Chevy cavalier T5 med liberty /6.82 326km/h!!!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1366
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

rören är 42mm utvändigt, stämmer bra med storleken på avgasporten så. Är helt övertygad om att twinentry lösningen är det enda rätta på en femma också istället för att åka öppen collektor, man får ju ett trängre rör och avgaserna går genom turbon istället för att studsa runt i 5st rör.. Sedan har jag sett att folk brukar dela upp 3ans rör till båda sidor, bl.a annat alutech lär ska ha byggt så någon gång, men jag tror dethär funkar bättre.
Det är på inrådan av ärtan jag byggde så från första början, hade funkat bra på general lee menade han.

Klabbep: Den kommer gå så fint bara jag får allt å lira! fan va det ska bli skoj att få köra lite

Har beställt ett nytt avgashus också, Ar 1.00. Tror det blir betydligt bättre till denhär motorn. Ska ta hem lite aluböjjar till tryckrör och runners till insug då på samma gång.
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
EklundTPR
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: ons jan 17, 2007 11:08 pm
Ort: Åland/Stockholm

Inlägg av EklundTPR »

Fan vad fint det blir Micke!!
Jobba på nu så ska vi ut och plåga allihopa!!
/Rikard
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1366
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

tack, de blir fint som fan! Nu är wastegateröret klart, intercoolern monterad, och tryckröret från turbon till coolern byggt. Ska bocka en fäst/täckplåt för kylaren ikväll, sen sitter den som den ska tror jag
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1366
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

Såhär blev det med intercoolern å de, blir ett ganska diskret nylle på den tycker jag!

Bild

Bild


Uppe på intercoolern tänkte jag försöka klämma in en oljekylare, modell lång å smal :lol: Från M3 kanske?

Bild


Såhär blev röret från luftfilter till turbo

Bild


Och det färdiga resultatet av grenröret!

Bild
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Inlägg av Karl Buchka »

Skitsnyggt! :thumbright:

Ska bli intressant att se hur den twin-scroll lösningen funkar.
Vesa
För mycket laddtryck
Inlägg: 151
Blev medlem: lör jan 24, 2004 3:04 am
Ort: Skepplanda
Kontakt:

Inlägg av Vesa »

Härligt o se att den här bilen hamna i rätt händer :thumbright:
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

du kommer må bra bakom spakarna i den bilen:)
Ser bra ut :thumbright:
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Håller med föregående! Måste tillägga att bilen ser verkligen grymt genomarbetad ut!

Fortsätt i samma spår så lär den nog prestera fina tider!
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1366
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

Den är något helt otroligt fin! Så va lite tveksam till en projekttråd, ifall man skulle klåpa till de :hihi:

Men tack för alla kommentarer! Det sporrar till ett fortsatt väl utfört arbete! :thumbright: :)
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1366
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

Nu har det punktats upp ett insug til racerbilen, tror designen känns igen :D Verkar funka bra på alla beemers, så jag kör på samma, och trenden verkar ju va att stort är bra, så de blev stort :lol:

Bild


Bild


Bild


Bild

En möjlig placering av dumpen?

Har punktat upp ett grenrör till min brors busbil oxå :hihi: väntar på wastegaten bara så ska det helsvetsas, wg monteras och dras lite downpipe innan man kan börja lappa ihop torpeden igen

Bild


Bild


Bild
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Finsmide! :thumbright:

Vad är det för turbo till 16 ventilarn? Rymdes just så pass där nere.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1366
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

det är en Hx52a med 10#hus på, min gamla. För stor tycker jag, men brorsan vill ha den. Å andra sidan kommer den aldrig behöva ladda mer än en bar i den bilen, så det bör inte bli något problem med det avgashuset. Det är busbil deluxe, så det kan va fränt med lite kompressormotor karaktär :hihi:

Det kommer nog bli mycket svordomar innan oljeretur och sånt är draget, men rördragningen är helt klart enklast om man monterar turbon så, och utrymme e ju en bristvara i en starlet
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
turon09 (AnTe)
För mycket laddtryck
Inlägg: 150
Blev medlem: lör okt 20, 2007 8:20 am
Ort: åland finland

Inlägg av turon09 (AnTe) »

Kökarmicke skrev:det är en Hx52a med 10#hus på, min gamla. För stor tycker jag, men brorsan vill ha den. Å andra sidan kommer den aldrig behöva ladda mer än en bar i den bilen, så det bör inte bli något problem med det avgashuset. Det är busbil deluxe, så det kan va fränt med lite kompressormotor karaktär :hihi:

Det kommer nog bli mycket svordomar innan oljeretur och sånt är draget, men rördragningen är helt klart enklast om man monterar turbon så, och utrymme e ju en bristvara i en starlet
hehe hur du e då :P
Pizza
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: fre apr 08, 2005 11:55 pm
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Pizza »

Oljekylare, lång å smal.... Jag har från M5 E34 i bra skick. Dra ett PM om det är intressant.

Pizza
Alpina B3 3.2 -99
M3 3.0 Touring -95
Manta B -75 2.2T Såld
90Quattro 2*turbo -85 Såld
528 Turbo GT32 -86 Rasad
S4 TQ -92 Kraschad
S2 Avant -94 Stulen
www.arosauto.se
www.pure-pf.com
Vesa
För mycket laddtryck
Inlägg: 151
Blev medlem: lör jan 24, 2004 3:04 am
Ort: Skepplanda
Kontakt:

Inlägg av Vesa »

Ser bra ut :)

Bror dins bil vad är det för kaross?? Toyota? :roll: ser inte det :)
Skriv svar