200sx M5 Turbo v2.3 (8.97@249)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)

Inlägg av ogge »

lätt enklaste å bästa tändningen som går å ha på räserbilen :)
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Användarvisningsbild
AsLoT
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: tis mar 04, 2008 9:16 pm
Ort: Östersund

200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)

Inlägg av AsLoT »

It's alive!!!

Hoppa igång direkt. Går på alla och har tomgång.

Respect till mig själv. :) :)

https://fbcdn-video-a.akamaihd.net/cfs- ... fbc45cd248" onclick="window.open(this.href);return false;
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742

8.97 @ 249km/h med 200sx
Användarvisningsbild
AsLoT
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: tis mar 04, 2008 9:16 pm
Ort: Östersund

Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)

Inlägg av AsLoT »

Fick hem nya kladdiga däck. Dom jag åkte med förra året var 7år gamla... inte helt optimalt kanske.
Lite kvar på dom gamla så blir ut o burna sen lägga på dom nya.
Bild

Luftslangar och ventilation till lådan.
Bild

Locket på.
Bild

Wather wetter påfyllning och luftning innan uppstart.
Bild

Luftmojängerna.
Kunde ju gömt undan det nånstans men jag gillar när det ser lite komplicerat och stökigt ut så ja montera allt väl synligt ;)
Kul om man kan framkalla lite "wtf" och :shock:
Bild

Ser taggad ut i år :) :)
Bild
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742

8.97 @ 249km/h med 200sx
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)

Inlägg av RoGGaH »

Ser mycket bra ut :D

Tänkte du köra EDPS i sundsvall? Eller ska du stå på mässan i östersund?
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Användarvisningsbild
AsLoT
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: tis mar 04, 2008 9:16 pm
Ort: Östersund

200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)

Inlägg av AsLoT »

Det blir mässan i Östersund. Hinner inte testa nått innan Sundsvall så det känns lite tidigt...
Ja tror första för mig blir Sveg i år.
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742

8.97 @ 249km/h med 200sx
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)

Inlägg av RoGGaH »

Ok.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2432
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Ser riktigt bra ut :thumbright:

:arrow: NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Användarvisningsbild
AsLoT
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: tis mar 04, 2008 9:16 pm
Ort: Östersund

Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)

Inlägg av AsLoT »

Nu kommer uppdateringen som Ajden väntat på ;)

Slipat till paddlarna som Ajden gjort till mig. (tack tack)
Bild

Bild

Bild

Massa kablar blir det. 8ledare bara till ratten nu.
Linelock, launch, paddle upp, paddle ner.
Bild

Blir finfint.
Bild

Bild

Bild


Provkörde allt och först funka det inte... kom på att ventilerna behövde pilottryck för att fungera.
Elen drar en liten ventil, pilottrycket drar sedan den stora ventilen. Funkar som 2st ventiler i en ungefär.
Det innebär en liten slang till till varje ventil... mekade ihop det lite snabbt med grejer som jag hade hemma men det blir väldigt rörigt nu med mycke kopplingar.
Fler kopplingar brukar ju innebära fler ställen det kan läcka på. :thumbdown:
Bild

Har en sån här ligger. Ska fixa kopplingar till den och dra om luften sen så ja slipper alla kopplingar.
Bild
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742

8.97 @ 249km/h med 200sx
Karning
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: lör sep 19, 2009 8:52 am
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)

Inlägg av Karning »

Ser grymt ut!!
Du har fått ett riktigt tempo sen du flyttade från byhåla!!!
Gapa till fall jag ska komma upp o crewa åt dig när det är dags för körning.!!!
Användarvisningsbild
JonasH88
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 98
Blev medlem: sön mar 28, 2010 7:08 pm
Ort: Frövi

Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)

Inlägg av JonasH88 »

Paddlarna vart riktigt sjysta Stefan!

Dax för en snytfilm från Östersund snart då:)
Bmw E30 S50B30 Turbo
845whp/923nm


http://www.garaget.org/?car=231360

Skam den som ger sig!
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)

Inlägg av Ajden »

Nu blir jag glad när du äntligen satt dit dom :D
Användarvisningsbild
E34 RRT
Forumsberoende
Inlägg: 659
Blev medlem: lör aug 30, 2008 8:38 am
Ort: borgå (finland)

Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)

Inlägg av E34 RRT »

altså..du har ett styrdon som styr ventilerna på lådan, och dom ger endast en styrsignal till styrdonet.. altså padlarna?? blev lite rörigt men kanske du förstår :)
Niklas.E
Användarvisningsbild
AsLoT
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: tis mar 04, 2008 9:16 pm
Ort: Östersund

Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)

Inlägg av AsLoT »

Karning skrev:Ser grymt ut!!
Du har fått ett riktigt tempo sen du flyttade från byhåla!!!
Gapa till fall jag ska komma upp o crewa åt dig när det är dags för körning.!!!
Ja ja har legat i nu för att få bilen klar till mässan... efter den så ska ja bara finmeka ;)
JonasH88 skrev:Paddlarna vart riktigt sjysta Stefan!

Dax för en snytfilm från Östersund snart då:)
Tack :) Blir aldeles säkert en paddleshiftar film. ;)
Ajden skrev:Nu blir jag glad när du äntligen satt dit dom :D
:thumbright:
E34 RRT skrev:altså..du har ett styrdon som styr ventilerna på lådan, och dom ger endast en styrsignal till styrdonet.. altså padlarna?? blev lite rörigt men kanske du förstår :)
Ne ja fårstår inte riktigt va du menar... ;)

Ska försöka förklara:

Signal från paddel -> PLC(dator) -> Programkod i PLC som ja har gjort bestämmer vilka ventiler som ska vara till -> Utgångar från PLC till ventiler -> Liten förventil -> Förventil drar stor ventil -> Luft till cylindrarna på lådan som lägger i växlar.
Sedan går det utgångar från PLCn till sifferdisplayen också som visar vilken växel som är i. Displayen vill ha BCD-kod för att visa siffra så ja har gjort en snutt i programmet som översätter aktuell växel till BCD-kod och sen skickar det till siffran.

I programkoden så har jag gjort filter också för att ta bort eventuellt kontaktstuds i paddlarna, dubbelklick typ. Vill ju inte att den ska bli två uppväxlingar av misstag tex.
Snabbaste du kan växla är 200ms mellan varje växling nu(går att ställa) sedan kollar jag positiv flank på paddeln så håller du bara in hela tiden så blir det bara en växling. Måste släppa paddel mellan varje växling alltså.
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742

8.97 @ 249km/h med 200sx
Användarvisningsbild
RWHP
För mycket laddtryck
Inlägg: 401
Blev medlem: lör okt 10, 2009 5:22 pm
Ort: Stockholm

Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)

Inlägg av RWHP »

Va roligt att komma förbi och kika, ren tur att man var där då du skulle starta upp :) Man blev rätt sugen på sommar och speciellt bygga något eget urflippat :) Kommer väl snart tillbaka till stan igen så får man ta en kaffe och snacka lite skit :)
Användarvisningsbild
E34 RRT
Forumsberoende
Inlägg: 659
Blev medlem: lör aug 30, 2008 8:38 am
Ort: borgå (finland)

Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)

Inlägg av E34 RRT »

tack för förklaringen var samma sak som jag frågade egentligen,var bara intresserad av hur det fungerar!! :)
Niklas.E
Skriv svar