200sx M5 Turbo v2.3 (8.97@249)
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)
Instämmer med Micke
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)
Svejsat igen lite hål i torpeden som alltid får skäll för vid besiktning.
Börjat yxa till ny framvagnsbalk infästning.
Lådorna är ett par gamla fyrlänksinfästningar som blivit över och låg skrotlådan.
M14 bult med svetsade muttrar på insidan.
Börjat yxa till ny framvagnsbalk infästning.
Lådorna är ett par gamla fyrlänksinfästningar som blivit över och låg skrotlådan.
M14 bult med svetsade muttrar på insidan.
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx
Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)
Skynda skynda, snart sommar nu
200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)
Färdig med framvagnen nu.
Förstärkt och fixat en massa så nu känns det starkt och bra
Förstärkt och fixat en massa så nu känns det starkt och bra
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx
Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)
Ser ju riktigt bra ut, Vart ju bra med "fästlådorna"
Dags att komma å kika snart då, antar att färgen ska på om inte så länge?
Mvh//Robin
Dags att komma å kika snart då, antar att färgen ska på om inte så länge?
Mvh//Robin
Robin Bengtsson - Cnc operatör @Åre Produktion
Min projekt tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=87113
Min projekt tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=87113
Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)
Vitt.
Byggt ett nytt fäste till dykartuben.
Förra året hade jag den fastspänd i ett bur-rör med spännband Kändes sådär.
Hängde i maskinen igen.
Byggt ett nytt fäste till dykartuben.
Förra året hade jag den fastspänd i ett bur-rör med spännband Kändes sådär.
Hängde i maskinen igen.
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx
Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)
Fixat sånt nödavstängningshandtag till elen.
Så blir det i bilen.
Monterat bromsskärmen på riktigt och fixat med vajern till den.
Lite lurigt hur jag ska göra sista biten då vajern är ganska stel och blir som en fjäder när man böjer den... risk att den fjädrar ut så skärmen löser ut när den inte ska då.
Kanske behövs nått fäste nånstans utanför bilen.
Ser rejsigt ut iaf.!
Så blir det i bilen.
Monterat bromsskärmen på riktigt och fixat med vajern till den.
Lite lurigt hur jag ska göra sista biten då vajern är ganska stel och blir som en fjäder när man böjer den... risk att den fjädrar ut så skärmen löser ut när den inte ska då.
Kanske behövs nått fäste nånstans utanför bilen.
Ser rejsigt ut iaf.!
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)
Hej.
Detta är taget rakt ur mitt minne, men du måste kolla upp två saker.
Huvudströmbrytaren, jag har för mig att den inte får vara i plast ( kan smälta vid brand eller dylikt )
Vajern till bromsskärmen det finns krav på infästning av höljet.
Nu är det sent men jag kan kolla nogrannare i morgon i DR tekniska regler och i ET reglerna.
Mvh.
Detta är taget rakt ur mitt minne, men du måste kolla upp två saker.
Huvudströmbrytaren, jag har för mig att den inte får vara i plast ( kan smälta vid brand eller dylikt )
Vajern till bromsskärmen det finns krav på infästning av höljet.
Nu är det sent men jag kan kolla nogrannare i morgon i DR tekniska regler och i ET reglerna.
Mvh.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)
Jörgen har helt rätt de finns en regel soms säger de måste sitta en fasthålning på höljet xantal tum från änden på denna (kommer dock inte ihåg) ocg att huvudström brytaren lär va godkänd och i stål.
Mvh
Mvh
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)
En sak till...den är viktig Infästningen av bromsskärmen, den duger INTE. Karbinhaken kommer nog inte att hålla, öglan i fästet är visserligen stark, men man bör alltid sträva efter att ha dragkraften i vinkel mot bulten/gängan. Öglan på bromsskärmens infästning håller mycket bättre om den ligger mot något med så stor radie som möjligt.
Här är ett exempel på hur det bör se ut.
Minst M12 bult av god kvalitet genom en hylsa/bussning av stål,alu. eller någon lämplig plast.
Hoppas att du inte tycker att jag "hackar" på dig. Bättre att du får goda råd så det blir rätt från början.
Mvh.
Här är ett exempel på hur det bör se ut.
Minst M12 bult av god kvalitet genom en hylsa/bussning av stål,alu. eller någon lämplig plast.
Hoppas att du inte tycker att jag "hackar" på dig. Bättre att du får goda råd så det blir rätt från början.
Mvh.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)
Från regelboken...
DRT 8.4 Huvudströmbrytare
Obligatoriskt om batteriet är flyttat från originalplaceringen samt enligt respektive klassreglemente,
rekommenderas för alla fordon utrustade med batteri. En elektrisk strömbrytare ska vara
monterad i bilens bakersta del så att den är lätt åtkomlig från bilens utsida.
Brytaren ska vara kopplad på plussidan och ska bryta alla elektriska funktioner
inklusive magnettändning. Motorstyrning får vara förbikopplad men
ska vara avsäkrad. Den ska ha tydligt definierade och märkta lägen (Av &
På). Om brytaren är tryck-drag-brytare, ska av vara när brytaren trycks in,
resp. kopplas på när brytaren dras ut.
Om stång eller vajer används för att koppla på och stänga av brytaren, så
ska denna vara minst 6 mm (1/4 tum) i diameter. Plasthandtag eller ”nyckelhandtag”
är förbjudet.
Reglerna förBromsskärm finns att läsa i DRT 4.8
http://web.sbf.se/regler/up/1/DR_TK-2012.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
DRT 8.4 Huvudströmbrytare
Obligatoriskt om batteriet är flyttat från originalplaceringen samt enligt respektive klassreglemente,
rekommenderas för alla fordon utrustade med batteri. En elektrisk strömbrytare ska vara
monterad i bilens bakersta del så att den är lätt åtkomlig från bilens utsida.
Brytaren ska vara kopplad på plussidan och ska bryta alla elektriska funktioner
inklusive magnettändning. Motorstyrning får vara förbikopplad men
ska vara avsäkrad. Den ska ha tydligt definierade och märkta lägen (Av &
På). Om brytaren är tryck-drag-brytare, ska av vara när brytaren trycks in,
resp. kopplas på när brytaren dras ut.
Om stång eller vajer används för att koppla på och stänga av brytaren, så
ska denna vara minst 6 mm (1/4 tum) i diameter. Plasthandtag eller ”nyckelhandtag”
är förbjudet.
Reglerna förBromsskärm finns att läsa i DRT 4.8
http://web.sbf.se/regler/up/1/DR_TK-2012.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)
Surgubbe...Nova Jörgen skrev:En sak till...den är viktig Infästningen av bromsskärmen, den duger INTE. Karbinhaken kommer nog inte att hålla, öglan i fästet är visserligen stark, men man bör alltid sträva efter att ha dragkraften i vinkel mot bulten/gängan. Öglan på bromsskärmens infästning håller mycket bättre om den ligger mot något med så stor radie som möjligt.
Här är ett exempel på hur det bör se ut.
Minst M12 bult av god kvalitet genom en hylsa/bussning av stål,alu. eller någon lämplig plast.
Hoppas att du inte tycker att jag "hackar" på dig. Bättre att du får goda råd så det blir rätt från början.
Mvh.
Nej det är såklart bra med goda råd och du har ofta kommit med bra kritik förut i min tråd.
Angående huvudbrytaren så trodde jag det var rätt när jag köpte den då den hette "FIA" brytare vilket lät jäkligt bra... kollade inte mer än så då.
Att plasthandtag inte är ok vet jag redan. Tänkte jag skulle försöka få tag på ett i metall till den eller byta brytare sen.
Det jag såg nu i reglerna du klistrade in är att vajern måste vara 6mm i diameter? Antar att man menar själva vajern då och inte vajer+hölje.
Tror knappast min är 6mm... kanske 4 så isf. så är den också skit.
Bromskärmsinfästningen är lite av ett test. Sprang på den där karbinhaken och köpte den för den var bättre än det jag hade innan bara. Se sid45, där fick jag skäll för den gamla
Får försöka fixa nått bättre, den lösningen som du la upp bild på ser inte dum ut och enkel att bygga...
Nu vet jag inte hur det blir med besiktningen av chassit i år heller...
Att få tag på en chassibesiktare verkar inte vara det lättaste. Ja hade lyckats spåra en kille och nästan lyckats få honom att komma o kolla på bilen men sen flyttade jag till Östersund innan han hann dyka upp.
Här uppe har jag ingen aning om vart närmaste besiktare finns. Nån som vet?
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)
Kolla här...
http://www.sbf.se/info/kontakt/regbesik ... ationella/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.sbf.se/info/kontakt/regbesik ... ationella/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.sbf.se/info/kontakt/regbesik ... ationella/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.sbf.se/info/kontakt/regbesik ... ationella/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)
Nova Jörgen skrev:Kolla här...
http://www.sbf.se/info/kontakt/regbesik ... ationella/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.sbf.se/info/kontakt/regbesik ... ationella/" onclick="window.open(this.href);return false;
Det var där jag letade besiktare förut också.
Var svårt då... endel var dåligt uppdaterade och ville inte, hade inte tid osv.
Ja får göra ett nytt försök med dom i närheten här. Vore kul att få en taggning så det går att åka fort.
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2304
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
- Ort: lit/jämtland
- Kontakt:
Re: 200sx M5 Turbo v2.3 (9.12@248 !!!)
jörgen lindholm
0620-23109
070-6662441
0620-23109
070-6662441
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h