Bandvagns bygge, 2.5L turbodiesel. Filmer på s.7

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Holm
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: fre maj 11, 2007 7:18 am
Ort: Grängesberg

Bandvagns bygge, 2.5L turbodiesel. Filmer på s.7

Inlägg av Holm »

Tänkte visa vad som händer i mitt mörka, lilla garage...

Det inte är nåt att rejsa med, men det är ju en massa skönt folk med olika intressen och böjelser här så nån kanske är intresserad...

Har gått och funderat på olika bandmaskinsbyggen ända sen gymnasieåldern, 10-12 år sen...
Efter mycket funderande påbörjades så en maskin. En pjäs med två band , motorn var en 1.6l vwdiesel med manuell 4-växlad låda, spärrad diff och den ena drivaxeln gick till en volvobakaxel. Styrde gjorde man med hjälp av dubbla ok som bromsade det ena eller andra bandet.
Banden bestod av två gummiremsor med 40x40 u-profil emellan...

Tre år gick innan det var dags för provkörning, nu jäklar! :twisted:
Tyvärr var besvikelsen stor då den inte levde upp till förväntningarna... :(
Problemen var många, hjulen slirade inuti banden, plattjärnen som skulle styra däcket i bandet vek sig med bandkrängning som följd, för klen motor som sackade när man bromsade ena bandet istället för att driva på det andra så maskinen styr, manuell låda är inte heller nån höjdare i skogen... Tillbaka till oppfinnarverkstan :?

Tankarna gick åt en maskin med fyra band och midjestyrning...
Problemet var att jag inte hade nån lösning på hur jag får till en nerväxling och samtidigt kunna driva två axlar från en automatlåda... :?:
Som av en händelse råkade jag snubbla över en fördelningslåda från en gruvmaskin när jag var och rotade runt vid farfars sågverk... :thumbright:
En medbringare in, utväxling 2:1 och två medbringare ut...
Yes, nu var det bara att börja!

Lite andra grejer rotades fram åxå, hydraulpump och orbitrolventil till styrningen, ett par volvoaxlar för drivningen, en trött gammal Opeldiesel med aut.låda och bandmaterial från pistmaskin...
Efter ytterligare tre år var resultatet så här:

Bild


Sen blev det till att montera en liten kran så man fick lite användning av den:
Bild

Bild

Nu står den i garaget igen för uppgradering av motorn, den trötte opeln ska ur till förmån för en Mb 250 20v diesel, som ska laddas med en gt2056v.
Mer info och bilder kommer...
Senast redigerad av Holm den mån mar 29, 2010 3:38 pm, redigerad totalt 3 gång.
Holm
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: fre maj 11, 2007 7:18 am
Ort: Grängesberg

Inlägg av Holm »

lärt mig nu...
Senast redigerad av Holm den tor jun 19, 2008 9:52 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

Holm skrev:Ser att bilderna inte funkar...
Funkar det inte att lägga dom på pixbox eller har jag gjort nåt galet, är inte så hemma på datorer...
jo då det funkar , gå till länka bild o kopiera hela img koden.
fränt bygge :thumbright:
Senast redigerad av Martin H den fre jun 20, 2008 10:27 pm, redigerad totalt 1 gånger.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Zkunk
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons apr 18, 2007 6:27 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Zkunk »

Haha, fränt bygge :lol:
Inte för att de är någon räsermaskin, men hur fort tror du den går?
Styr du med hjälp av hydralkolvar eller?

Häftigt bygge :thumbright:
Holm
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: fre maj 11, 2007 7:18 am
Ort: Grängesberg

Inlägg av Holm »

Martin: Tack, nu har man lärt sig nåt idag med...

Zkunk: Ja, sitter två stycken hydraulkolvar, 50/32mm som vrider maskin i midjan så det styr...
Den går inte fort, går väl att ligga och transportera sig i 25 knyck kanske... Men det räcker när man har såna band klapprande runt sig :wink:
Holm
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: fre maj 11, 2007 7:18 am
Ort: Grängesberg

Inlägg av Holm »

Mer som ska göras:

Nya, grövre boggivaggor då dom nuvarande börjat spricka på sina ställen... Trodde 80x80x5mm fyrkantrör skulle räcka men inte... :?

Ny hydraulpump inklusive drivning, Förra pumpen pajade pga för liten oljevolym i systemet med påföljd att oljan skummade så pumpen kaviterade och blev skrot...
Ny kugghjulspump med egentillverkad avlastningsaxel är klar.

Ny större hydraultank för att undvika ovanstående... :roll:

Ev nya band med lägre kammar, 11cm kam är ingen höjdare att åka med på barmark, funderar på 40x40 U-profil...

Adaptergrenrör till turbon, laddtrycksrör, oljeretur, oljetryck till turbon, Klart!

Bild
Oljeretur. Det lilla röret som går upp mellan turbon och oljefiltret är tryck till turbon... Tur man har grejer på jobbet 8)
Iom att det är en vnt turbo så är ju styrningen av ledskenorna i avgasdelen vaakumstyrd från styrdonet original... Tur som sjutton passade en tryckstryd wg-klocka från en gt40 bolt on... Få se vid vilket tryck den börjar reglera bara :roll:

Bild
Turbon på plats, blev enklast möjliga avgassystem, det finns inte plats för mer så det fick bli så här... Tror inte det ska låta så farligt...
klar att lyftas i...

Bild
Nya hydraultanken, blen en komplicerad historia för att få till mycket volym på liten yta, aut.lådan sänks ner i urtaget på tanken. Nya motorfästen. Mörka bilder men hoppas ni ser, kanske ska byta lysrör i kolboa...
Användarvisningsbild
Vrålapan
För mycket laddtryck
Inlägg: 134
Blev medlem: fre nov 09, 2007 11:14 pm

Inlägg av Vrålapan »

Härligt bygge!
Själv har man en böjelse för offroadfordon :thumbright:
Kul att du tänkt till o byggt från grunden, hoppas allt blir bra med nya motorn..
Jag har ingenting att säga och jag tänker säga det högt!
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Hej

Inlägg av calle Bengtsson »

jag är impad av kunnigheten å bygga ihop ett sånt här fordon helt klart

hoppas det går bra med allt :)
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Babs
För mycket laddtryck
Inlägg: 373
Blev medlem: lör nov 01, 2003 2:17 pm

Inlägg av Babs »

"Iom att det är en vnt turbo så är ju styrningen av ledskenorna i avgasdelen vaakumstyrd från styrdonet original..."

förklara dej lite mer...
Användarvisningsbild
Tom_21
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: ons mar 19, 2008 12:09 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av Tom_21 »

Riktigt coolt bygge 8) Ska bli kul o se mer. Lycka till
Volvo 940 turbo 91a
Volvo Amazon -67a
Holm
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: fre maj 11, 2007 7:18 am
Ort: Grängesberg

Inlägg av Holm »

Babs skrev:"Iom att det är en vnt turbo så är ju styrningen av ledskenorna i avgasdelen vaakumstyrd från styrdonet original..."

förklara dej lite mer...
Vnt sitter mestadels på dieslar. En genialisk grej så att man får laddtryck från låga varv... Det sitter ett gäng med skenor i avgashuset som kan ställas så att inloppsarean mot turbin minskar, eftersom gashastigheten då ökar får man fart på turbin och laddtryck även vid låga varv/avgasflöden...
Laddtrycket regleras åxå på samma gång så det behövs ingen WG...
Normalt styrs skenorna av en vaakumklocka som i sin tur styrs av databoxen...
En sida med mycket bra förklaring:
http://paultan.org/archives/2006/08/16/ ... etry-work/

I mitt fall har jag ju ingen databox :roll: så jag ska försöka få till styrningen med en vanlig trycklocka, kan vara lite lurigt att få till men det ska gå, vet flera som gjort det... Turbon är förövrigt från Volvos D5:a

vrålapan:
Ja visst är det kul med lite terrängmaskiner...
Ville ha en ganska liten smal maskin, så det blev till att bygga en själv, bv202/206 är för stora tycker jag...
Är jäkligt roligt när det funkar om man byggt det själv...
Holm
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: fre maj 11, 2007 7:18 am
Ort: Grängesberg

Inlägg av Holm »

Då är motorn på plats och provstartad efter en hel del funderingar...
Den ville inte igång först, hostade till och gick på startgas men inget mer, fick inte fram nåt bränsle till spridarna, va fan?
Luftade spridarna och krånglade men icke... Försökte lufta ur bränslefiltret med hjälp av en liten plastskruv på toppen av filtret men fick inte fram nå diesel där heller... Fick fram soppa till förpumpen som sitter strax före filtret iaf, nu borde den väl gå? Nejdu, han skulle inte igång :evil:
Varvade ner och tog mig en funderare...
Fick se av en slump att det stod nåt på plastskruven på filtret... Stop, om man vrider medurs, skruvar åt... Öhh... :?:
Sen ramla poletten ner, det var ingen luftskruv utan en bränsleavstängning... Så jag hade öppnat den när jag trodde jag försökte lufta och stängde sen när jag skulla starta, inte konstigt om den inte vill gå när den inte får bränsle...
Upp med skruven och nu knattra den igång :P
Verkar vara kry i maskin, låter den glöda några sekunder, sen går den ett varv på starten innan det smäller igång...
Det enda som verkar vara fel är att det nog är en spridare som är dålig. Direkt när man startat går den på alla fem men efter några sek när glödstiften kallnat börjar den missa på en cyl, glöder man då på lite igen är den med. Håller på så c:a 1 min tills den får upp lite värme, sen går den klockrent...
Få se om det blir bättre när man börjar köra lite med den, motorn har ju stått ett par år så den kanske går till sig...
Lite bilder:
Bild
En suddig bild, råkade ha makroläget på... Trång om saligheten är det med växellådan nersänkt mellan hydraultanken. Det till höger är returfiler för hydrauloljan. Nivåglas med termometer strax under.

Bild
Kopplingslåda och turbo

Bild
Turbo, inte stor men den gör nog sitt jobb... Rören under är kylvatten som går fram till ett värmepaket under stolen där man sitter...

Bild
Enklast möjliga tryckrör, få se om plastinsuget håller för 1.5 bar 8) Skulle velat haft en liten IC men det finns inge plats tyvärr...
Det runda locket mellan ljuddämpare och oljefiltret är avluftning från hydraultanken...

Bild
Vnt som vi pratade om: Den lilla armen precis vid avgasflänsen reglerar vntskenorna inne i avgashuset. Kan vara lite lurigt att justera in, ställer man skenorna för tight får du ett hiskeligt avgasmottryck, ställer man dom för öppet blir den och ladda för sent... Låter som det borde vara lätte att ställa in men dom som vet säger att det är känsligt som satan... Har skruvat lite och testat men den slutgiltiga justeringen får men göra sen när man kan åka ut så man får belasta motorn.

Men fränt är det, prövade att ställa skenorna tight en sväng, gick att få upp 1 kg:s ladd när man bara tomgasade 8) Men då blev turbon och bete sig skumt vid avsläpp, ett hårt vinande, pulserande ljud... Vet inte om det är vad som kallas surge...
Nån som har koll?

Over an out!
Holm
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: fre maj 11, 2007 7:18 am
Ort: Grängesberg

Inlägg av Holm »

Nu börjar hydraulpumpen komma på plats.
Är en 17cc kugghjulspump, ger således 17 l/min vid 1000rpm. Varvar c.a 70% av motorvarvtal, kommer inte ihåg tandantalen på remhjulen.
1" sugslang in, 1/2" eller 5/8" tryck ut, få se vilket det blir, ska räkna lite på flöden och se vad som behövs...
Bild

På grund av att pumpen blir remdriven och dom vanliga kugghjulspumparna inte är gjorde för det blev jag tvungen att fixa en avlastningsadapter.
Axeln in i pumpen är bara glidlagrad och kan inte ta upp sidokrafter, därför lär man ha en avlastningsdel före pumpen som tar upp dragkrafterna från remmen. Det finns såklart färdiga grejor för remdrifter men kostar 2500-3000:- Eftersom två kullager man hittade på jobbet och några timmar vid svarven är billigare så fick det bli hemmatillverkat... Tight blir det, 5-10mm frigång mellan remhjul och kylfläkt...
Bild
Joakim Borg
För mycket laddtryck
Inlägg: 338
Blev medlem: sön nov 12, 2006 8:59 am
Ort: Smedjebacken

Inlägg av Joakim Borg »

Fan Holmen, den där har jag inte sett förut, får komma förbi och kika nån dag på bygget :D

hur går de annars då?

du kanske inte är den holm jag menar? :doh:
Morgårn Speedshop
Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna AB - KL Racing
Löwen
För mycket laddtryck
Inlägg: 476
Blev medlem: mån nov 06, 2006 8:02 pm
Ort: Grängesberg

Inlägg av Löwen »

nämen! nästan exakt så jag tänkt bygga!! :? och så kommer du från samma by oxå :shock: Hur har du löst drivningen till den bakre delen?? och hur har du gjort drivrullarna?? Mycket snyggt bygge!!

MVH
Bild
Skriv svar