Volvo 740 Turbo -88, uppstartad med nytt sprut, Nira. :)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Volvo 740 Turbo, Ms eller tändningskrångel krångel.. :(

Inlägg av larsat »

Snygg bil, men har den dött helt?
Användarvisningsbild
Hedlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: lör dec 17, 2005 8:52 pm
Ort: Sunne
Kontakt:

Re: Volvo 740 Turbo, Ms eller tändningskrångel krångel.. :(

Inlägg av Hedlund »

Hehe nej, har en tråd jag updaterar aktivt, orkar inte hålla koll på alla längre..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 64628&p=1/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Hedlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: lör dec 17, 2005 8:52 pm
Ort: Sunne
Kontakt:

Re: Volvo 740 Turbo -88, uppstartad med nytt sprut, Nira. :)

Inlägg av Hedlund »

Dålig och updatera här jag..

Bilen har fått nytt sprut, Nira i3+. Inget mer megaskrot för mig. :D Startade den på första försöket förra helgen. :) Lite justering och kontroll av motor men det verkar gå bra, helnöjd med nya sprutet. Lite mer användarvänligt. :) Denna säsong är ju körd.. Men nästa säsong ska det bli så underbart att få köra! Ska försöka sortera ut så mycket fel som möjligt nu så man slipper det när våren kommer. Snart vinter så får testa den på isen. :)

Nya hjärtat:
Bild

Das motor typ klar, tillkommit lite värmeisolering m.m bara.
Bild
Användarvisningsbild
Hedlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: lör dec 17, 2005 8:52 pm
Ort: Sunne
Kontakt:

Re: Volvo 740 Turbo -88, uppstartad med nytt sprut, Nira. :)

Inlägg av Hedlund »

Nämen se här. :) Fick den någorlunda körbar så jag körde ut den ur ladan jag har som garage och körde hem till morsan & farsan. :)

Den är körbar med lite vilja, försöka få till en egen gatmapp. Skulle dock vilja ha en bra tändmapp att starta på..

Första gången jag kört den på 2 år! Haha!

Skitig och full med fågelskit efter där den stått..
Bild

Nyvaskad.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Re: Volvo 740 Turbo -88, uppstartad med nytt sprut, Nira. :)

Inlägg av JohanK »

Hur gillar du Nirat?, sitter själv med MS nu men funderar på att köpa ett Nira så fort man fått ihop lite stålar.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
Johnny
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: sön jun 11, 2006 10:56 am
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Volvo 740 Turbo -88, uppstartad med nytt sprut, Nira. :)

Inlägg av Johnny »

Fasen vad fin den är, ska bli roligt att se fortsättningen! Snygg installation av Nirat!
lille-skutt
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: tor nov 23, 2006 12:20 pm
Ort: ljungby

Re: Volvo 740 Turbo -88, uppstartad med nytt sprut, Nira. :)

Inlägg av lille-skutt »

JohanK skrev:Hur gillar du Nirat?, sitter själv med MS nu men funderar på att köpa ett Nira så fort man fått ihop lite stålar.
ett ord: HANDLA! :thumbright:
learning by trail and error
Användarvisningsbild
Hedlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: lör dec 17, 2005 8:52 pm
Ort: Sunne
Kontakt:

Re: Volvo 740 Turbo -88, uppstartad med nytt sprut, Nira. :)

Inlägg av Hedlund »

JohanK skrev:Hur gillar du Nirat?, sitter själv med MS nu men funderar på att köpa ett Nira så fort man fått ihop lite stålar.
Helnöjd! Nu när det är så billigt är det svårt att låta bli.

Ms jämfört med Nira..... :hihi: Jag hade ms innan, nu hade ju visserligen jag bara krångel med mitt, men programvaran & sprutet är så mycket trevligare att hålla på med. :) Enda jag saknar är lite fler extrautgångar till att styra saker. Finns bara 2 st.. De har jag redan använt till fläkt och shiftlight, inte för jag behöver så mycket mer heller men. :P ALS, flatshift & launch control finns redan med i kablaget så det är inte extragrejer som på ms. Ingångar för att logga saker finns tillräckligt iaf.

Och nira manualen är ingen höjdare.. Men lite support från åf och kunskap från ms installationen gick det väl skapligt. Saknar ett riktigt kopplingsschema på alla grejer. Men överlag är jag jättenöjd. :)
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Re: Volvo 740 Turbo -88, uppstartad med nytt sprut, Nira. :)

Inlägg av JohanK »

Finns det inga kopplingsscheman i manualen?,
Vart köpte du ditt Nira?

Det som stör mig lite är att Nira "bara" har 5 spridarutgångar och pallar vad jag förstått bara med högohmigt.
Känns lite tattigt att behöva koppla in förkopplingsmotstånd i ett såpass nytt sprut.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
7aan
Forumsberoende
Inlägg: 1116
Blev medlem: tor dec 18, 2008 9:24 pm
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: Volvo 740 Turbo -88, uppstartad med nytt sprut, Nira. :)

Inlägg av 7aan »

Nu kanske det blir OT, jag valde såhär, körde ms först bilen starta inte ens.. sen vart det VEMS då min mappare föddes med vems så jag har full suport 2mil bort.. MS tänker jag aldrig mer pilla med då det inte är värt allt strul och felsökning..

jag skulle sattsa på ett sprut där du kan få bra suport så som vems, nira, vipec, link och motec, du får ju ett link g4 storm för lite mer en vad nirat kostar men de är ju ett av dom bästa på marknaden vipec och link är ju nästan samma sak men johan ja tycker du ska uppdatera till ett lite mer förädlat sprut de kommer spara dig massa tid och dessutom vinna effekt :)

Kul h3dlund att det börjar gå åt rätt håll :)
hoppas ju på och få se en pro-mod börnis snart på film ;)
Micke Grönlund
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Re: Volvo 740 Turbo -88, uppstartad med nytt sprut, Nira. :)

Inlägg av JohanK »

Jodå Micke, jag har i stort sett redan bestämt att jag ska köpa ett Nira, är bara lite finansiella problem som ligger framför mig just nu =)
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Fast Templar
För mycket laddtryck
Inlägg: 201
Blev medlem: ons apr 19, 2006 2:17 pm
Ort: Sthm

Re: Volvo 740 Turbo -88, uppstartad med nytt sprut, Nira. :)

Inlägg av Fast Templar »

JohanK skrev:Finns det inga kopplingsscheman i manualen?,
Vart köpte du ditt Nira?

Det som stör mig lite är att Nira "bara" har 5 spridarutgångar och pallar vad jag förstått bara med högohmigt.
Känns lite tattigt att behöva koppla in förkopplingsmotstånd i ett såpass nytt sprut.
Tycker manualen är bra och kopplingsshema finns samt att alla kablar är märkta.
Det här med spridarutgångarna är inget problem, det är bara lägga fler spridare på samma utgång, tror det går att ha upp till 3 på varje lina, sen sätter man den i semi seg mode så är spridarna i hyffsad timming.
Dom flesta moderna spridare är högohmiga och vad jag förstått är dom lågohmiga spridarnas tid förbi då den nya tekninken gjort dom överflödiga, man annars är det här med motstånden inget problem, det fungerar utmärkt.
Kör själv V8 med Nira sen många år och är helnöjd, har alldrig krånglat och är lätt att lära sig...
Användarvisningsbild
Hedlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: lör dec 17, 2005 8:52 pm
Ort: Sunne
Kontakt:

Re: Volvo 740 Turbo -88, uppstartad med nytt sprut, Nira. :)

Inlägg av Hedlund »

Första riktiga provturen gjord, en mil och lite försök till mappning. Gick väl sådär då mitt batteri valde att säga upp sig så jag blev ståendes. :roll: Men haha den var inte riktigt som att köra sist, lite väl hård för de värdelösa vägarna här. Men går grymt fint när det svänger. :D

Men nu har jag lyckats få den gå hyffsat bra på tomgång utan tomgångsmotor, testar utan det helt och hållet och det verkar gå bra.

Nytt försök imorrn med fräschare batteri som står på laddning nu. :)

Tog nån bild när jag väntade på farsan som kommer med starthälp. :P
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Volvo 740 Turbo -88, uppstartad med nytt sprut, Nira. :)

Inlägg av Johan Lindberg »

Har bara kikat lite grann i nira men tycker det inte är så jäkla lättförståligt som alla säger men det är säkert bra bara man kommit in i det lite omständiga vägar å hitta alla funktioner osv. Manualen som skickas med tycker jag lämnade en hel del att önska, verkar vara tänkt att man skall låta ÅF/mappare fixa den biten vilket jag tycker är lite tråkigt. Dock så skall det finnas en mer komplett som ÅF har vad jag hört. Att det inte klarar lågohmigt är väll inte så stort problem nu när nya boschspridarna verkar vara så bra.
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Re: Volvo 740 Turbo -88, uppstartad med nytt sprut, Nira. :)

Inlägg av JohanK »

Hade gärna velat ha ett Nira men det finns tyvärr inte att få tag i längre. :(
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Skriv svar