Heavy metal bmw:n

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Turbokoftan »

Grymt snyggt plastjobb!!
Pimpolainen
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:48 pm

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Pimpolainen »

Fan du har verkligen kunskapen man blir avis på!
Riktigt fint plastjobb!!!
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Man får tacka så mycket för kommentarerna :D

Hänger inte riktigt med här på sidan längre, och har återigen inte uppdaterat på ett tag.
Men den här gången har det faktiskt hänt en del.

Bild

Bild

Bild

Pysslat vidare på framvagnsbalken, mycket godsgängor blir det.

Bild

Tätat om kåpan, hade ett litet irriterande läckage. Tog även bort kylningen då jag inte behövt den sedan jag började köra svetsdiff.

Bild

Bild

Jobbat vidare på framvagnen, uppdrag eliminera bump steer.

Bild

Bild

Nu blir det "normal" längd på styrstagen, istället för de långa som satt i mitten.

Bild

Bild

Mäta, mäta..
Justera höjden på inre leden och mäta igen.

Bild

To be continued..
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Fått dit lite skärmar och sådant också efter lack:

Bild

Bild

Gallermontering.

Bild

Oroande fläck efter uppstart, var dock bara en klamma som inte var dragen :)

Bild

En väldigt liten provkörning i regn senare :thumbright:
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Daniel-635 »

Det ser riktigt bra ut !

Jag känner väl igen den där lappen med alla mätningarna.

Har du fått till ett bra utseende på styrarmen också ?

Det vart många timmars klurande för mig innan jag löste problemet med att få höger och vänster exakt lika.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Jag kommer inte riktigt ihåg hur jag bar mig åt med styrarmarna, men jag höll på en bra stund minns jag.
(Jag gjorde dem för ca 1, 5 år sedan)
Dock brydde jag mig inte så mycket om ackerman etc. Utan mera att när ytterhjulet tar i hjulhuset är det lagom att p-änden till innerhjulet tar i länkarmen..
G.Nauta
Forumsberoende
Inlägg: 835
Blev medlem: tis dec 25, 2007 1:59 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av G.Nauta »

Fasen va kul att det är igång igen! Har saknat att se bilen ute :thumbright:
"Good looking from a far, but far from good looking!"
Användarvisningsbild
coupe76
Forumsberoende
Inlägg: 745
Blev medlem: ons jul 25, 2007 5:03 pm
Ort: Mariestad

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av coupe76 »

Snyggt jobbat som vanligt! Härligt att du tagit tag i den igen. En av de intressantaste trådarna här.

Börjar dock se lite slank ut om baken nu...
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Jag har tänkt uppdatera, men det har blivit lite tunt igen. .
Gustav, om du var på 5100 i fredags så fick du se den igen på banan :wink:
Bilen kändes bra tyckte jag, vad härligt med styrvinkel :D

Fanns liksom alltid lite mer att ge.
Tror inte det blev någon snurrning förutom det sista jag gjorde :?
Det kändes som att det gick köra hur fort som helst, men det gjorde det tyvärr inte..
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Nu ska vi se, körde som sagt 5100 i fredags.
Innan blev det lite fix, bytte tempmätare:

Bild

Jag är väl inte helt nöjd med kvaliteten på mina autometermätare.
Vattentempmätaren visade helt åt skogen, var väl 50 grader vid 80 i motorn eller något..

Med nya framvagnen gick inte bilen på min kärra längre, fick låna en lite rejälare :roll:

Bild

En bonus (mörk) bild :wink:

Bild

Blev som vanligt nu för tiden lite si och så med bilderna..
Men bilen gick bra, och det gick att styra "hur mycket som helst", vilket ledde till att jag laddade mer och mer..
Till slut med lite för dåliga däck och lite för mycket fart blev det en skaplig avåkning ut i sandfållan
Lyckades då kröka länkarmarna i framvagnen, som var lite klent byggda:

Bild

Det var väl inte helt oväntat egentligen, hade tänkt förstärka dem.
Men orkade inte mest pga. lite bristande motivation..

Den ena kunde jag iaf rikta, blev lite rep på den andra:

Bild

Nu har jag utnyttjat den plats som finns:

Bild

Lite färg på dem så är man i hamn:

Bild

Några däck hann bli avrättade innan dess iaf:

Bild

Jag hade en del oljud på 3:an under dagen också, och efter en provkörning med ombyggda länkarmar kunde jag konstatera att det inte hade lagat sig självt.

Favorit i repris:

Bild

Jaha, så här kan det ju också se ut:

Bild

Doggarna på 4:an var skadade också, så 3 drev och en doggring senare så är jag väl på banan igen :doh:

Eller ja, inte riktigt. Fick byta kopplingslameller också.
Användarvisningsbild
Erik N
För mycket laddtryck
Inlägg: 330
Blev medlem: fre okt 21, 2005 1:12 pm
Ort: Piteå

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Erik N »

Spontant så känner jag att jag behöver fråga men dessa mpg lådor, kvaliteten verkar ju inte vara överdrivet hög.
Är det så att dom inte pallar effekten eller är det själva körningen som misshandlar dom ?
Svetsar och skruvar i det mesta

Erik Norrman Piteå
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av knotan »

Doggringslådor är ju rena rejsingprylar och vid högt effekttuttag (vrid kanske snarare) så är det underhållet som krävs därefter att ta isär mellan varje race och byta drev /doggringar.

Men dem som kör i sånna här bilar har vanligen inte ork/lust /råd att sköta den biten utan man byter när det igentligen är för sent och när det är trasigt

I min låda på formelbilen så skulle jag igentligen byta typ 3-4-5 ans växeldrev och doggringar några ggr per säsong. Men det blir för dyrt..
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Enligt sellholm ska det hålla.
Det normala ska vara att man river lådan efter ett par tre sesånger och går egenom den.
Då eventuellt byter något om doggarna är skadade, annars bara sätter ihop den igen.

Jag såg att någon på rejsa hade skrivit att det var just så för honom, han lämnade sin låda till sellholm och de tog isär och satte ihop den igen.

Så jag vet inte, det kanske bara är jag som inte kan köra bil.
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av knotan »

Ledsen, men det tror jag inte på.!!
Kanske på en 200 hästars N/A motor som går huvudsakligen på grus tex

men knappast vid karateväxling på asfalt och 5-600 nm+
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Niklas Sandström »

Har man inte bommat nån växel så brukar jag bara ta isär min låda (ca 400Nm) under vinterservicen. På sex säsonger har jag bytt något drev och synkring men bara för att man har slarvat lite vid växling.

På rallycross supercaren (ca 700Nm) vi har så hade jag isär den i vintras men det var inget slitage så det var bara att sätta ihop den igen.
/ Niklas Sandström
Skriv svar