200sx M5 Turbo v2.3 (8.97@249)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
AsLoT
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: tis mar 04, 2008 9:16 pm
Ort: Östersund

Inlägg av AsLoT »

mattias skrev:Fina grejer, skulle sitta fint i en bil jag tänker på. Har även en båt med trasig powertrim-pump.. :hihi:
Vet inte om en sån här orkar med power-trim men det går ju prova.

Det verkar blivit bra med nya fronten, men du har kapat bort rätt mycket original va?
Enda nakdelen med elektrisk pump är att den inte klarar av snabba rörelser fram och tillbaka med ratten så bra. Man känner ett litet ryck i ratten då.
Alltså inte lämplig för rally eller drift men på gatan så funkar den fint.


Jo jag har kapat ganska mycket ;)
Inget framför fjädertoren är orginal och rambenen är avtagna ca0.5m.
Allt hålls upp av dom grova rören i fronten nu.

Skönt när allt är öppet tycker jag. Lättmekat.
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742

8.97 @ 249km/h med 200sx
Användarvisningsbild
tobbeturbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: sön sep 30, 2007 3:56 pm
Ort: Arboga

Inlägg av tobbeturbo »

AsLoT skrev:
mattias skrev:Fina grejer, skulle sitta fint i en bil jag tänker på. Har även en båt med trasig powertrim-pump.. :hihi:
Vet inte om en sån här orkar med power-trim men det går ju prova.

Det verkar blivit bra med nya fronten, men du har kapat bort rätt mycket original va?
Enda nakdelen med elektrisk pump är att den inte klarar av snabba rörelser fram och tillbaka med ratten så bra. Man känner ett litet ryck i ratten då.
Alltså inte lämplig för rally eller drift men på gatan så funkar den fint.


Jo jag har kapat ganska mycket ;)
Inget framför fjädertoren är orginal och rambenen är avtagna ca0.5m.
Allt hålls upp av dom grova rören i fronten nu.

Skönt när allt är öppet tycker jag. Lättmekat.

Det finns en pump från volvo 460 har jag för mig Gerrit sa som klarar av snabba rörelser, var bara att göra om nå med ledningarna. Gerrit ska ha en sån i sin rallybil.

//tobbe
Tillverkar/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt till motorutrymmen,typ ic rör mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Ford har en också som funkar fint för rally osv. Den sitter tex original i escort cosworth :)
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Claes_B
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: fre aug 15, 2008 12:39 pm
Ort: Västervik

Inlägg av Claes_B »

AsLoT skrev:

Jo det blir orginal bakvagn. Eller nästan.. sitter s14 diff på.

Har bytt stag bak så jag kan justera hjulvinklar sen blir det nya dämpare mer för rakt fram.
Sitter gula Koni på nu, inte helt optimalt för rakt fram åka.
Tjena! Jag har 2 bilstein dämpare med fjädrar som är specialbeställda för dragrace från Forza av föregående ägare till min s13 som knappt är använda. Jag har dock tänkt använda min bil på bana o tänker köpa coilover så har ingen användning för dom. Så om du är intresserad hör av dig så kan du få bilder av dom.

Hur mycket har du sänkt framvagnen för att få plats med motorn?
tänkte prova detta på mitt projekt också.

Mvh Claes
Rabiatmotor.com
Användarvisningsbild
AsLoT
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: tis mar 04, 2008 9:16 pm
Ort: Östersund

Inlägg av AsLoT »

Claes_B skrev:
AsLoT skrev:

Jo det blir orginal bakvagn. Eller nästan.. sitter s14 diff på.

Har bytt stag bak så jag kan justera hjulvinklar sen blir det nya dämpare mer för rakt fram.
Sitter gula Koni på nu, inte helt optimalt för rakt fram åka.
Tjena! Jag har 2 bilstein dämpare med fjädrar som är specialbeställda för dragrace från Forza av föregående ägare till min s13 som knappt är använda. Jag har dock tänkt använda min bil på bana o tänker köpa coilover så har ingen användning för dom. Så om du är intresserad hör av dig så kan du få bilder av dom.

Hur mycket har du sänkt framvagnen för att få plats med motorn?
tänkte prova detta på mitt projekt också.

Mvh Claes
Dom där dämparna låter intressanta. Skickar PM till dig.

Framvagnen är sänkt ca 60mm.
Det är precis så motorn inte tar i huven nu. Sen är tråget ombyggt för bättre markfrigång också.
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742

8.97 @ 249km/h med 200sx
Användarvisningsbild
AsLoT
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: tis mar 04, 2008 9:16 pm
Ort: Östersund

Inlägg av AsLoT »

Mekar vidare....


Dumpen har hittat sitt nya hem nu. Precis under "lyset".

Bild

Bild


Har skaffat ny ratt samt byggt dit ett nytt spakställ med tillhörande länkage.
Riktigt tajta och fina lägen är det nu :)

Handbromsen är flyttad för att kunna veva i växlarna utan att riskera att fastna med armen i nått. ;)

Bild

Bild
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742

8.97 @ 249km/h med 200sx
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Det blir nog fränt det här :thumbright:
Vet du hur viktfördelningen blir?
torpis
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: mån okt 06, 2008 4:05 pm

Inlägg av torpis »

Klarar sig insuget med så stora platta ytor? Nu är jag iof van vid små motorer där man behöver i runda slängar 2bar mer än du för samma effekt... men ändå... tryckluft har mycket kraft i sig.
/Henke
-=Performance by torpis=-
*S40 Upgrades* <--- delar till bla vitmotorer
Användarvisningsbild
AsLoT
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: tis mar 04, 2008 9:16 pm
Ort: Östersund

Inlägg av AsLoT »

j björk skrev:Det blir nog fränt det här :thumbright:
Vet du hur viktfördelningen blir?

Ja tror också det kan bli skoj! :)
Den gjorde en låg 10a igår när jag torrkörde iaf... :D

Viktfördelningen bli nog lite sådär halvbra.
Det kändes förra året när man svängde att något var lite fel.
Kanske blir lite bättre i år då jag satt i mer vikt bak samt byggt lättare fram.
Motorn med allt godis på väger nog ca100kg mer än orginal.

torpis skrev:Klarar sig insuget med så stora platta ytor? Nu är jag iof van vid små motorer där man behöver i runda slängar 2bar mer än du för samma effekt... men ändå... tryckluft har mycket kraft i sig.
Insuget ska förstärkas mer rundstång rakt igenom. Som det är nu så blir det nog ganska mycke kraft på svetsarna...
Sen kommer jag knappast ladda över 1.5bar och då krävs det ju inte så mycke.
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742

8.97 @ 249km/h med 200sx
Användarvisningsbild
tobbeturbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: sön sep 30, 2007 3:56 pm
Ort: Arboga

Inlägg av tobbeturbo »

Lite dåligt med uppdatering om bilen tycker jag så stefan får nog lägga in lite info om hur bra det går gällande hans karisseri "SHIT" från biltema :lol:

//tobbe
Tillverkar/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt till motorutrymmen,typ ic rör mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

tobbeturbo skrev:Lite dåligt med uppdatering om bilen tycker jag så stefan får nog lägga in lite info om hur bra det går gällande hans karisseri "SHIT" från biltema :lol:

//tobbe
jag har testat SHIT från biltema, slutade med att jag fick skrapa dän efter ett par dagar å tvätta med bensin då det inte torkat än :lol:
misstänker nått liknande i detta fallet ??
Användarvisningsbild
Johnny
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: sön jun 11, 2006 10:56 am
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Johnny »

Ni vet att den korrekta stavningen på "Shit" är "Kitt" ? Men jag antar att det är var en kul grej med tanke på kvaliteten på biltemaprodukten? :thumbright:

Man ser ofta den felstavningen på forum och jag har svårt att sova om nätterna på grund av det. :roll:
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

exakt, kvalitet va det rätta ordet :hihi:
Användarvisningsbild
AsLoT
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: tis mar 04, 2008 9:16 pm
Ort: Östersund

Inlägg av AsLoT »

tobbeturbo skrev:Lite dåligt med uppdatering om bilen tycker jag så stefan får nog lägga in lite info om hur bra det går gällande hans karisseri "SHIT" från biltema :lol:

//tobbe
Ja man får inte ha brottom med det kittet direkt ;)
Målade faktiskt över det idag... 10dagar sen ja smeta dit skiten. Och det är fortfarande inte helt genomhärdat...
Aldrig mer.

Kitta lite på ett annat ställe idag med Hagmans kitt. Härdat o fint på 2timmar.

Slipar o spacklar just nu.
Inte skitkul att göra och inte skitkul att kolla bilder på... men slänger upp några iaf.

Riktigt drygt är det med alla olika typer av färger som inte passar ihop med varandra...

Köpte nån fin primer som skulle gå bra att lacka 2K lack på... men den primern smälter ju rostskyddsprimern(också från biltema ;) ) samt allt som är sprayburksmålat.
Vet inte vad jag ska grunda skiten med innan jag lackar 2K... epoxyprimer?

Det är första gången jag lackar en bil...


Har börjat riva också, tänkte plocka ut motorn om några dagar.



Bild

Bild

Bild

Bild
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742

8.97 @ 249km/h med 200sx
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

epoxy är helt klart det bästa bara du har bra ventilation i garaget. annars skulle jag köpt nån industri 2k grund med hög torrhalt
Skriv svar