Sida 1 av 53

200sx M5 Turbo v2.3 (8.97@249)

Postat: tis nov 18, 2008 1:53 pm
av AsLoT
Kanske dax att lägga ut en liten projekttråd nu när det har hänt lite...


Bilen är en 200sx med s38b36 motor och turbo.
Växellåda och kardan från BMW M5, diff från 200sx s14 och orginal drivaxlar.


Några kanske känner igen bilen från i somras, körde ett par EDPS och div. andra event.

Gick 10.93 på Kjula, bromsade 657hp och 720Nm på 0.7bar samt körde hela sommaren -08 utan några större haverier.
Helt klart lyckad sesong!!

Bild




Bygger om bilen ganska hårt i vinter.
Det som hänt hittils är:

Bild
Rensad på baksätesfästen och annat skrot. (Skall lackas inne och ute)


Bild
Urkapad reservhjulsbalja och bygge av "låda" för fuelcell samt pump, filter.


Bild
BG KingSumo pump. Ska klara 2000hp.


Bild
Lådan igen.


Bild
All plåt framför fjädertornen bortkapad.


Bild
Ramben avtagna. Gott om plats nu :)


Bild
Full dragrace bur moterad.


Bild
Buren. Har även gjort nya stolsfästen samt kapat ur "bulan" på golvet på förarsidan för att få ner stolen lägre.


Bild
Nya Borgwarner s475 och gamla GT45an.


Bild
Sitter så fint så. Modifiering av downpipe krävs då den har 5" utlopp. Sen bygger jag nytt 4" avgas hela vägen. Utan dämpare... :twisted:


Bild
Plasten o breddning provmoterat.


Bild
Igen.


Bild
Fronten.




Så ser det ut nu ungefär.
Ska försöka hålla den här tråden uppdaterad så fort det händer något.

Fler bilder finns på: http://www.200sx.kicks-ass.net/aslot" onclick="window.open(this.href);return false;

Postat: tis nov 18, 2008 3:18 pm
av micke999
ska bli kul tråd å följa!!

Postat: ons nov 19, 2008 11:03 am
av AsLoT
Har börjat greja lite fram nu. Känns roligt efter allt jobb som varit inne i bilen.


Bild

Nu börjar nosen ta lite form. Nytt rör mellan rambenen blev klart igår.
Meningen är att det även ska vara nedre infästningspunkt senare till rör-nosen som ska dit där fram.

Postat: ons nov 19, 2008 12:29 pm
av Daniel-635
Tack !

Äntligen någon som sänker ned Fuelcellen :thumbright:
Har svårt för dessa burkar ståendes mitt i bagaget, speciellt på gatbilar.
Men ibland kanske man VILL höja tyngdpunkten på bilen ? dock inte jag :wink:

Postat: fre nov 21, 2008 8:42 pm
av Tysken
Häftigt bygge! Såg denna och pratade med dig på edps strängnäs. Lycka till med uppgraderingarna.

Postat: lör nov 29, 2008 11:43 am
av AsLoT
Nu har plenumbygget tagit fart.

tobbeturbo här på forumet är det som hjälper mig svetsa.
Skapligt snyggt med tanke på att han sugit i sig en hela glögg o några öl innan vi började svetsa ;)




Bild
Mäta...

Bild
Kapa...

Bild
Borra...

Bild
Provmontering.
Alla hål slipades ovala för att kunna vinkla flänsen.
Trattarna kommer att peka uppåt taket på plenumet. Detta för att slippa kapa alla runners och sätta dit börjar.
Ja simulerade flödet lite snabbt i huvet o kom fram till att det gör nog inget ;)

Bild
Bra flow.

Bild
Svetsa...

Bild
Får duga... ;)

Bild
Mer svets.


Så långt har vi kommit hittils.
Uppdatering följer.

Postat: sön nov 30, 2008 11:10 pm
av Turbokoftan
Riktigt härligt bygge! :)

Är inte så mkt för plast o styling osv, men måste säga att den ser ut att bli grymt fet med det paketet/breddningen på bilderna :)
Fin svets med :)

/Cristofer

Postat: sön nov 30, 2008 11:40 pm
av The
Fina svetsar :) Men den där låtsasölen måste väl ändå hamnat fel :lol:

Postat: mån dec 01, 2008 8:14 am
av AsLoT
The skrev:Fina svetsar :) Men den där låtsasölen måste väl ändå hamnat fel :lol:
Ja var lita av en flopp att köpa den skiten.
Som tur va så köpte jag bara en karta för att provsmaka ;)
Aldrig mer.

Postat: mån dec 01, 2008 12:09 pm
av j björk
Fränt :thumbright:
Vad är det för grejer för övrigt, låda, bakaxel?
Vad är det för grejer i motorn?

Postat: mån dec 01, 2008 2:20 pm
av knotan
vad ska det bli för typ ab bil av detta?? rattlåsrejsing lr bana eller ??

Postat: mån dec 01, 2008 3:11 pm
av AsLoT
j björk skrev:Fränt :thumbright:
Vad är det för grejer för övrigt, låda, bakaxel?
Vad är det för grejer i motorn?
Drivlinan blir 3-skivig tilton, Getrag280(från m5), Kortad m5 kardan med adapter mot Nissan s14 diff och orginal s13 drivaxlar.

Samma setup som förra året förutom 3-skiviga kopplingen. Körde sinter i sommras.

Finns några bilder på http://www.200sx.kicks-ass.net/aslot

Mycke som är på gränsen i drivlinan men jag hinner inte bygga om allt.
Höll fövånandsvärt bra förra sommaren. Körde paj en koppling bara...

MT ET DRAG slicks, 6400rpm startvarv, 2ans växel och 1.57 i 60fot... borde knäckt nått tycker ja.


I motorn sitter det nu smidda kolvar 8.5 i komp, MLS packning, ARP bult till topp och ramlager.
Ska i stakar som ja har hemma och så blir det troligtvis o-ringning eller pyramid.
Då borde motorn vara god för 1000hp iaf, som är målet.


knotan skrev:vad ska det bli för typ ab bil av detta?? rattlåsrejsing lr bana eller ??
Det blir en rakt fram bil.
Ska dock fungera som gatbil. Kunna åka till diverse events är det tänkt. Köra lite på nätterna osv.

Postat: mån dec 01, 2008 7:47 pm
av AsLoT
Lägger in en liten film från förra året som kanske kan pigga upp i vintermörkret ;)
Bilen gick förra sommaren.

Den får mig att bli lite motiverad iaf...


http://www.youtube.com/watch?v=6WWscJ6crzg

Postat: mån dec 01, 2008 7:59 pm
av youask
Sjuk bil , såg den på kjula :D

Gott fäste där , märkte jag när ja startade vid typ 6500rpm och 2.2bar på launchen med 4wd.. Och det va fäste.. Vred av vinkelväxeln:D

Postat: mån dec 01, 2008 10:03 pm
av tobbeturbo
youask skrev:Sjuk bil , såg den på kjula :D

Gott fäste där , märkte jag när ja startade vid typ 6500rpm och 2.2bar på launchen med 4wd.. Och det va fäste.. Vred av vinkelväxeln:D
Mm den är störd den där bilen......hoppas Aslot vågar höja ladda lite mer nästa sommar 0,7 är ju inte mycket :D

//tobbe