Jonas Åhgrens Honda

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Jonas Åhgrens Honda

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Tänkte slänga upp några av dom få bilder jag har =)
Bilen rullar med turbo sedan 27 Juli 2003.

Bild

Bild

Bild

Bild[
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

hur ser grenröret ut på insidan just före turbon. är det en delnings vägg där?
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Nix ingen delningsväg. Borde jag ha det? Det finns bara "ett inlopp" i turbon. Förut så trodde jag inte det var så himla kritiskt med grenröret. Trodde det mest var massa overkillsnack. Efter att ha läst din artikel börjar jag dock fundera på något mer avanserat igen. Skulle vara kul att höra dina åsikter.
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

avgas pulserna vet inte att dom ska ut genom turbon så dom stutsar fram och tillbaka i grenröret . jag är rädd att tex 1cyl kommer att skuta avgas pulsen rakt in i 4cyl mm. det är av stor betydelse att dom hittar ut på första försöket spesiellt på en sugmotor med så hög sugmotor effekt som Hondans 100hk/litern. hur många hk tror du motorn skulle ge som sugmotor med det grenröret? (jag skulle gissa Max 130hk/6000 mot orginalets 160hk/ca7500) ett litet räkne exempel 130hk +ett bars ladtryck= 260hk/6000 . har du istället ett grenrör som är lika bra eller lite bättre än org så blir effekten med ett bar ca 165+1bar ca 330hk/7500. men efter som motorn går så mycket bätre så tål den säkert också lite mer tryck då blir det ca 165+1.3bar ca 390hk(huvud räkning)... så ett riktigt gren rör kan löna sig! men glöm inte bort att det måste både finnas bränsle och luft om effekten ska bli så hög.
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

mm. Jag har tänkt tanken men knuffat den ifrån mig... Vad tror du om en liten fullösning. Jag gör ett snitt med vinkelslipen och stopar in en tjock plåtskiva? ok det blir ju inte jätte massa bra flöde för det. Men jag slipper iaf att det kanske knuffas in avgaser från de andra cylindrarna? Fast min avgastemp givar sitter mitt där också... Vill inte bygga om det helt just nu. Har inte tid.
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det blir nog lite bättre då! försök utforma plåten som ett Y i grenröret.
Skriv svar