Jonas Mercedes Turbodiesel
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 26
- Blev medlem: tis sep 29, 2009 7:12 pm
- Ort: Esse, Finland
Jonas Mercedes Turbodiesel
Hej på er har länge smygit runt på detta forum men först nu fått mig registrerad Tack för det.
Tänkte jag skulle lägga upp lite bilder på det jag pysslar med i garaget.
bilen då är en Mercedes 190 -89 original turbodiesel som e lite vässad motorn är en femcylindrig 2,5l 20ventilare från c-klass..
sommarens setup:
Orörd motor
Mynäpump
Schwitzer S2B turbo 59mm in 70 ut, för stort avgashus
Lagom stor cooler
Förstärkt automatlåda
3tum rostfritt rakrör
354hk 550nm i motorn
i vinter kommer det hända lite saker bland annat
skall bilen få en manual växellåda av en 2,3/2,5 16 eller av en e300 24v
nytt insug eftersom det jag har är av plast, kommer att kapa bort ett rör av en 6cyl 24v diesel eftersom det är aluminium o annars passar bara att det är ett rör för mycket.
större intercooler me 3tums anslutningar (den gamla coolern 2,5 tums)
nytt grenrör ska också byggas eftersom jag inte är nöjd me de gamla
nytt avgassystem i 4tums rostfritt kommer att dingla under
ny turbo blir troligtvis en holset hx40 super
väghållningen ska ses över och större bromsar skulle jag behöva.
har ställbara koni runt om som jag inte tycker funkar som ja vill så dom ska troligtvis renoveras..
sedan finns det lite mercedes extrautrustning lite här o var som ska fixas, alltså rost.
lite bilder på hur det ser ut
här står den då
har måttan in en cooler me cellpaket 500x300x102.den skulle dock få vara 13cm högre.
1 tum grövre rör ska dit
åså fixade jag ett papper här i höst
var å hämtade en låda av en 2,3 16v
även fått hem nya turbon holset hx40 super
provar lite hur det rymms, blir väldigt tajt me 4 tums downpipe
även dessa har hittat hem
så har ja handlat en sachs 765 tryckplatta, har ingen bild på den nu eftersom svänghjulssvarvaren har den.
och så en bild från i somrast
Tänkte jag skulle lägga upp lite bilder på det jag pysslar med i garaget.
bilen då är en Mercedes 190 -89 original turbodiesel som e lite vässad motorn är en femcylindrig 2,5l 20ventilare från c-klass..
sommarens setup:
Orörd motor
Mynäpump
Schwitzer S2B turbo 59mm in 70 ut, för stort avgashus
Lagom stor cooler
Förstärkt automatlåda
3tum rostfritt rakrör
354hk 550nm i motorn
i vinter kommer det hända lite saker bland annat
skall bilen få en manual växellåda av en 2,3/2,5 16 eller av en e300 24v
nytt insug eftersom det jag har är av plast, kommer att kapa bort ett rör av en 6cyl 24v diesel eftersom det är aluminium o annars passar bara att det är ett rör för mycket.
större intercooler me 3tums anslutningar (den gamla coolern 2,5 tums)
nytt grenrör ska också byggas eftersom jag inte är nöjd me de gamla
nytt avgassystem i 4tums rostfritt kommer att dingla under
ny turbo blir troligtvis en holset hx40 super
väghållningen ska ses över och större bromsar skulle jag behöva.
har ställbara koni runt om som jag inte tycker funkar som ja vill så dom ska troligtvis renoveras..
sedan finns det lite mercedes extrautrustning lite här o var som ska fixas, alltså rost.
lite bilder på hur det ser ut
här står den då
har måttan in en cooler me cellpaket 500x300x102.den skulle dock få vara 13cm högre.
1 tum grövre rör ska dit
åså fixade jag ett papper här i höst
var å hämtade en låda av en 2,3 16v
även fått hem nya turbon holset hx40 super
provar lite hur det rymms, blir väldigt tajt me 4 tums downpipe
även dessa har hittat hem
så har ja handlat en sachs 765 tryckplatta, har ingen bild på den nu eftersom svänghjulssvarvaren har den.
och så en bild från i somrast
Jonas Smeds
mumma,mera,mera
det går att plocka mera,mera,mera,polare till dej kanske?
http://www.youtube.com/watch?v=4VwpNktflAw
det går att plocka mera,mera,mera,polare till dej kanske?
http://www.youtube.com/watch?v=4VwpNktflAw
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 26
- Blev medlem: tis sep 29, 2009 7:12 pm
- Ort: Esse, Finland
nja polare vet ja inte men har nog läst en hel del om den.Babs skrev:mumma,mera,mera
det går att plocka mera,mera,mera,polare till dej kanske?
http://www.youtube.com/watch?v=4VwpNktflAw
joodå mera ska nog plockas under vinterns lopp.
köpte nog den av en privatperson..JohanK skrev:Mysigt!, var hittade du lådan?
per a skrev:mycket trevlig bil
kommer du prova att varva mer sedan?
varven ska nog uppskruvas är det tänkt, 6500-7000 kanske
Jonas Smeds
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 73
- Blev medlem: tor okt 16, 2008 8:12 pm
- Ort: Kornsjö
- Kontakt:
Fint bygge.
Sålde min i Lördax till Finland exakt samma färg 2.5td
Sålde min i Lördax till Finland exakt samma färg 2.5td
För lagomt lite mycke diesel rök
http://www.garaget.org/sportmerca
w116 om606 7.5mm
w123 280ce
Escort-68 mk1
Escort-75 Estate
-62 Dodge Dart 500cui
http://www.garaget.org/sportmerca
w116 om606 7.5mm
w123 280ce
Escort-68 mk1
Escort-75 Estate
-62 Dodge Dart 500cui
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 26
- Blev medlem: tis sep 29, 2009 7:12 pm
- Ort: Esse, Finland
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 26
- Blev medlem: tis sep 29, 2009 7:12 pm
- Ort: Esse, Finland
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 26
- Blev medlem: tis sep 29, 2009 7:12 pm
- Ort: Esse, Finland
har även hänt lite i garaget men inget som jag slösar tid på att ta kort av
motorn är påväg ut så småningom å lite annat småpill..
hämtade mitt svänghjul å tryckplatta ikväll så nu är det bara att provtrycka tryckplattan på sävarsätt å shimsa inn
eller måste fixa en provtrycknings grej först men
ska föra lite ritningar till en verkstad så jag får nya flänsar llite här å var å börja bygga grenrör innan jag lyfter motorn..
en ritning tillhör även sintern..
förresten någon som vet var jag kan få tag på en ic med dessa mått fast 450mm hög??
http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/ ... r&Visn=Std
motorn är påväg ut så småningom å lite annat småpill..
hämtade mitt svänghjul å tryckplatta ikväll så nu är det bara att provtrycka tryckplattan på sävarsätt å shimsa inn
eller måste fixa en provtrycknings grej först men
ska föra lite ritningar till en verkstad så jag får nya flänsar llite här å var å börja bygga grenrör innan jag lyfter motorn..
en ritning tillhör även sintern..
förresten någon som vet var jag kan få tag på en ic med dessa mått fast 450mm hög??
http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/ ... r&Visn=Std
Jonas Smeds
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 26
- Blev medlem: tis sep 29, 2009 7:12 pm
- Ort: Esse, Finland
här kommer lite bilder
såhär ser det ut nu
ganska tajt mellan pumpen och oljekylaren, den inbyggda kylaren skall kastas bort o dit ska en vanlig oljekylare..
det sitter oljekylare original på dessa bilar så jag tar filterhållaren från gamla motorn..den som suttit där till vänster och till höger av gamla motorn med uttag för kylaren
här e en bild av kompisens 2,5 turbo, här syns oljekylaren framför hjulet...
han har köpt min gamla setup så den coolern hade jag förr
blir även lite tajt men downpipen i 4 tum men dit ska de
och nej jag ska inte ha ventilationsrör som avgasrör
till sist en bild på svänghjul o tryckplatta
ös på med kommenterer nu!!
såhär ser det ut nu
ganska tajt mellan pumpen och oljekylaren, den inbyggda kylaren skall kastas bort o dit ska en vanlig oljekylare..
det sitter oljekylare original på dessa bilar så jag tar filterhållaren från gamla motorn..den som suttit där till vänster och till höger av gamla motorn med uttag för kylaren
här e en bild av kompisens 2,5 turbo, här syns oljekylaren framför hjulet...
han har köpt min gamla setup så den coolern hade jag förr
blir även lite tajt men downpipen i 4 tum men dit ska de
och nej jag ska inte ha ventilationsrör som avgasrör
till sist en bild på svänghjul o tryckplatta
ös på med kommenterer nu!!
Jonas Smeds
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 3
- Blev medlem: mån nov 02, 2009 8:30 pm
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 26
- Blev medlem: tis sep 29, 2009 7:12 pm
- Ort: Esse, Finland
tackar! jodå nog pillas det mest hela tiden, kanske inte syns menturbobenzz skrev:Blir nog bra dehär Jonas =) kämpa åpå!
ett turboinsug kommer bygas om..per a skrev:jag tycker att det ser väldigt mysigt ut!
kommer du bygga om ett 606turbo insug eller ett 606sugmotor insug?
(jag har en likadan bil i samma färg med likadan motor och pump)
vad kör du med för turbo??laddtryck??
Jonas Smeds