fräsarn Corvette-71 med kompressor

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Christian L
Forumsberoende
Inlägg: 519
Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av Christian L »

Ojoj vad ska man säga, du får sluta visa sånna snygga detaljer man får ju prestationsångest :hihi:

Grymt snygga jobb och fungerar gör det ju uppenbart, ös på med bilder :thumbright:
magnaten
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: fre apr 06, 2007 7:57 am
Ort: jakan/stockholm

Inlägg av magnaten »

sånt där värmer mit CNC-hjärta att se på
kör 5-axligt
Nicke Blom
För mycket laddtryck
Inlägg: 250
Blev medlem: mån sep 17, 2007 3:49 pm
Ort: Månkarbo

Inlägg av Nicke Blom »

Ojj jäklar va snyggt :thumbright:

Jag vill lära mig fräsa!!!
NBR
Användarvisningsbild
ximon
Impellerhead
Inlägg: 300
Blev medlem: mån dec 18, 2006 11:30 am
Ort: Sthlm / Skellefteå

Inlägg av ximon »

Fräsarn var med igår när vi åkte med Christell Racing till Dr Enrie för att bromsa den nya båt-motorn.
Till denna motor (som tidigare satt i "the beast" har fräsarn gjort en hel del smarta lösningar, insug, spjällhus, triggerfäste och det nya kompressorfästet.
Genomgående för det fräsarn gör är att han inte stressar och gör en snabb lösning utan han konstruerar så det går använda i verkligheten och detta med en sjuk passform och otrolig finish!

För er som missat det kan jag rekommendera att surfa in på hans hemsida: www.fraesarn.se
Nästa gång ni behöver hjälp med konstruktion, svetsning eller fräsning vet ni vem ni bör ta kontakt med!
Simon Markström 072-233 04 11

7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com
fräsarn
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: tis dec 02, 2008 11:43 pm
Ort: sorunda
Kontakt:

Inlägg av fräsarn »

Oj, tack så mycket man blir ju nästan lite rörd :wink:
Har lyft ur motorn idag, kommer bli körning i bromsbänk runt årsskiftet.

Av någon anledning börjar mina ventiltätningar läcka hela tiden, bytte förra vintern sen fick jag byta igen mitt i sommaren och nu är det fullt med kladd på nästan alla avgasventiler igen och ordentligt med beläggning på två stift.

Bild
Bild
www.fraesarn.se
CNC-fräsning, CNC-svarvning, konstruktion, tigsvetsning
Christian L
Forumsberoende
Inlägg: 519
Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av Christian L »

fräsarn skrev:Oj, tack så mycket man blir ju nästan lite rörd :wink:
Har lyft ur motorn idag, kommer bli körning i bromsbänk runt årsskiftet.

Av någon anledning börjar mina ventiltätningar läcka hela tiden, bytte förra vintern sen fick jag byta igen mitt i sommaren och nu är det fullt med kladd på nästan alla avgasventiler igen och ordentligt med beläggning på två stift.
]
Du kanske har för dåligt flöde i vevhusventilationen, har du filter i kopparna på ventilkåporna? Vad kör du för olja? Vad kör du med för tätningar?
fräsarn
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: tis dec 02, 2008 11:43 pm
Ort: sorunda
Kontakt:

Inlägg av fräsarn »

Jag kör med Crane teflontätningar.
Utloppen från ventilkåporna är bara diameter 10 mm, ska helt klart prova att göra dem grövre nu. Har fått det påpekat flera gånger att det är för lite men jag har bara ignorerat. Hoppas att det löser problemet.
www.fraesarn.se
CNC-fräsning, CNC-svarvning, konstruktion, tigsvetsning
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Inlägg av T-27 »

Comp Cams har ventiltätningar i viton med en fjäder längst upp som en packbox typ och så är själva hylsan som sitter på utsidan styrningen i plåt
dom tycker jag funkar bättre än Cranes teflon tätningar
Sitter i LS1 original
Men finns till äldre motorer oxå
kan ju vara värt ett försök
Angående vevhusventilationen så får du väl kolla hur grova slangar andra brukar åka med som åker överladdat men spontant tycker jag det verkar lite klent

MVH Mats
Bild
Christian L
Forumsberoende
Inlägg: 519
Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av Christian L »

Jag körde standard beg ventiltätningar i camaron, jag har 19mm slang anslutningar på ventilkåporna och inga filter. Den har aldrig tagit en droppe olja och sölar heller inte i ventilationen. Ladda som mest ca 1.2-1.3kg! Se tråd:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... light=iroc

Mvh
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Jag hadde även jag problem med ventiltätningar. Mitt problem vara att dom ville hänga med upp. Tätningarna skulle passat mina styrningar enligt skjutmått.

Bytte sen till en annan modell typ standard med inrådan av flitten. Då satt dom kvar.

Teflontätningarna är väl inte så väldigt populära längre.
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
fräsarn
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: tis dec 02, 2008 11:43 pm
Ort: sorunda
Kontakt:

Inlägg av fräsarn »

Nu har jag varit och kört i Dr ernies bromsbänk, roligaste dagen på länge. Det tog en stund att få upp oljetrycket så jag blev lite nojig ett tag men det kom till slut och sen flöt det på bra. Började med att köra ett svep till 6000 rpm precis som den varit mappad iallafall i somras och då blev det 740hk med jättefin kurva, kändes riktigt bra. Sen blev det lite justeringar, mest minskning av bränsle och lite höjning av tändning. Den gav som mest 839 hk i bänken vilket blev 826 hk korrigerat. Här är de korrigerade siffrorna.

Stort Tack till Dr ernie, Robban, Ximon och Skrot-Adde.

Bild

Bild

Bild

Bild
www.fraesarn.se
CNC-fräsning, CNC-svarvning, konstruktion, tigsvetsning
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Fint bygge! :thumbright:
Jonas Bylund
Bild
Användarvisningsbild
ximon
Impellerhead
Inlägg: 300
Blev medlem: mån dec 18, 2006 11:30 am
Ort: Sthlm / Skellefteå

Inlägg av ximon »

Än en gång har Richard (http://race.ulkhyvlers.net) visat sin goda sida så nu ligger det en film från bromsningen på:

http://tott.ulkhyvlers.net/~ximon/Fraesarn.wmv

Det var ett rent nöje att vara med när denna vackra skapelse fick sjunga ut!
Simon Markström 072-233 04 11

7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com
bozze86
Forumsberoende
Inlägg: 607
Blev medlem: sön mar 25, 2007 4:44 pm
Ort: Kinnarp/Slutarp

Inlägg av bozze86 »

om man inte vetat bättre så skulle man kunna tro att det var fabriksmonterat.

Trevlig bil och motorn även effektsiffrorna
fräsarn
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: tis dec 02, 2008 11:43 pm
Ort: sorunda
Kontakt:

Inlägg av fräsarn »

Gjorde nya vevhusburkar så jag kör med en 20mm slang från varje ventilkåpa och bytte ventiltätningar igen innan bromsningen. Tog isär motorn efter bromsningen och allt såg bra ut. Satte ihop och varmkörde, tyckte att det rök mycket igen, sen när jag tog bort grenrör och stift för att efterdra topparna var det kladd på iallafall de flesta avgasventiler och stift.

Nu har jag satt dit Comp cams vitontätningar och kört över 100 mil iallafall och det verkar tätt änsålänge. Tack för tipset T-27.

Bild

Bild
www.fraesarn.se
CNC-fräsning, CNC-svarvning, konstruktion, tigsvetsning
Skriv svar