Volvo 740 Turbo -88, uppstartad med nytt sprut, Nira. :)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Hedlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: lör dec 17, 2005 8:52 pm
Ort: Sunne
Kontakt:

Volvo 740 Turbo -88, uppstartad med nytt sprut, Nira. :)

Inlägg av Hedlund »

Hej! Tänkte det kunde vara kul att lägga upp mitt lilla projekt här nu när det börjar hända lite grejer. Dock är detta verkligen ingen rattlåsracer som många bilar här inne är, själv är jag lite anti mot det. Giller mera när det svänger. ;)

Bilen är en 740 Turbo från -88 med B230FT motor och Bosch jetronic lh2.2. Inte mycket till trim, men det sitter en 531-topp med a-kam. En Mitsubishi TD04-13C turbo från 940 Turbo, och 3" avgassystem. Just nu vet jag inte om det blir något värre, räcker tillräckligt för att drifta. Snarare väghållningen som sätter stopp för det. Så det är det jag ska ta tag i först och främst. Men något pill på motorn blir det säkert under vintern. Åtminstonde ska växellådan bytas, kör runt med en M46P nu. Ingen skön låda precis, M90 står högt på önskelistan. :)

Kan väl visa nån bild på hur bilen såg ut när jag köpte den.

Hösten 2007:

Bild

Nu ser den ut så här:

Bild

Bild


Andra fälgar, bytt grill, dimljus bakljus m.m. Har ett Addon kjolpaket liggandes, det åker på rätt snart också.


Men målet med denna bil är iaf att få till en skön gatbil(yepp full inredning med massor utav originaltillbehör som gäller här) med potential att köra drifting. Ska ställa upp i den svenska drifting serien SDS nästa år(2009) är det tänkt.
Senast redigerad av Hedlund den tor sep 29, 2011 4:37 pm, redigerad totalt 18 gång.
Användarvisningsbild
Hedlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: lör dec 17, 2005 8:52 pm
Ort: Sunne
Kontakt:

Inlägg av Hedlund »

För väl börja med det som fick fart på projektet ordentligt, nämligen DIFFRAS. :hihi: Vet att det går att svetsa så det håller ett tag till, men jag gör det hellre ordentligt med en locker diff. Kopierar från ett annat forum jag har bilen på.

-----------------------------

Körde rätt fint ras på min diff förra Onsdagen på fryksdalsdansen i Sunne. Spann iväg över en håla jag inte såg, bara small til. Sen i nästa sväng märkte jag att det hade hänt något. Någonting kuggade över så det högg till i hela bilen.

Men vafan bara en fin anledning till att byta till en Aussie Locker nu, så det blir av nån gång. :D Har rivit ner bakaxeln och rivit ur diffhuset nu, väntar på grejer innan allt kan monteras ihop igen. Samt att bakaxeln ska målas. Passade på att beställa hem ett par bilstein sprint dämpare. Blir nya fjädrar bak också, lite hårdare är det tänkt. Får väl bjuda på lite bilder också..

Bild

Som ni ser är 2 kugg borta i det "övre" drevet.

Bild

Och detta trilla ur oljepluggen när jag släppte på den. :D

Bild

Bakaxeln nere med diffhuset urrivet, ska måla bakaxeln svart. Och diffkåpan blir blå, tror kränghämmaren bak också blir blå. Ska iväg imorrn och köpa nya bromssköldar på biltema också. Blir nya fjädrar bak från biltema också husvangsfjädrar till en 745, bra mycket hårdare än sänkfjädrarna som finns till 740. Ska såklart kapas sen..

Bild

Köpte lite grejer på Volvo. Handbromsbackar, bultar till nedre stötdämparfästet, bakaxelolja. Resten var slut och kommer på Fredag, dvs packning till diffkåpan och mellanlägg till fjädern bak.

Bild

Lite färg m.m till bakaxeln..

Bild

Diffhuset urplockat..

Så nu är det bara vänta på att alla grejer ska komma hem, Aussie lockern borde komma ganska så fort. Beställde den iförrgår, idag beställde jag bilstein sprint stötdämpare och superflexbussningar till panhardstaget. Hoppas jag ska hinna med framvagnen innan Superstage körningen med Svenska 7/900 klubben också. Då ska jag nog inte bli sist iaf. :D
Användarvisningsbild
Tobias Kuru
För mycket laddtryck
Inlägg: 188
Blev medlem: tor jul 24, 2008 2:07 pm
Ort: Södertälje

Inlägg av Tobias Kuru »

denna kommer följas, jag började bygga om min chrysler-77 förra november men blev inte klar, är ännu inte klar, dessa byggen tar tid om man har otur så bygg en del i taget ....
Användarvisningsbild
Hedlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: lör dec 17, 2005 8:52 pm
Ort: Sunne
Kontakt:

Inlägg av Hedlund »

Zeon skrev:denna kommer följas, jag började bygga om min chrysler-77 förra november men blev inte klar, är ännu inte klar, dessa byggen tar tid om man har otur så bygg en del i taget ....
Kul att projektet uppskattas. :) Detta kommer ju bli lite rullande projekt nu innan hösten/vintern. Vill inte dra ut denna i snöslask och salt i vinter, får hellre stå inomhus och få sig lite godisbitar här och där istället. Bromsar m.m kommer förmodligen renoveras eller bytas ut till vintern. Och egna coiloverfjäderben fram ska byggas, mycket mer har jag inte planerat. (än så länge iaf)

Hoppas min locker diff kommer imorgon så jag kan börja montera ihop bakvagnen igen. Stötdämparna och bussningarna skulle komma på Onsdag iaf. Så till helgen får jag bjuda på bilder och film in action! :D

Bild på dagens arbete, målade bakaxeln och dom nya bromssköldarna. Kan inte göra så mycket mer innan delarna kommit.

Bild

Bild
sqrewdriver
För mycket laddtryck
Inlägg: 150
Blev medlem: fre sep 07, 2007 10:27 am
Ort: Uppsala

Inlägg av sqrewdriver »

Zeon skrev:denna kommer följas, jag började bygga om min chrysler-77 förra november men blev inte klar, är ännu inte klar, dessa byggen tar tid om man har otur så bygg en del i taget ....
Vad har hänt med din Hemsida? den finns inte tillgänglig längre?

Synd, intressant projektl
Användarvisningsbild
Hedlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: lör dec 17, 2005 8:52 pm
Ort: Sunne
Kontakt:

Inlägg av Hedlund »

Var och köpte mig en R-sport ratt idag. :) Hade dock lite problem med att hitta rätt nav till den, fick dock tips om att MOMOs rattnav ska passa då det är dom som gjort dessa rattar. Är lite småpyssel med den, ska lagas lite och nya tutkablar ska dras.

Bild

Bild
Liten bild på skadan

Bild
Och nån stjärna har klippt tutkablarna, men jag mätte upp dom. Fungerar perfekt när jag trycker på tutan. Får försöka löda dit något bättre. :)

Dock fortfarande inte kommit någon Aussie Locker.. :( Får hoppas på imorgon då..
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av Elias_ »

Aussie lockern hur mycket effekt pallar den? såg lite klen ut på bilden från bakaxel.se ?
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Hedlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: lör dec 17, 2005 8:52 pm
Ort: Sunne
Kontakt:

Inlägg av Hedlund »

Linder skrev:Aussie lockern hur mycket effekt pallar den? såg lite klen ut på bilden från bakaxel.se ?
Enligt bakaxeldelar:

Frågan brukar dyka upp hur mycket en Aussie Locker klarar. Det finns många som har 5-, 6- eller 700hk. När det gäller "rejs"-delar finns dock ingen garenti. Men man får räkna med att den slits beroende på hur mycket effekt man har.


Ta kontakt med han som säljer dom och fråga. Kommer iaf inte bli någon fara för mig, har väl knappt 200hk. Men 100 till skulle inte vara helt fel. :thumbright:
Användarvisningsbild
Fighter
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: tis mar 25, 2008 7:14 pm
Ort: Mandal, Norway

Inlägg av Fighter »

Trodde ikke at den ausie lockern var noe særlig å drifte med. Er vel torson diff dem fleste bruker?
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Inlägg av Elias_ »

aja blir en AGA diff för mej ibörjan :) duger bra o är gratis :P
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jimmy Nilsson
Forumsberoende
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre jun 16, 2006 9:38 am
Ort: Borlänge (Dalarna)

Inlägg av Jimmy Nilsson »

har det dykt upp någon diff än då? :)
Suger livet? överladda!
mvh// Jimmy
ErikR
För mycket laddtryck
Inlägg: 287
Blev medlem: ons nov 21, 2007 2:57 pm
Ort: Norrköping

Inlägg av ErikR »

måste fråga om du var alvarlig med att du ska drifta med 200hk?
kompisen har 270 bhp i sin skyline o det är med nöd o näppe som det går att ta hela Pariserböjen på Mantorp. ska man kunna showa nåt så är det bra mkycket mer som gäller.

men lycka till iaf.
http://www.projekteffekt.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Hedlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: lör dec 17, 2005 8:52 pm
Ort: Sunne
Kontakt:

Inlägg av Hedlund »

Fighter skrev:Trodde ikke at den ausie lockern var noe særlig å drifte med. Er vel torson diff dem fleste bruker?
Den är ett annat alternativ ja, men så är den lite dyrare också. Hörde mig för mycket innan jag skaffade Aussie Lockern. Ska tydligen vara riktigt fin att drifta med.
Linder skrev:aja blir en AGA diff för mej ibörjan :) duger bra o är gratis :P
Dock inget för mig då den här ska gå som gatbil och bruksbil emellanåt. :P
boosted_142 skrev:har det dykt upp någon diff än då? :)
Nej, ska ringa till dom idag och fråga vad dom håller på med. Tycker jag har väntat bra länge nu.
pilsk_alkis skrev:måste fråga om du var alvarlig med att du ska drifta med 200hk?
kompisen har 270 bhp i sin skyline o det är med nöd o näppe som det går att ta hela Pariserböjen på Mantorp. ska man kunna showa nåt så är det bra mkycket mer som gäller.

men lycka till iaf.
Värre motor blir det, men inte under 2008. Ska träna så mycket jag kan nu resten av säsongen och lära mig bilen ordentligt.

Effekt är ju inte allt.. Det mesta hänger på chassi och förare och körstil. Kommer ju lära mig betydligt mer att köra med effektsvagare motor nu i början än köra på en hårt trimmad motor. Då måste ju den klenare effekten kompenseras med mera fart osv. Så denna säsongen kommer all tid och ork läggas på väghållning och träning.
Användarvisningsbild
Hedlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: lör dec 17, 2005 8:52 pm
Ort: Sunne
Kontakt:

Inlägg av Hedlund »

Aussie Lockern kom idag!!!! :D

Bild

Så jag var iväg med den samt bakaxeln till Charlottenberg för renovering samt montering. Borde gå ganska fort, återkommer när allt är klart!
Användarvisningsbild
Hedlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: lör dec 17, 2005 8:52 pm
Ort: Sunne
Kontakt:

Inlägg av Hedlund »

Men titta här.. :)

Bild

Nyrenoverad bakaxel med nya lager, packboxar och inshimsad pinjong. En styck Aussie Locker diff åkte dit också. ;) Upphängd på bilen men saknar en sprint till hanbromsen och stötdämparna har jag inte fått hem än. Borde väl rulla igen under veckan!
Skriv svar