ "slalom modell" och andnings skydd! alla vi som portar toppar har varit hos ögon doktorn med spån fast bränt på hornhinnan det är inte kul
bara att höra av dig om du behöver hjälp eller grejor ! ser bra ut på bilderna dina. jobba med stora grova slipstift det är bäst nästan på B20 topparna. för att komma åt inner radien bäst så får man pressa ut styrningarna. på en test topp då man bara tränar kan man slipa bort den med en liten järn fil på getingen .
vi ska försöka lära dig allt du vill veta om B20 trimning som din pappa aldrig han lära dig! vi lärde ju oss så mycket av den bästa B20 trimmaren igenom tiderna
mvh jens
bara att höra av dig om du behöver hjälp eller grejor ! ser bra ut på bilderna dina. jobba med stora grova slipstift det är bäst nästan på B20 topparna. för att komma åt inner radien bäst så får man pressa ut styrningarna. på en test topp då man bara tränar kan man slipa bort den med en liten järn fil på getingen .
vi ska försöka lära dig allt du vill veta om B20 trimning som din pappa aldrig han lära dig! vi lärde ju oss så mycket av den bästa B20 trimmaren igenom tiderna
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)
har du hunnit fila nå mera Sebastian? har du grejor för att fila? kan skicka några stift och putsar annars.
sitter bara och dricker kaffe här och funderar..... du skulle inte ha byggt en egen B20 av enklare sorten på 150-170hk som du bromsar hos göran sen om det känns kul då du har fått körkortet sätter i amazonen och provar på lite på en dag på strippen eller nån liknade mindre tävling? det är en sån fin bil och lätt så den skulle nog gå rätt bra sen vore det lätt att jobba vidare med sen om du tycker det är kul med en värre motor och så.
fins mycket lösa b20 trim grejor säkert både här och hos dig så behöver inte kosta så mycket. en sån där full race B20 som din far byggde är ganska mycket jobb och pengar med att hålla i gång och kan va lite för svår att jobba med som nybörjare tänker jag. jag tror också det är bra att börja lite från början och känna på hur utväckligen går framåt med trimningarna och få se tidena sjunka det är det roliga tycker jag.
sitter bara och dricker kaffe här och funderar..... du skulle inte ha byggt en egen B20 av enklare sorten på 150-170hk som du bromsar hos göran sen om det känns kul då du har fått körkortet sätter i amazonen och provar på lite på en dag på strippen eller nån liknade mindre tävling? det är en sån fin bil och lätt så den skulle nog gå rätt bra sen vore det lätt att jobba vidare med sen om du tycker det är kul med en värre motor och så.
fins mycket lösa b20 trim grejor säkert både här och hos dig så behöver inte kosta så mycket. en sån där full race B20 som din far byggde är ganska mycket jobb och pengar med att hålla i gång och kan va lite för svår att jobba med som nybörjare tänker jag. jag tror också det är bra att börja lite från början och känna på hur utväckligen går framåt med trimningarna och få se tidena sjunka det är det roliga tycker jag.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Klabbe Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1312
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
- Ort: Kristianstad
Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)
När vi ändå pratar lite nybörjar portning, vilka typer av stift och putsar rekomenderar du Jens?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)
ett grov kornigt runt stift med ca 25mm diameter är bra för insugs kanalen. jag bruka köra norton (brun) men fins nog andra också som är bra men typ biltema är kass och kan va rent utav farliga.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/