Heavy metal bmw:n
Re: Heavy metal bmw:n
Fast s38 åker man 850 whp på soppa utan större bekymmer.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Heavy metal bmw:n
E85 blandar man med fördel i lite ricinolja så smörjer det bättre i cylindrarna.
Testa.. vart nästan 2bar mera komp för mig fastän ringarna var bra.
Rättare sagt, det vart lika mycket komp som på bensin.
Testa.. vart nästan 2bar mera komp för mig fastän ringarna var bra.
Rättare sagt, det vart lika mycket komp som på bensin.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Roger Berglund
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1860
- Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
Re: Heavy metal bmw:n
Antingen Ricinolja eller Mandel olja
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Re: Heavy metal bmw:n
1 dl per tank a 70 liter?
Re: Heavy metal bmw:n
Jag kör med si-alcohol som tillsats i e85 för det ska smörja pumpar och allt runt i kring! Har även för mig att den ska ha en smörjande effekt va det gäller cylinderväggar osv.
Recinolja är ju lackeringsmedel
Recinolja är ju lackeringsmedel
Micke Grönlund
Re: Heavy metal bmw:n
jag slog i två takts olja just för smörjningens skull. om det är rätt eller fel vet jag ej.
740 med rakställd 8v,zf,tb70,plenum mm
mercedes w123 med volvo motor
Mercedes 300 tdt. bruksbil
mercedes w123 med volvo motor
Mercedes 300 tdt. bruksbil
Re: Heavy metal bmw:n
Någon som vet om fler oljetester som den här:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=10&t=67034" onclick="window.open(this.href);return false;
Tror jag ska ta och byta olja till nästa sesång för säkerhets skull.
Lite jobbigt med de där testerna att det inte verkar vara vissa fabrikat som är bra.
Skulle ju vara bra om man kunde hitta någon bra 20-50 eller dyl. för vettiga pengar, som går smidigt att hitta i närheten.
Skulle ju vara enklare om man visste att man fick en stryktålig olja om man köpte vissa fabrikat, men så verkar ju inte vara fallet om man kollar på testerna
Fick info om clevite 77:s coatade lager, där stog det att coatingen kunde nötas på trycksidan under inkörningen.
Det skulle inte vara något att oroa sig för.
Hoppas att det gäller mina vevlager också då..
En linehoning på ramlagerlägena så borde man vara på banan igen
Förutom min misslyckade slipning på veven då
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=10&t=67034" onclick="window.open(this.href);return false;
Tror jag ska ta och byta olja till nästa sesång för säkerhets skull.
Lite jobbigt med de där testerna att det inte verkar vara vissa fabrikat som är bra.
Skulle ju vara bra om man kunde hitta någon bra 20-50 eller dyl. för vettiga pengar, som går smidigt att hitta i närheten.
Skulle ju vara enklare om man visste att man fick en stryktålig olja om man köpte vissa fabrikat, men så verkar ju inte vara fallet om man kollar på testerna
Fick info om clevite 77:s coatade lager, där stog det att coatingen kunde nötas på trycksidan under inkörningen.
Det skulle inte vara något att oroa sig för.
Hoppas att det gäller mina vevlager också då..
En linehoning på ramlagerlägena så borde man vara på banan igen
Förutom min misslyckade slipning på veven då
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: Heavy metal bmw:n
Kör väl en liten uppdatering, har varit hos "Nille" på ultra motors med blocket och fått det line honat.
En bild fick jag också:
Jag visade också upp en kolv, och ett par vevlager. Det var inget att oroa sig för sade han, skulle jag använda lagren igen skulle jag bara se så de inte tappat spänsten..
Det tyckte jag vissligen inte var aktuellt
Sedan så har jag bestämt mig för att få bort oljereturen från toppen:
Jag har funderat på det förut, men jag vågade väl inte riktigt sist.
Men det kan inte vara speciellt mycket olja från toppen tycker jag, det är 2 kanaler med strypning som matar.
Strypningen är väl 1mm hål i varje ca.
Min plugg:
Jag hade tänkt att få dit 2 skruvar, men det fick räcka med en.
Det sitter nu med 12.9 m6, skruvad i godsgänga med låslack. Sedan en nylock mytter som stoppmutter-med extra låslack.
Och skallen är limmad med låsmedel för utvändigt bruk, pålagt innan det är åtdraget så det jäst ut runt skallen
Hoppas det sitter, och håller tätt..
Kanalen blir inte helt tät, men det gör nog inget. Är nog bara bra om överbliven olja från toppen kan sippra ner när man stängt av.
Så här ser det ut utifrån:
Oljan leds alltså ut genom det här hålet (blocket hänger uppochner)
Hamnar i det här röret:
Där oljepumpen suger i botten.
Har även borrat ett extra hål i bolcket:
Ville underlätta för olja in. Så här ser oljeanslutningen ut:
Man ser lite konturerna efter hur det suttit.
Oljan kommer alltså in i den större håligheten i blocket (där jag nu borrat ett hål)
Vänder, går genom det utfrästa området i locket över till motorns org. inkanal.
Men nu finns det en kanal rakt in också, för säkerhets skull.
En bild fick jag också:
Jag visade också upp en kolv, och ett par vevlager. Det var inget att oroa sig för sade han, skulle jag använda lagren igen skulle jag bara se så de inte tappat spänsten..
Det tyckte jag vissligen inte var aktuellt
Sedan så har jag bestämt mig för att få bort oljereturen från toppen:
Jag har funderat på det förut, men jag vågade väl inte riktigt sist.
Men det kan inte vara speciellt mycket olja från toppen tycker jag, det är 2 kanaler med strypning som matar.
Strypningen är väl 1mm hål i varje ca.
Min plugg:
Jag hade tänkt att få dit 2 skruvar, men det fick räcka med en.
Det sitter nu med 12.9 m6, skruvad i godsgänga med låslack. Sedan en nylock mytter som stoppmutter-med extra låslack.
Och skallen är limmad med låsmedel för utvändigt bruk, pålagt innan det är åtdraget så det jäst ut runt skallen
Hoppas det sitter, och håller tätt..
Kanalen blir inte helt tät, men det gör nog inget. Är nog bara bra om överbliven olja från toppen kan sippra ner när man stängt av.
Så här ser det ut utifrån:
Oljan leds alltså ut genom det här hålet (blocket hänger uppochner)
Hamnar i det här röret:
Där oljepumpen suger i botten.
Har även borrat ett extra hål i bolcket:
Ville underlätta för olja in. Så här ser oljeanslutningen ut:
Man ser lite konturerna efter hur det suttit.
Oljan kommer alltså in i den större håligheten i blocket (där jag nu borrat ett hål)
Vänder, går genom det utfrästa området i locket över till motorns org. inkanal.
Men nu finns det en kanal rakt in också, för säkerhets skull.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: Heavy metal bmw:n
Nu har jag läst hela tråden.(tog några dagar)
wow vilket kunnande och driv du har,helt otroligt.har tyvärr inget att tillföra,för din motor/drivlinekunskap är lååångt större än min.men en riktigt inspererande och lärorik tråd du har.fortsätt så.
wow vilket kunnande och driv du har,helt otroligt.har tyvärr inget att tillföra,för din motor/drivlinekunskap är lååångt större än min.men en riktigt inspererande och lärorik tråd du har.fortsätt så.
Re: Heavy metal bmw:n
Tackar, alltid kul att höra något från de som läser
Man ser ju att visningarna ökar, så någon måste ju läsa..
Vad skum den här bilden blev:
Jag blev lite orolig när jag såg den själv, och var tvungen att kolla på blocket vad jag hållit på med sent i går kväll
Men det var som det skulle, hålet är precis längst upp i spingan egemter org. oljekanal.
Jag vinklade en del när jag tog kortet, och det lurades visst det grövsta..
Lika bra att pilla lite med toppen när endå allt är isär.
Jag märkte att en del ventiler inte var helt täta när jag provade med spolarvätska i förbränningsrummen.
Och så såg ventilerna ut såhär:
Som den hö alltså, som vä ser de ut när jag tvättat av dem
Man ser ju att visningarna ökar, så någon måste ju läsa..
Vad skum den här bilden blev:
Jag blev lite orolig när jag såg den själv, och var tvungen att kolla på blocket vad jag hållit på med sent i går kväll
Men det var som det skulle, hålet är precis längst upp i spingan egemter org. oljekanal.
Jag vinklade en del när jag tog kortet, och det lurades visst det grövsta..
Lika bra att pilla lite med toppen när endå allt är isär.
Jag märkte att en del ventiler inte var helt täta när jag provade med spolarvätska i förbränningsrummen.
Och så såg ventilerna ut såhär:
Som den hö alltså, som vä ser de ut när jag tvättat av dem
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: Heavy metal bmw:n
Länge sedan jag uppdaterade, har vissligen inte hänt så mycket heller.
Höll på bra länge med att nöta in ventiler:
Det är när man håller på med sådant som man önskar att man åkte 3 cyl 2ventil maskin
Sedan var det läge att tvätta till toppen lite också:
Blev en liten snabbhoning av blocket, det gjorde rejäl skillnad:
Alla skador var så ytliga också, inte mätbart med handverktyg.
Har även tvättat allt som satt i bottendelen vid linehoningen:
Överfall, hylsor, brickor, pinnbult, muttrar, gördel och själva blocket förstås.
De hade väl tvättat i maskin efter att de gjort jobbet, men jag märkte att det fanns spåner kvar.
Svarvat en hylsa till stödlagret:
Jag trodde först att jag hittade ett stödlager som passade, men jag kom ju förstås ihåg fel mått
En lite onödig bild på veven:
Höll på bra länge med att nöta in ventiler:
Det är när man håller på med sådant som man önskar att man åkte 3 cyl 2ventil maskin
Sedan var det läge att tvätta till toppen lite också:
Blev en liten snabbhoning av blocket, det gjorde rejäl skillnad:
Alla skador var så ytliga också, inte mätbart med handverktyg.
Har även tvättat allt som satt i bottendelen vid linehoningen:
Överfall, hylsor, brickor, pinnbult, muttrar, gördel och själva blocket förstås.
De hade väl tvättat i maskin efter att de gjort jobbet, men jag märkte att det fanns spåner kvar.
Svarvat en hylsa till stödlagret:
Jag trodde först att jag hittade ett stödlager som passade, men jag kom ju förstås ihåg fel mått
En lite onödig bild på veven:
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: Heavy metal bmw:n
Haru skaffat en ny vev? Ser bra ut!
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
Re: Heavy metal bmw:n
Larsat, jag tog veven från reservmotorn.
Dennis, den är tvättad i en tvätt som ser ut ungefär som ett blästerskåp. Men där man då tvättar med varmt vatten med tvättmedel under tryck.
Den funkar rätt bra, men sådant där resultat tar tid..
Nu var det inte så farligt på de flesta delarna till motorn, det var ju bara något år sedan de såg ut så där förra gången.
Den här gången fick det bli att kleta ihop det:
Har även lagt försiktigt med tätning på pyramidringarna nere i blocket. Hoppas på att slippa rost runt pyramidringar och dyl. nu.
En prototyp till förvärmare:
Fick dock inte liv i den då, sedan har det inte blivit mer gjort.
En annan lösning behövdes:
Lite slangar, motorvärmare och kablar.
Färdig konstruktion i drift:
En motorvärmare är det ju inte mycket drag i, men 4 brände på ganska bra
Pillat med lite annat så länge:
Börjar ni ana vad jag har pillat isär?
Jomen, inte så mycket isärplockat dock:
Nu har jag fått dit min tempgivare minsann:
Förstår lite vad Jan Sellholm pratade om att huset var så starkt osv.
Det var nog bland det jäkligaste alu att borra i som jag varit med om.
Dennis, den är tvättad i en tvätt som ser ut ungefär som ett blästerskåp. Men där man då tvättar med varmt vatten med tvättmedel under tryck.
Den funkar rätt bra, men sådant där resultat tar tid..
Nu var det inte så farligt på de flesta delarna till motorn, det var ju bara något år sedan de såg ut så där förra gången.
Den här gången fick det bli att kleta ihop det:
Har även lagt försiktigt med tätning på pyramidringarna nere i blocket. Hoppas på att slippa rost runt pyramidringar och dyl. nu.
En prototyp till förvärmare:
Fick dock inte liv i den då, sedan har det inte blivit mer gjort.
En annan lösning behövdes:
Lite slangar, motorvärmare och kablar.
Färdig konstruktion i drift:
En motorvärmare är det ju inte mycket drag i, men 4 brände på ganska bra
Pillat med lite annat så länge:
Börjar ni ana vad jag har pillat isär?
Jomen, inte så mycket isärplockat dock:
Nu har jag fått dit min tempgivare minsann:
Förstår lite vad Jan Sellholm pratade om att huset var så starkt osv.
Det var nog bland det jäkligaste alu att borra i som jag varit med om.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: Heavy metal bmw:n
fan vilket fränt bygge de här är.. mycket imponerad av din kunskap,snabbhet, ihärdighet, men framför allt envishet att få det att funka. många hade nog tröttnat när lådor går sönder på löpande band. å motorn är i ett skick som man helst inte vill hitta den i. men med e85 i tanken verkar det kunna bli så tyvärr.. mpg lådan kommer nog bli grymt bra. skulle vilja ha en sån själv till projektet. men först får vi åka bmw låda å se hur de funkar. men drömmen vore ju sek låda... jobba på, så vi får se besten på banan nästa år... Mvh Strömberg.