Skrot och en massa Ford

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Skrot och en massa Ford

Inlägg av loop »

Har bosatt mig söder över så nu gäller det att tänka positivt. Det gick tydligen att köra på isen för några år sedan här nere.

Så jag har börjar pyssla lite med en 142 som jag fick med huset.

Den är en smula rostig och fruktansvärt rostskyddad.

Jag vägde en av framskärmarna den vägde 9 kilo och är av glasfiber, det är ett centimetertjockt lager av underredsmassa och skit nästan överallt inklusive på glasfiberskärmarna.

Och givetvis är det en del rost under.

Kameran la av så nån bil blir det inte nu.
Senast redigerad av loop den fre apr 15, 2016 9:06 pm, redigerad totalt 2 gång.
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

Bilder
Bild
Bild

Jag vet inte hur det är med er, men jag gillar inte när folk har rostskyddat bilar i efterskott, med underredsbehandlingar mm, det brukar vara för mycket överraskningar under skiten helt enkelt.

Men ska köpa lite plåt så ska det nog bli fart på denna också. En småtrimmad B23 står på önskelistan.
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende
Inlägg: 769
Blev medlem: lör jul 30, 2005 3:58 pm
Ort: Uppsala

Inlägg av Glufsen »

Blir nog sköj... Har heller ingen förståelse för 2-3cm tjockt lager med underredsmassa över lövtunn plåt. Men det är bara att dra bort och loppa dit ny färsk plåt, been there done that säger jag bara :hihi:

Har du tänkt att besikta den också, eller ska den bara lagas upp för att inte gå i bitar på isen?
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

Jag besiktar min bilar. Är de innan 75 så är det ju inte så mycket regler och skit att bry sig om.

Den är bättre än din.
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

Nu har jag skrapat bort nästan all underredeamassa och skit från ett hjulhus fram. Det var rätt mycket. Det bortskrapade kommer alltså inte från skärmen, utan bara från resten av hjulhuset. Det vägde 13 kilo.
Fortsätter det så här så misstänker jag att bilen är minst 50kg lättare bara jag fått bort underredsmassan.

Hur fan tänker dessa gubbar som rostskyddsbehandlar bilar på det här viset egentligen. Det säger väl sig själv att 2-3 cm massa släpper från plåten om inte annat pga tyngden.
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

mu är en framskärm färdig skrapad, 3,5 kilo underedsmassa på en glasfiberskärm. Så nu har jag lättat bilen 16.5 kilo.
Alriksson
För mycket laddtryck
Inlägg: 220
Blev medlem: tor maj 17, 2007 5:58 pm
Ort: Kungälv

Inlägg av Alriksson »

haha helt sjukt ju det med underredsmassan. Men det bästa är ju att vi säger att du får bort all underredsmassa så kommer du fortfarande ha en bil som väger lika mycket som orginal.
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

Alriksson skrev:haha helt sjukt ju det med underredsmassan. Men det bästa är ju att vi säger att du får bort all underredsmassa så kommer du fortfarande ha en bil som väger lika mycket som orginal.
Jag har glasfiberframskärmar! 8)
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

loop skrev:mu är en framskärm färdig skrapad, 3,5 kilo underedsmassa på en glasfiberskärm. Så nu har jag lättat bilen 16.5 kilo.
Den har då inte rostat iaf ;)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

Stått lite still med denna, då jag byggt nytt avgas på min Taunus 72a, som blev lite högljudd samt att jag fått igång min Cortina 68a.

Men jags ka kolla lite på min svets som inte riktigt vill samma sak som jag, den matar tråd för länge efter att man släppt knappen.
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

Nu har jag bytt blinkersreglage(var lite halvkrångligt konstigt nog) och hittat en skrot som inte tror att de handlar med guld. Så nu ska jag läsa på om B23 så jag får en bra att bygga på. Har troligen lokaliserat en m45a också. Så receptet nu är B23, små portad topp, folkracekam och m45a.
Det har dessutom varit kallgrader här, tyvärr lite lite och för kort tid, men det håller ju hoppet uppe. Blev riktigt glad när jag vaknande en morgon och det var 7 grader kallt.
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

kul bygge! :)

men...
loop skrev:Blev riktigt glad när jag vaknande en morgon och det var 7 grader kallt.
du är ju inte klok ;) det är ju då man blir deppig ju!
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

Rogge skrev:
du är ju inte klok ;) det är ju då man blir deppig ju!
Hur många timmars iskörning har du i ryggen? :D
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

det är ju iofs inte så många.. men så bor man ju söderut med..
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

Vädret är ju bara deprimerande, jag hoppas ju på en vargavinter dvs en helt normal vinter norr om Tokholm.

Men jag har svetsat lite rost nu. Efter att ha sett äldre lagningar på den, så lades alla ambitioner på hyllan, så nu blir det till att lappa i hop den så den sitter ihop och det får se ut som det blir helt enkelt.

En B21 med M45a är på g som det verkar.

Jävlas annars mest med min sambos Mondeo som inte vill samma sak som jag dvs gå igenom besiktningen. Och sen så pillar jag lite på ett turbigrenrör till en Ford.
Skriv svar