Audi s2

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
wiell
För mycket laddtryck
Inlägg: 220
Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:16 pm

Audi s2

Inlägg av wiell »

Har suttit och läst lite på detta forum och trycker det verkar bra nivå här, inget sandlåde tjafs som det är i många andra. Och verkar vara många kunniga med som man kan bolla ideér med också

Så Jag har en Audi s2 1991
Motor: 3b renoverad och balanserad. till fixade oljekanaler i veven.
H-profils stakar, orginal kolvar.
7a-kammar och ina lyftare.
Öppen vevhusvent
En t04e/k26 360 graders lager
arp bult till topp, ramlager och vevlager

550hk/ 614nm @ 1,7 bar i ladd. ska ta bild på bromspappret sen.

Bränslesystem:
Deatschwerks soppa pump i tanken.
1260cc spridare
orginal soppaledningar och orginal soppafilter
Elektrisk bränsletrycksmätare med varning

Sprut:
MaxxEcu

Tändning:
Vag spolar

Drivlina:
Orginal 01a låda med redline Heavy weight shockproof
Bakaxel med samma olja.
Stumma kuddar till lådan och short shift
707 tryckplatta och orginal lamell

Chassi:
Hr fjädrar
Koni dämpare bak, har glömt att byta fram hehe
hårdare topplagringar
Whiteline krängare bak, gör stor skillnad.

en liten bild på den med
Bild
Senast redigerad av wiell den fre maj 18, 2012 2:55 pm, redigerad totalt 2 gång.
http://www.facebook.com/WiellsS2" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=78099" onclick="window.open(this.href);return false;
wiell
För mycket laddtryck
Inlägg: 220
Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:16 pm

Re: Audi s2

Inlägg av wiell »

och nu lite vad som ska göras i dagarna.

renovera turbon, den ryker lite olja på tomgång. väntar på att få hem delar
snygga till motor utrymmet, har lite läckt lite olja och annat.
ändra vevhusventen på ventilkåpan, den går ju inte ha där bak för alla olja rinner ju dit när man gasar.
montera en a1000 soppa pump och catchtank. Deatschwerks pump pallade inte med på gatan sen.

och det största nu är väl att jag ska byta låda, stoppar i en 01e lådan nu från en s6. är ju en del att bygga om då.

så idag så ska lådan lyftas dit och börja bygga om växellänkage. får se hur det går. bilder kommer.

kom gärna med lite tips om ni har gjort detta innan.
http://www.facebook.com/WiellsS2" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=78099" onclick="window.open(this.href);return false;
wiell
För mycket laddtryck
Inlägg: 220
Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:16 pm

Sv: Audi s2

Inlägg av wiell »

A1000 hemma, en manlig pjäs. ;-)

Och sprutet är inte hemligt längre utan är en maxxecu.
http://Www.maxxecu.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skickat från min LT15i via Tapatalk 2
http://www.facebook.com/WiellsS2" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=78099" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

Re: Audi s2

Inlägg av Simon Jonsson »

Var in på http://www.maxxecu.se" onclick="window.open(this.href);return false; och tittade lite, sprutet ser ju fint ut.
Såg att det inte skulle börja säljas för en hösten 2012, är du som en testpilot ?
Bli roligt att följa tråden och se hur det funkar :thumbright:
Bild
wiell
För mycket laddtryck
Inlägg: 220
Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:16 pm

Sv: Audi s2

Inlägg av wiell »

Japp, första Audi 5:an.
Det har suttit i bilen ett tag nu. Bilen gick hur fint som helst. Men växellådan höll bara en dag. ;-)
Och har inte hunnit med att få dit den nya, bygger om till en nyare låda. S4/s6 låda så det ska hålla.

Är mappad på e75, ska ställa om lite sen när den är ute igen så då får dy mer info om hur själva sprutet funkar när man kör.

Skickat från min LT15i via Tapatalk 2
http://www.facebook.com/WiellsS2" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=78099" onclick="window.open(this.href);return false;
wiell
För mycket laddtryck
Inlägg: 220
Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:16 pm

Re: Audi s2

Inlägg av wiell »

ska göra en liten update, nu ska jag skita i andras bilar ett tag och lägga tiden på min egna. Blir inte många timmar över till att vara i garaget när sambon börjat jobba hel tid nu. Men men, får försöka iaf.

Har handlat ett till soppa pump. för den i tanken orkade inte med på gata sen riktigt. ska bygga en catch tank på 1-2 liter för att slippa att den ska suga luft när det ska svinas. ;)
Bild
jävlig manlig pjäs. ;)

Ska renovera snurran för den ryker och finns olja i avgashuset. Får se om man lyckas med det själv, ingen ide att lämna in för det kostar mer att renovera än vad snurran kostade ny.
Bild

Här är nya utrampningslagret med stål anläggningsyta, plast på dom jag haft innan. Det funkar inte så bra med en stark tryckplatta.
Här är även den nya strypningen till oljan på snurran med. 1,6mm hål.
Bild

Nu åker orginal lamellen med, tror den har legat precis på gränsen med vad den pallar nu. Så det blir denna lamell istället, bytte till mig den för nåt år sen.
Bild

Här står motorn på att få åka i bilen igen efter växellåds uppgraderingen är klar.
Bild

köpte mig även en tig svets med, ska vi se om jag lyckas med detta. :)
Bild

har kortat kardanen och byggt nya växellådsfästen, väntar på ett länkage som kommer på måndag hoppas jag. sen ska det ihop.
http://www.facebook.com/WiellsS2" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=78099" onclick="window.open(this.href);return false;
wiell
För mycket laddtryck
Inlägg: 220
Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:16 pm

Re: Audi s2

Inlägg av wiell »

ingen ide att renovera turbon för massa sprickor i avgashuset. :(
http://www.facebook.com/WiellsS2" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=78099" onclick="window.open(this.href);return false;
Sharken
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: tis okt 07, 2008 2:56 pm
Ort: Gällivare

Re: Audi s2

Inlägg av Sharken »

Kul bygge. Skall följas.
Intressant med nya sprutet. Verkar vettigt. Nöjd med det?
Kollade deras hemsida och såg att man fick det monterat o mappat för 16k.

Tråkigt det där med turbon, vad blir det för snurra nu då?
wiell
För mycket laddtryck
Inlägg: 220
Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:16 pm

Re: Audi s2

Inlägg av wiell »

är riktigt nöjd med det.

plockade isär den gamle bara för att titta lite, den ser ny ut invändigt. lagerna är hur fina som helst tätningarna var det inte heller något fel på men hittade en liten gummitbit i oljekanalen. min teori är att den gummibiten stoppat flödet så det byggt för mycket tryck och tryckt förbi tätningarna.
kanske sätter ihop den igen och säljer till nån som har något snikbygge eller nåt.

nu blir det riktig snurra på audin, en gtx3582 med ett ar .82 avgashus. vband in och ut. :D
http://www.facebook.com/WiellsS2" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=78099" onclick="window.open(this.href);return false;
wiell
För mycket laddtryck
Inlägg: 220
Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:16 pm

Re: Audi s2

Inlägg av wiell »

Bild

ett sånt här kommer programmet Mtune, manual och lite annat smått och gott som kan behövas.
ett usb-stick är det, för er som inte ser det. ;)
http://www.facebook.com/WiellsS2" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=78099" onclick="window.open(this.href);return false;
carfreak
Forumsberoende
Inlägg: 616
Blev medlem: tis maj 18, 2010 10:26 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Audi s2

Inlägg av carfreak »

Riktigt nice de där motorstyret! Hade jag haft 16papp så hade jag också köpt och mappat med det :)
//Christian
wiell
För mycket laddtryck
Inlägg: 220
Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:16 pm

Re: Audi s2

Inlägg av wiell »

bara spara.;)
skulle inte du köpa vems? bättre du sparar och statsar på detta istället. prata med natte på maxxtuning. du kan säkert få en pnp box tidagare än i höst.
http://www.facebook.com/WiellsS2" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=78099" onclick="window.open(this.href);return false;
wiell
För mycket laddtryck
Inlägg: 220
Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:16 pm

Re: Audi s2

Inlägg av wiell »

Sakta men säkert går det framåt, så kan jag göra en liten update:

nya returen till oljan från turbon, har flyttat den från tråget.
Bild

och nya vevhusventen på toppen.
Bild

svetsarna ser inte så bra ut, men det är absolut första gången jag svetsar med tig.

och nu stressfläkten, ska blir riktigt kul att vrida på nyckeln när denna sitter på plats.
Bild

har bestämmt mig med att köra med en avgastemp per cyl nu med, så sprutet kan ställa blandningen per cylinder baserat på avgastemp också. även en extra säkerhet om en spridare skulle packa igen tex.
en av många balla funktioner i maxxecu. och man behöver inte ta någon utgång i härvan för detta för boxen har separata ingångar för detta.

har tre bromspapper på bilen hitills:
2009-08-22 217hk 411nm (på 4 cyl, i princip bara chip)
2010-07-16 463hk 495nm
2012-02-20 550hk 614nm
2012-?-? 700hk++?

en klipp från förra året, pinnade på ganska gött trots bara 463hk.
http://www.garaget.org/video/109875" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/WiellsS2" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=78099" onclick="window.open(this.href);return false;
wiell
För mycket laddtryck
Inlägg: 220
Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:16 pm

Re: Audi s2

Inlägg av wiell »

nu sitter flänsen för snurran på plats på grenröret.
inte fått knas på tigen än. men kommer väl
Bild
Bild
http://www.facebook.com/WiellsS2" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=78099" onclick="window.open(this.href);return false;
wiell
För mycket laddtryck
Inlägg: 220
Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:16 pm

Sv: Audi s2

Inlägg av wiell »

Funderar på om jag kommer får skenladd med min nya turbo med min original wg.
Eller får problem att ställa ner laddet

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
http://www.facebook.com/WiellsS2" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=78099" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar