Heavy metal bmw:n

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
robbz
För mycket laddtryck
Inlägg: 190
Blev medlem: lör jul 04, 2009 7:45 pm
Ort: Gimo

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av robbz »

Kommer inte ihåg, vi mätte upp lagertapparna och la oss en öd över vad som behövdes....kommer inte ihåg vad det var är mått men det har ingen betydelse:)

Jag har kört den här oljan sedan 2001 och har aldrig haft några problem med smörjning eller onormalt slitage (körde BMW m20 från -01 till -05) sen har jag kört nuvarande motor på samma olja sedan -08......bytt filter 1 gång 8) , däremot så brukar jag byta oljan ganska ofta!

Fint med billig olja då kan man byta ofta :thumbright:
/mvh
976hk och 1060Nm på 2.2bar

spons: http://www.PBZ.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.robbz.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av larsat »

Det finns andra oljor som är billiga också, det är nog bra om man har en med mkt zinksalter i efter vad jag läste om till hojen, det rekommenderas för MC motorer.
OK Q8 har en som heter SBK racing 10W50 helsyntet som går köpa billigt på Swedol (inte på OK).
Dom har kanske andra oljor där också, har inte kikat så noga men vet att endel kör Biltemas turbodiesel olja i hojarna med bra resultat och den innehåller mkt zinksalt (över 1,5%).
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Det är på swedol jag har köpt oljan.

Hittade delar av mina gamla anteckningar på vevaxel/spel:

Bild

Kartongen som stakarna kom i :hihi:

Pysslat vidare med kylningen till bakaxeln:

Bild

Bild

En lite konstig bild med kylaren på plats:

Bild

Batterihyllan sitter bakom förarstolen, oljepumpen precis (knappt) bakom den.
Kylaren lite högre, bakom pumpen.

Tyvärr får jag inte dit grejerna så lågt jag hade velat, ville ha allting under oljenivån i bakaxeln.
Men det är lågt..
Man får väl Fylla upp/kolla nivån med pumpen igång eller något.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Provade att slipa veven med smärgelduk i vevslipmaskinen.
Vi började med en vevtapp, men det gick inte riktigt som det var tänkt.

Efter att ha tagit ca 1,5 hundring med grov smärgel, sedan kört med finare och finare tills ytan var fin kunde jag konstatera att vi tagit 6 hundradelar :shock:

Var inte riktigt meningen att dubbla spelet..
Vad säger ni, kan jag köra med 12-13 hundradelars vevlagerspel?!
Användarvisningsbild
erikjakan
Forumsberoende
Inlägg: 738
Blev medlem: lör jun 07, 2008 12:54 am

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av erikjakan »

Det låter väldigt mycket..

Runt 5-8 hundringar brukar vara normalt va?
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Jo, har kört 7 hundringar nu tror jag. Iaf. 6 hundringar.
Har för mig att jag körde 5 hundringar i pv:n när den skar.

Föreskrivet org. på bmw:n är 3-7 hundringar.
Har för mig att Toffe körde 10 hundringar i volvon?
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1366
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Kökarmicke »

Jag åker 9.5-10.5 hundringar i min motor :) . kör dock rak olja.
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Okej, är det inte jättesmå spel i vitmotorn från början?
Är det både ram och vev?
Hur ser lagren ut nu och förut, om du kört mindre spel tidigare?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av larsat »

Ungefär som när jag slipade in mina ringar, blev bra på dom 3 första cyl, sen för mkt på den 4e för att man hade brottom o slarva, var bara gå tillbaka o öka på dom 3 tidigare. Funkade dock fint iaf..
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av ogge »

inte för att de kanske spelar roll. men har nästan 9hundringar ja med i lagerspel i evon.
åker också rak olja.
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Kadett4wd »

Jag körde med 50mm vevtapp och 19mm breda lager, maxvarv 7800rpm med 0.085 i spel.
Slaglängd 96mm och borr 87mm med cp-pistons.
10.5.1 i grundkomp Laddtryck 2.1bar. redan vid en släng över 3000rpm.(mycket cylindertryck mao)
H-profilstakar till volvo B230.

Inga problem!
Drog lite siffror så du kan jämnföra lite.

Edit:
Körde 20w/50 olja.
Hade även såna däringa ACL lager.
Oljetryck med 80grader varm olja under 3000rpm 3-3.2bar över 3000rpm ca 6.5-7bar.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Tackar för lite input :thumbright:
Verkar vara många som ligger mellan 8-10 hundringar i spel.
Jag hade ungefär samma oljetryck som dig då kadetten
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Jag kan väl dra lite uppdatering här också, har mest skrivit i lagerspelstråden i avancerad motorteknik.
Jag har iaf. fortsatt att riva motorn, hade hoppats att slippa lyfta toppen.

Men jag såg förstås mer grejer..

Bild


Cyl. är runda, men en del nötta och repiga.
Har också märken efter rost, det här var väl en av de värsta.
Kolla nästan vid ND och på mitten..

Sprit är nog inte nyttigt för någon..
Ett par till bilder på andra cyl:

Bild

Bild

Blockpackningen hade även gett sig iväg lite, speciellt vid 2:ans cyl.

Bild

Jag antar att pyramidringarna måste ha läckt lite då.

Bild

Tomt block nerställt på ett par fat för mätning av cylindrar.

Nu rök även anslutningarna till bromsservon, så nu slipper jag de där fula pluggarna:

Bild
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Tommy Luhr »

vilken otur du har med alla maskiner. Tråkigt att finna så mycket frågetecken i motorn när man öppnar den.
Två steg fram och ett tillbaka. Till slut är du i mål :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Mats Ivarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 183
Blev medlem: lör dec 20, 2003 10:11 pm

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Mats Ivarson »

Du får räkna med både skavda cylindrar och lite rost i motorn när du åker e85. Skav pga höga cylindertryck som pressar kolven i sidled.
Jag tror ändå att fördelarna överväger nackdelarna, skulle du åka på bensin med samma prestandapotential skulle den kosta minst det femdubbla och fortfarande ge skavda cylindrar.

Mats
Skriv svar