Den optimala raggarbilen, Bonneville 64. 540in är hemma!!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
D.Svanberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: fre apr 23, 2010 4:05 pm
Ort: kilsmo

Den optimala raggarbilen, Bonneville 64. 540in är hemma!!

Inlägg av D.Svanberg »

Tjena jag tänkte dela med mig av lite bilder på min bil som är på väg in i fas 3.

Bilen köpte jag som då var orginal i februari 2009 i norrköping på väg hem där ifrån så rasar lådan, väl hemma bestämmer jag
mig för att ta ut motorn (pontiac 389a) och kolla över och vässa lite. passade på att montera luftfjädring på den då också.

Så här såg den ut 2009
Bild

Sen så till 2010 ville jag ha lite mer fart i den och efter en del olika ideer (köpte först en halv färdig pontiac 428 kompressormotor men den vart ståendes) så byggde jag och farsan ihop en ganska snikig 454 chevabb med dubbelturbo och csu förgasare, bromsade den hos Dr ernie i början på juli. Gick riktigt bra men vi fick backa av väldigt med laddtrycket för jag ville bara ha cirka 600hk eftersom motor var heltgjuten.

Den här effekten körde jag med
Bild
Bild
lite bilder innan vi hitta rätt laddtryck, körde utan nån styrning bara på fjädrarna
Bild
Bild

Första riktiga provturen var på Hot Rod Reunion där jag även fick burnout priset :D
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Körde cirka 250 rätt hårda mil med den utan problem innan jag tappa oljepickupen men det hände hemma på uppfarten när
den gick på tomgång så det gick bra.

Men då mycke vill ha mer så har jag köpt en cbb 540 nu som ska turbomatas, men den kommer först om ett par veckor så
nu håller jag på att byta ut framvagnen till en corvette c4 87a,

Så här ser den ut i dagsläget
Bild
Bild
Bild
Bild

MVH Daniel
Senast redigerad av D.Svanberg den sön feb 13, 2011 12:03 am, redigerad totalt 2 gång.
G.Nauta
Forumsberoende
Inlägg: 835
Blev medlem: tis dec 25, 2007 1:59 pm
Ort: Linköping

Re: Den optimala raggarbilen (Enligt mig) Bonneville 64

Inlägg av G.Nauta »

Riktigt tuff bil! Har för mig att jag såg den på mantorp park någon gång i somras. Som sagt, optimal raggar bil med lagom mos! :thumbright:
"Good looking from a far, but far from good looking!"
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: Den optimala raggarbilen (Enligt mig) Bonneville 64

Inlägg av Painlake Racing »

Hoppas motorutrymmet blir lika snyggt med nya motorn :thumbright: Din bil är helt klart en inspirationskälla! Lite mer info om gamla motorn och kringutrustning vs nya skulle nog uppskattas av många ;)
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
johanF
För mycket laddtryck
Inlägg: 268
Blev medlem: mån nov 19, 2007 7:51 pm
Ort: tjörn

Re: Den optimala raggarbilen (Enligt mig) Bonneville 64

Inlägg av johanF »

skoj att se denna igen prata me dig i rätvik.ska bli skoj att se hur den blir denna gången. :thumbright:
wrooommm
Användarvisningsbild
Harmångersbon
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: tis okt 02, 2007 9:03 pm
Ort: Harmånger

Re: Den optimala raggarbilen (Enligt mig) Bonneville 64

Inlägg av Harmångersbon »

Älskar bilar som bryter mönstret. Å denna ligger på Topplistan helt klart!!

Ska bli kul å se samt höra 540:n till sommaren..... 8)
De Soto coupe 1950
Vauxhall Victor Super 1957
Ford Escort 1957 (Projekt Cheap And Free gasser)



It's only kinky the first time.....:-)
D.Svanberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: fre apr 23, 2010 4:05 pm
Ort: kilsmo

Re: Den optimala raggarbilen (Enligt mig) Bonneville 64

Inlägg av D.Svanberg »

PBM Racing skrev:Hoppas motorutrymmet blir lika snyggt med nya motorn :thumbright: Din bil är helt klart en inspirationskälla! Lite mer info om gamla motorn och kringutrustning vs nya skulle nog uppskattas av många ;)

Det var inga dåliga kommentarer tack så mycke.

Ja gamla motorn var eller är en 454 borrad 0,30 från mitten 70talet med såna där "truck" toppar dom med dom minsta kanalerna
som vi gröpde ur lite, sen vev och stakar är gjutna orginal grejer men i bra skick fortfarande.
Kamen är en comp cams mekan cam som är alldeles för vass men det var va som fanns tillgängligt, kan lägga in en bild på kamkortet sen. Vanligt edelbrock performer insug, msd btm tändnig, CSU 850 blåsigenom förgasare, aeromotive btr, turbos vet jag inte riktigt vad det är men typ från en volvo eller saab har folk sagt.

Den var ju tack vare att jag körde med en th350 och en standard turbin väldigt seg upp till cirka 3000rpm där laddtrycket kom och då vart det ju oftast hjulspinn.

Nya motorn är ett merlin 3 block med ohio vev och stakar, je custom kolvar 8,8 i kompression med mina 990 toppar.
Kam och turbos är inte bestämt än men jag kommer fortfarande att köra förgasare på den och antagligen en msd 7531 box med crank trigger och en crab fördelare då jag kommer flytta bak motorn typ 25cm.

Lådan är en th400med transbrake

Effekt målet är bara precis fyrsiffrigt och fortsatt gatvänligt.
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: Den optimala raggarbilen (Enligt mig) Bonneville 64

Inlägg av Painlake Racing »

Upphör inte att förvånas över hur bra V8:orna svarar på överladdning. 600hk vid 0,6bar på en snikmotor :thumbright: Man kanske skulle få tummen ur och muttra ihop en egen snikturbosmälla nån gång snart ;)

Några frågor till:

Bränslesystem? (98 oktan?)
Grund-bränsletryck?
Tändkurva?
Vad går slangarna precis i början på tryckrören till?
Hur har du gjort med vevhusventilationen? (gissar ju på varsin colaflaska ;))

Såå, nu fick jag nog med det mesta, så kan vi fortsätta med superlativen sen ;)
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
nicke.t
Forumsberoende
Inlägg: 1885
Blev medlem: ons okt 03, 2007 10:00 pm
Ort: piteå/umeå

Re: Den optimala raggarbilen (Enligt mig) Bonneville 64

Inlägg av nicke.t »

stenhårt de här kommer följas.V8+turbo is the shit. :thumbright:
tel 0707149931
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Re: Den optimala raggarbilen (Enligt mig) Bonneville 64

Inlägg av Stener »

Tror jag bodde granne med dig på Veidec Festival på Mantorp Park ifjol. Trodde inte de va sant när jag såg att någon äntligen vågat satt turbo(s) i en cruiser v8!
Chevelle SS -65
D.Svanberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: fre apr 23, 2010 4:05 pm
Ort: kilsmo

Re: Den optimala raggarbilen (Enligt mig) Bonneville 64

Inlägg av D.Svanberg »

PBM Racing skrev:Upphör inte att förvånas över hur bra V8:orna svarar på överladdning. 600hk vid 0,6bar på en snikmotor :thumbright: Man kanske skulle få tummen ur och muttra ihop en egen snikturbosmälla nån gång snart ;)

Några frågor till:

Bränslesystem? (98 oktan?)
Grund-bränsletryck?
Tändkurva?
Vad går slangarna precis i början på tryckrören till?
Hur har du gjort med vevhusventilationen? (gissar ju på varsin colaflaska ;))

Såå, nu fick jag nog med det mesta, så kan vi fortsätta med superlativen sen ;)
Blyfri 95 givetvis :D
7 psi och stiger till 15.8 vid fullt ladd
Tändningen kommer jag inte ihåg men btm boxen sänker ju tändningen jäms med laddet jag sänkte 2 grader per psi
Wastegatearna
Tanke var ett snyggt uppsamlingskärl men det vart aldrig gick bara rakt ut i luften (den ventilera knappt nåt ändå)
D.Svanberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: fre apr 23, 2010 4:05 pm
Ort: kilsmo

Re: Den optimala raggarbilen (Enligt mig) Bonneville 64

Inlägg av D.Svanberg »

Stener skrev:Tror jag bodde granne med dig på Veidec Festival på Mantorp Park ifjol. Trodde inte de va sant när jag såg att någon äntligen vågat satt turbo(s) i en cruiser v8!
Ja vi kanske talades vid någe?
D.Svanberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: fre apr 23, 2010 4:05 pm
Ort: kilsmo

Re: Den optimala raggarbilen (Enligt mig) Bonneville 64

Inlägg av D.Svanberg »

johanF skrev:skoj att se denna igen prata me dig i rätvik.ska bli skoj att se hur den blir denna gången. :thumbright:
Ja det minns jag, får höra av mig nån gång när jag är på tjörn så jag får komma förbi och kolla dina projekt, Brosan min bor ju där
Christian L
Forumsberoende
Inlägg: 519
Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Re: Den optimala raggarbilen (Enligt mig) Bonneville 64

Inlägg av Christian L »

Tuff bil! :thumbright:
D.Svanberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: fre apr 23, 2010 4:05 pm
Ort: kilsmo

Re: Den optimala raggarbilen (Enligt mig) Bonneville 64

Inlägg av D.Svanberg »

I går kom det hem ett par gördlar
Bild

Här är kam kortet, ganska vass men jag tyckte det gick ganska bra ändå lagom rupplig tomgång :D
Bild
Geronimo
För mycket laddtryck
Inlägg: 381
Blev medlem: lör dec 23, 2006 4:41 am
Ort: Trollhättan

Re: Den optimala raggarbilen (Enligt mig) Bonneville 64

Inlägg av Geronimo »

pörrigt :thumbright:
Skriv svar