Hellfire Racing volvo 940 m50 tips på däck???
Re: Åhbergs busbil volvo 940. 411hk 555nm Filmklipp
2st bosch 044 pumpar köpta
insugs saker köpta
matchportat insugsflänsen mot toppen och svetsat på rörstumpar.
nästa gång blir det att göra uttag för spridarhylsorna samt fuelrailen
påbörjat med insuget.
skall bygga 2st likadan insug, en polare ville också ha ett gjort, dock kom det andra paket på vift med en till uppsättnings av insugs saker
allt för nu
//Marcus
insugs saker köpta
matchportat insugsflänsen mot toppen och svetsat på rörstumpar.
nästa gång blir det att göra uttag för spridarhylsorna samt fuelrailen
påbörjat med insuget.
skall bygga 2st likadan insug, en polare ville också ha ett gjort, dock kom det andra paket på vift med en till uppsättnings av insugs saker
allt för nu
//Marcus
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Hellfire Racing volvo 940, Insugs bygge
insugen börjar ta mer form
mellan flänsen och plenumet kmr det 45graders siliconböjar, bara för att få det vinklat som jag vill
mellan flänsen och plenumet kmr det 45graders siliconböjar, bara för att få det vinklat som jag vill
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Hellfire Racing volvo 940, Insugs bygge
rivit lite till..
riv ut det gamla soppasystemet i skuffen för jag var inte nöjd med detta.
riv även väck org tanken nu.
skall ha fuelcell i skuffen nu ist.
sålde detta samt öven mina pumopar
tomt nu,
valsar en plåt som skall täcka över reservhjulet och ha fuelcell o pumpar bultat i denna sen
insugen börjar bli klara för helsvetsning
bara fixa en fläns till spjällhuset och svetsa fast lite vakuumnipplar
//marcus
riv ut det gamla soppasystemet i skuffen för jag var inte nöjd med detta.
riv även väck org tanken nu.
skall ha fuelcell i skuffen nu ist.
sålde detta samt öven mina pumopar
tomt nu,
valsar en plåt som skall täcka över reservhjulet och ha fuelcell o pumpar bultat i denna sen
insugen börjar bli klara för helsvetsning
bara fixa en fläns till spjällhuset och svetsa fast lite vakuumnipplar
//marcus
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Hellfire Racing volvo 940, Insugs bygge
När vi gjort insug så har vi håll samma avstånd runt trattarna, typ om du har 20 mm imellan så ska du även ha de runt om! Ett 3" rör tycker ja blir för litet.. Annars ska du svetsa tratten direkt utan instick på dessa.
Re: Hellfire Racing volvo 940, Insugs bygge
okej, det kan vara värt att tänka på..
blir flödet så mkt sämre som det är nu då?
blir flödet så mkt sämre som det är nu då?
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Hellfire Racing volvo 940, Insugs bygge
Ja inbillar mig detta ja! Annars ser de bra ut förutom just detta ! Ja tror de är där trångt
Re: Hellfire Racing volvo 940, Insugs bygge
bygger ju 2 st insug. så skall prova ha ett insug som ovan med utstick på trattarna
sen det andra lägger jag trattarna kant i kant så att säga...
sedan får våren utvisa vilket som fungerade bäst
learn by doing
sen det andra lägger jag trattarna kant i kant så att säga...
sedan får våren utvisa vilket som fungerade bäst
learn by doing
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Hellfire Racing volvo 940, Insugs bygge
Bra inställning! De mer intresanta är ett med lila mycket instick som runt tratten samt i mellan dem,
Men med ett 3" och ett med 4"'plenum.
Men med ett 3" och ett med 4"'plenum.
Re: Hellfire Racing volvo 940, Insugs bygge
ja precis.
det kan ju inte mer än att gå helvete
det kan ju inte mer än att gå helvete
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
- Painlake Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 604
- Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
- Ort: Emmaboda
Re: Hellfire Racing volvo 940, Insugs bygge
Do it! Testar man inte så får man ju aldrig veta. Sen skulle jag ha velat testa ett helt utan trattar för att få veta hur pass dåligt det fungerar, med motorn likadan i övrigt förstås.
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Re: Hellfire Racing volvo 940, Insugs bygge
visst kan man bygga ett utan trattar också och prova.
för jag material över så bygger jag ett 3:e utan trattar
för jag material över så bygger jag ett 3:e utan trattar
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
- Painlake Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 604
- Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
- Ort: Emmaboda
Re: Hellfire Racing volvo 940, Insugs bygge
Det vore väldigt intressant smidigt att byta också eftersom du sätter det i gummin. Sen beror det väl på hur mycket flöde toppen kan ta emot, hur mycket det kommer skilja på insugen. Ett bromstest vore ju det ultimata
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Re: Hellfire Racing volvo 940, Insugs bygge
Fick lite slangar idag ifrån do88.se, fortfarande snabb leverans ifrån dessa
har ett 960 spjällhus som skall dit så skall se om våran lokala speedshop kan fixa lite flänsar till dessa spjällhus.
prov monterat
//Marcus
har ett 960 spjällhus som skall dit så skall se om våran lokala speedshop kan fixa lite flänsar till dessa spjällhus.
prov monterat
//Marcus
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
- Painlake Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 604
- Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
- Ort: Emmaboda
Re: Hellfire Racing volvo 940, Insugs bygge
Jag har funderat ganska mycket angående ditt plenum, även sökt en hel del.
För det första så tar jag tillbaka idén om att för skoj skull testa helt utan radie.
Jag är lite rädd för att du kommer få turbulens när trattarna inte får tillräckligt med plats runtom.
Som jag har förstått det, rätta mig gärna, så är trattens uppgift att styra om backpulsen som blir när ventilen stängs, för att göra plats för luften som ska in i tratten när ventilen öppnas.
Sen läste jag ett inlägg nånstans här inne om varför trattarna sticker ut. Där stod det att det är för att luften får klättra och ha sig för att komma in i tratten och att det då hann tryckutjämnas, så att alla cylindrar får samma mängd luft.
Min lekmanna teori, är att backpulsen följer radien ut ur tratten för att sen vända och sugas in i tratten igen när ventilen öppnas.
Risken med turbulens som jag ser det, är att inte alla cylindrar får samma mängd luft, så man riskerar att den går snålt på en cylinder. Så det är nog en bra idé att kolla stiften när du kört lite.
Det vore kul om någon som är lite mer påläst kunde kommentera och dementera!
För det första så tar jag tillbaka idén om att för skoj skull testa helt utan radie.
Jag är lite rädd för att du kommer få turbulens när trattarna inte får tillräckligt med plats runtom.
Som jag har förstått det, rätta mig gärna, så är trattens uppgift att styra om backpulsen som blir när ventilen stängs, för att göra plats för luften som ska in i tratten när ventilen öppnas.
Sen läste jag ett inlägg nånstans här inne om varför trattarna sticker ut. Där stod det att det är för att luften får klättra och ha sig för att komma in i tratten och att det då hann tryckutjämnas, så att alla cylindrar får samma mängd luft.
Min lekmanna teori, är att backpulsen följer radien ut ur tratten för att sen vända och sugas in i tratten igen när ventilen öppnas.
Risken med turbulens som jag ser det, är att inte alla cylindrar får samma mängd luft, så man riskerar att den går snålt på en cylinder. Så det är nog en bra idé att kolla stiften när du kört lite.
Det vore kul om någon som är lite mer påläst kunde kommentera och dementera!
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
- Peter schmidt
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 208
- Blev medlem: sön dec 30, 2007 12:05 pm
- Ort: Åsbro
Re: Hellfire Racing volvo 940, Insugs bygge
Ska du ha silicon slangar på rörena mellan topp och spjälhuset ? Blir nog inte så
bra då dom suger ihop sej när du har vacuum på tomgång etc
bra då dom suger ihop sej när du har vacuum på tomgång etc