Chevy cavalier T5 med liberty /6.82 326km/h!!!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

gör en platta med mer hål i och stoppa bakom ditt fäste du har redan och svetsa dit om det nu skulle behövas.

Men det kanske är så tight så du inte får dit nått mer.

Skall bli kul att följa detta:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

sätt en aluplåt på några millimeter mellan låda o motor.
den kan du sedan låta se ut efter ösnkemål och göra motorfästen i den.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

infästningarna i blocket sprack på tottes 152:a a.k.a. bilkylarservicevolvon, så ja, jag har sett det med egna ögon.

kör numera med

Bild

lånar lite bilder från www.teamxracing.se
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1366
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

Ookej, kanske får tänka om då. Åker dom med tråget på bilden? Ingen framvagnsbalk?
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Inlägg av Daniel 850 »

vectramicke skrev:Ookej, kanske får tänka om då. Åker dom med tråget på bilden? Ingen framvagnsbalk?
dom åkte så förr... ganska mycke urjackat i balken,, men dom åkte torrsump sista säsongen!

ta å kolla på hur ja byggt på min, ja har adapter å "motorfäste i ett"

några bilder man får en skymt...

Bild

Bild[/URL]

mer bilder finns i min tråd...

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... gr&start=0

du har inga bilder på hur ditt tråg ser ut nu? ser att du byggt om de lite.. ska djupa mitt bak å ändra om de...

Mvh Daniel
Sgracing vi fixar de mesta!
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

rätt urkapad balk, fortfarande samma tråg fast med torrsump.
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1366
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

Bild



Sparade ca 4,5cm av orginaltråget så byggde jag resten själv sen. Använde ett pickuprör från en sexa som jag kortade ca 9cm och vinklade om för rakställd motor. Volvotråget va nog de sämsta skit jag svetsat i.....



Sedan ligger pickupröret i ett rör i tråget med 4 hål i, och tråget är uppdelat i 4 kammare så det alltid tvingar oljan mot röret vid olika G-krafter. en plåt över allt sen så inte veven kan dra upp olja ur tråget har jag punktat dit. inge bild dock. Allt det är mina egna funderingar som jag inbillar mig att ska funka, och det gjorde nog det de lilla jag hann köra med motorn i somras. Åkte ikapp med R-hojjar längsmed Svinningevägen i Åkersberga :thumbright: Dom såg lite roliga ut när dom hade en C kadett i arslet hela vägen ut till korsningen :hihi: Bild

Blev lite rådd med bilderna...
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Inlägg av Daniel 850 »

liknande ja tänkt göra med men ja vet inte hur ja ska göra invändigt riktigt.. men de löser sig så man får olja att stanna så de inte suger luft...
funkade än så länge med orginal tråg på längden men ja hade inte så mycke fäste så g krafterna var nog på min sida;) har du bromsat din maskin? nån spec ute på den?(kanske står längre tebax)

tack för bilderna!

Mvh Wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1366
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

Motorkonseptet ser väl ut ungefär som i 50% av alla 850s i sverige skulle jag tro. ingenting överdrivet ännu.

Men:
Wisecokolvar 8.7 i komp ungefär

Motornord stakar 139.5mm

Arp bult i stakar, topp och ram

Std topp med mirade säten

Glt kammar

Holset HX52 åkte jag med, blir en Switser S364a nu

KL-60mm wastegate åkte jag med, blir en Tial44 nu.

Eget grenrör och insug

3,5" kort avgas

bmw 535 spjällhus

Nira I3+ styrsystem

1600cc spridare

E85

Areromotive Elemenator pump, regulator och filter, An 8 och 10 soppaledningar

VAG tändspolar

Stiftat, chimsat och vevhusportat block med O-ringar och Std. packning

det är väl receptet just nu. Har inte bromsat den, men den gick gött trots att den inte var färdigt mappad!

Skulle vilja ha argare kammar och en portad topp till så skulle jag vara riktigt nöjd. Men den kassa ekonomin... :?
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1366
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

Det går framåt sakta men säkert, man försöker komma igång igen efter jul och nyår nu. Men lite har det hänt i varje fall!

Se han gör nåt!! tjejen i gång med kameran.
Bild

Har monterat rallypallarna på skoj så man kan torrbryta lite :hihi:
Bild

Bild

Har även monterat i kardantunnel och pundat ihop någon form av låda för spakstället. Och så har jag återställt torpedväggen som var lite sönderbultad och kapad pågrund av ett tillfälligt V8 montage
Bild

Bild

Bredde även ut motorfästet lite mera över blockssidan, så nu ska det väl kanske hålla ihop då. Annars blir det motorplåt
Bild


Sitter å drömmer våta drömmar om niorna :lakrits:
Bild

Bör få hem en intercooler och lite flänsar i helgen, sedan skall det förhoppningsvis börja hända lite mera!
Överväger dock ett avgashusbyte till ca Ar.0.90-1.00, stackarn e ju bara på 2.3 liter
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1366
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

fan va värdelös kameran är...
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Inlägg av Daniel 850 »

vectramicke skrev:Motorkonseptet ser väl ut ungefär som i 50% av alla 850s i sverige skulle jag tro. ingenting överdrivet ännu.

Men:
Wisecokolvar 8.7 i komp ungefär

Motornord stakar 139.5mm

Arp bult i stakar, topp och ram

Std topp med mirade säten

Glt kammar

Holset HX52 åkte jag med, blir en Switser S364a nu

KL-60mm wastegate åkte jag med, blir en Tial44 nu.

Eget grenrör och insug

3,5" kort avgas

bmw 535 spjällhus

Nira I3+ styrsystem

1600cc spridare

E85

Areromotive Elemenator pump, regulator och filter, An 8 och 10 soppaledningar

VAG tändspolar

Stiftat, chimsat och vevhusportat block med O-ringar och Std. packning

det är väl receptet just nu. Har inte bromsat den, men den gick gött trots att den inte var färdigt mappad!

Skulle vilja ha argare kammar och en portad topp till så skulle jag vara riktigt nöjd. Men den kassa ekonomin... :?
man kommer ganska långt med dessa recept... dock skulle inte lite vassare kammar sitta fel... men man måste börja i nån ende.. chassit har ju bra förutsättningar så;)

mvh Wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1366
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

Nu händer det lite igen! Har punktat upp grenröret och är rätt så nöjd med resultatet också! Blev lågt placerad turbo för att slippa krångla så mycket med downpipen sen och så tycker jag det är mycket snyggare än att ha turbon uppe under huven. Har inte byggt efter någon speciell längd på rören utan har prioriterat mjuka former för att få ett fint flöde.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Tyvärr har Tig-svetsen min rasat, så jag fick låna farsans spraklåda och svetsa lite skraptig :? Vet inte när min egen svets blir lagad så... Hade tänkt coata röret, men vete fan om man inte får linda det i varjefall, man får ju nästan skämmas över svetsarna :hihi: skrap=blä

Svetsen i högsta hugg
Bild

Bild

mitt lilla gull va i full färd med vinkelslipen också och slipa till lite fästen till stolarna

Bild

Bild

Bild

Gudbarnet mitt var dit och tittade vad som var på gång också!

Bild

Sen dök det upp en intercooler och lite andra grejjer med

Bild

Sitter fint där
Bild
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1312
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

Ser trevligt ut :thumbright:
Skåpet kommer nog trivas att dras runt av den motorn :)
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
GordonE
För mycket laddtryck
Inlägg: 310
Blev medlem: ons jul 13, 2005 10:47 pm
Ort: Växjö

Inlägg av GordonE »

Det ser riktigt bra ut i mina ögon! Tänk att ha sån plats att bygga grenrör på... Det ända rätta är att ha snurran långt ner :thumbright:
Twinentry lösningen och dragningen ser mycket bra ut! Hur grova rör blev det?

Kämpa på nu!

Mvh Gordon
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
Skriv svar