fräsarn Corvette-71 med kompressor
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 519
- Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
- Ort: Piteå
- Kontakt:
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 250
- Blev medlem: mån sep 17, 2007 3:49 pm
- Ort: Månkarbo
Fräsarn var med igår när vi åkte med Christell Racing till Dr Enrie för att bromsa den nya båt-motorn.
Till denna motor (som tidigare satt i "the beast" har fräsarn gjort en hel del smarta lösningar, insug, spjällhus, triggerfäste och det nya kompressorfästet.
Genomgående för det fräsarn gör är att han inte stressar och gör en snabb lösning utan han konstruerar så det går använda i verkligheten och detta med en sjuk passform och otrolig finish!
För er som missat det kan jag rekommendera att surfa in på hans hemsida: www.fraesarn.se
Nästa gång ni behöver hjälp med konstruktion, svetsning eller fräsning vet ni vem ni bör ta kontakt med!
Till denna motor (som tidigare satt i "the beast" har fräsarn gjort en hel del smarta lösningar, insug, spjällhus, triggerfäste och det nya kompressorfästet.
Genomgående för det fräsarn gör är att han inte stressar och gör en snabb lösning utan han konstruerar så det går använda i verkligheten och detta med en sjuk passform och otrolig finish!
För er som missat det kan jag rekommendera att surfa in på hans hemsida: www.fraesarn.se
Nästa gång ni behöver hjälp med konstruktion, svetsning eller fräsning vet ni vem ni bör ta kontakt med!
Oj, tack så mycket man blir ju nästan lite rörd
Har lyft ur motorn idag, kommer bli körning i bromsbänk runt årsskiftet.
Av någon anledning börjar mina ventiltätningar läcka hela tiden, bytte förra vintern sen fick jag byta igen mitt i sommaren och nu är det fullt med kladd på nästan alla avgasventiler igen och ordentligt med beläggning på två stift.
Har lyft ur motorn idag, kommer bli körning i bromsbänk runt årsskiftet.
Av någon anledning börjar mina ventiltätningar läcka hela tiden, bytte förra vintern sen fick jag byta igen mitt i sommaren och nu är det fullt med kladd på nästan alla avgasventiler igen och ordentligt med beläggning på två stift.
www.fraesarn.se
CNC-fräsning, CNC-svarvning, konstruktion, tigsvetsning
CNC-fräsning, CNC-svarvning, konstruktion, tigsvetsning
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 519
- Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
- Ort: Piteå
- Kontakt:
Du kanske har för dåligt flöde i vevhusventilationen, har du filter i kopparna på ventilkåporna? Vad kör du för olja? Vad kör du med för tätningar?fräsarn skrev:Oj, tack så mycket man blir ju nästan lite rörd
Har lyft ur motorn idag, kommer bli körning i bromsbänk runt årsskiftet.
Av någon anledning börjar mina ventiltätningar läcka hela tiden, bytte förra vintern sen fick jag byta igen mitt i sommaren och nu är det fullt med kladd på nästan alla avgasventiler igen och ordentligt med beläggning på två stift.
]
Jag kör med Crane teflontätningar.
Utloppen från ventilkåporna är bara diameter 10 mm, ska helt klart prova att göra dem grövre nu. Har fått det påpekat flera gånger att det är för lite men jag har bara ignorerat. Hoppas att det löser problemet.
Utloppen från ventilkåporna är bara diameter 10 mm, ska helt klart prova att göra dem grövre nu. Har fått det påpekat flera gånger att det är för lite men jag har bara ignorerat. Hoppas att det löser problemet.
www.fraesarn.se
CNC-fräsning, CNC-svarvning, konstruktion, tigsvetsning
CNC-fräsning, CNC-svarvning, konstruktion, tigsvetsning
Comp Cams har ventiltätningar i viton med en fjäder längst upp som en packbox typ och så är själva hylsan som sitter på utsidan styrningen i plåt
dom tycker jag funkar bättre än Cranes teflon tätningar
Sitter i LS1 original
Men finns till äldre motorer oxå
kan ju vara värt ett försök
Angående vevhusventilationen så får du väl kolla hur grova slangar andra brukar åka med som åker överladdat men spontant tycker jag det verkar lite klent
MVH Mats
dom tycker jag funkar bättre än Cranes teflon tätningar
Sitter i LS1 original
Men finns till äldre motorer oxå
kan ju vara värt ett försök
Angående vevhusventilationen så får du väl kolla hur grova slangar andra brukar åka med som åker överladdat men spontant tycker jag det verkar lite klent
MVH Mats
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 519
- Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
- Ort: Piteå
- Kontakt:
Jag körde standard beg ventiltätningar i camaron, jag har 19mm slang anslutningar på ventilkåporna och inga filter. Den har aldrig tagit en droppe olja och sölar heller inte i ventilationen. Ladda som mest ca 1.2-1.3kg! Se tråd:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... light=iroc
Mvh
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... light=iroc
Mvh
Jag hadde även jag problem med ventiltätningar. Mitt problem vara att dom ville hänga med upp. Tätningarna skulle passat mina styrningar enligt skjutmått.
Bytte sen till en annan modell typ standard med inrådan av flitten. Då satt dom kvar.
Teflontätningarna är väl inte så väldigt populära längre.
Bytte sen till en annan modell typ standard med inrådan av flitten. Då satt dom kvar.
Teflontätningarna är väl inte så väldigt populära längre.
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Nu har jag varit och kört i Dr ernies bromsbänk, roligaste dagen på länge. Det tog en stund att få upp oljetrycket så jag blev lite nojig ett tag men det kom till slut och sen flöt det på bra. Började med att köra ett svep till 6000 rpm precis som den varit mappad iallafall i somras och då blev det 740hk med jättefin kurva, kändes riktigt bra. Sen blev det lite justeringar, mest minskning av bränsle och lite höjning av tändning. Den gav som mest 839 hk i bänken vilket blev 826 hk korrigerat. Här är de korrigerade siffrorna.
Stort Tack till Dr ernie, Robban, Ximon och Skrot-Adde.
Stort Tack till Dr ernie, Robban, Ximon och Skrot-Adde.
www.fraesarn.se
CNC-fräsning, CNC-svarvning, konstruktion, tigsvetsning
CNC-fräsning, CNC-svarvning, konstruktion, tigsvetsning
Än en gång har Richard (http://race.ulkhyvlers.net) visat sin goda sida så nu ligger det en film från bromsningen på:
http://tott.ulkhyvlers.net/~ximon/Fraesarn.wmv
Det var ett rent nöje att vara med när denna vackra skapelse fick sjunga ut!
http://tott.ulkhyvlers.net/~ximon/Fraesarn.wmv
Det var ett rent nöje att vara med när denna vackra skapelse fick sjunga ut!
Gjorde nya vevhusburkar så jag kör med en 20mm slang från varje ventilkåpa och bytte ventiltätningar igen innan bromsningen. Tog isär motorn efter bromsningen och allt såg bra ut. Satte ihop och varmkörde, tyckte att det rök mycket igen, sen när jag tog bort grenrör och stift för att efterdra topparna var det kladd på iallafall de flesta avgasventiler och stift.
Nu har jag satt dit Comp cams vitontätningar och kört över 100 mil iallafall och det verkar tätt änsålänge. Tack för tipset T-27.
Nu har jag satt dit Comp cams vitontätningar och kört över 100 mil iallafall och det verkar tätt änsålänge. Tack för tipset T-27.
www.fraesarn.se
CNC-fräsning, CNC-svarvning, konstruktion, tigsvetsning
CNC-fräsning, CNC-svarvning, konstruktion, tigsvetsning