Heavy metal bmw:n

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Avtappningspluggen sitter i botten, riktad neråt.
Där sätter jag inte gärna något, blr lite väl utsatt.

Jag tror det är den man skymtar på bilden där växellådsbalken är monterad.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10192
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Kadett4wd »

Gör en ny plugg. lite lite högre, men som kan ha givaren in i sidan i 6kant fattningen.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Till nivåpluggen menar du?
Vill nog inte ha något neråt under bilen..

Plockat ihop kandanstången:

Bild

Och provmonterat:

Bild

Verkar bli bra :thumbright:

I brist på körning får man kolla på snigelrace..

Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10192
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Kadett4wd »

ja tänkte till bottenpluggen, vet iofs itne hur det ser ut riktigt.
Men om pluggen är rakt ned kan det juh räcka med säg 10mm tjockare skalle för att kunan dra in en givare från sidan i skallen,
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Jag har fått tillbaka mina tryckringar och mätt lite:

Bild

Nyslipade och fina :thumbright:

Bild

30graders ramper.

Bild

Justerbara kamdrev, modell omfrästa org.

Bild

Gjort lite ändringar på panelen igen, tagit bort mätarna under och monterat avgastempen i panelen.

Bild

Växelindikatorn har tagit plats uppepå också :wink:

Så här ser det ut:

Bild

Lite intressant att lambdamätaren visar ca lambda1 utan sond monterad..

Har mest hållit på och brottats med sm4:an för att få till en shift cut som jag vill ha den :doh:
robbz
För mycket laddtryck
Inlägg: 190
Blev medlem: lör jul 04, 2009 7:45 pm
Ort: Gimo

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av robbz »

Riktigt hardcore :thumbright:

Varifrån tar du signal för hastighetsmätaren?

/mvh
976hk och 1060Nm på 2.2bar

spons: http://www.PBZ.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.robbz.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Heavy metal bmw:n

Inlägg av lyyski »

Hinner du titta på alla mätare? ;)
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Tommy Luhr »

Autronic är så lättvindigt att göra funktioner i ;) eller hur det nu var:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av super7 »

j björk skrev:
Bild

Lite intressant att lambdamätaren visar ca lambda1 utan sond monterad..

Har mest hållit på och brottats med sm4:an för att få till en shift cut som jag vill ha den :doh:
Märke på växlings lampan?
Kan säga att http://www.ttt-racing.com/" onclick="window.open(this.href);return false; funkar kanon :thumbright:
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Hoppsan, massa rörelse i tråden helt plötsligt :)

robbz, jag tar den från bakaxeln.
Det har inte fungerat så bra hittills, jag tog för givet att det var en induktiv givare när det var 2 kablar.
Men jag har mätt upp den nu, och konstaterat att det är en givare som växlar mellan kontakt och avbrott när det är metall i öppningen resp. öppet.

Så nu låter jag givaren jorda, som förut. Men har kopplat dit ett pullup motstånd, och använder den som en hallgivare.
Har dock inte provat ännu, men det ska nog gå bra..

lyyski, nej..
Men man kan slå en kik ibland på rakorna, och när man åker in i depå.
Så man får rätt bra koll på vad som händer med tempar etc.
Tryck och sådant får man hålla koll på efter bästa förmåga under tiden..

Tommy, nja :hihi:

Rätt knöligt med att leta reda på något i en meny, gå till en annan och ställa in lite där, skapa en tabell i en tredje..
Men det går ju göra ganska mycket när man får kläm på det, med interna omvandlare och signaler etc.

super7, det är den jag fick med lådan, det var någon som gör dem åt sellholm.
Så jag tror inte de finns att köpa från annat håll.
Inte så flaschig kanske, men den verkar göra det som behövs.
Visar vilken växel, samt går att ställa in så den växlar färg när det är dags att växla.
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Toffe »

mycket å titta på i den bilen=) ja hinner inte ens se oljetrycklampan i volvo märkte ja efteråt...

Blir de provkörning innan rimfrost?
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Nej, tyvärr.
Väntar på vitala delar som inte hinner hem ännu på ett rätt bra tag tyvärr :(
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Slänger väl upp en liten uppdatering igen.

Fått hem lameller till diffen:

Bild

Det här var nog en gammal bild, men man ser ju ungefär hur det ser ut..

Inmätt och ihopsatt:

Bild

Nu sitter hela klumpen ihop, och är monterad på bilen.
Skönt att skruva dit grejer som förhoppningsvis får sitta kvar.

Motorn ur.
Var tvungen att släppa antingen toppen eller gördeln för att kunna få dit bröstkåpan.

Toppen vill jag inte gärna skruva bort, med risk att förstöra packningen, efterdra etc.

Bild

Så, uppochner blev det :wink:

När man endå skruvar är det ju lika bra att kolla lagren:

Bild

Fanken, vevlagren är lite halvdana och har prickar. (Trol. e85 skador)

Kollar väl ramlagren också:

Bild

De såg ju inte direkt bättre ut :doh:
Lite skumt oljämt nötta var de också, dock var de inte org. Tror det var glyko.

Så nu ser det ut så här:

Bild

Varje utgift känns rejält nu, några tusen på bakaxeln jag inte räknat med.
Några tusen på motorn jag inte räknat ned..

Monterat brytare till shiftcut:

Bild

Tanken är att det blir en brytare som säger till att man växlar.
Sedan fördröjning på att släppa på effekten beroende på växeltrummans läge (potentiometern till växelindikatorn)
Växel garanterat i = 0 fördröjning. Mitt imellan 2 växlar = mycket fördröjning.
Henka_
För mycket laddtryck
Inlägg: 373
Blev medlem: mån okt 13, 2008 11:29 pm
Ort: Gävle

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Henka_ »

det är ju skittråkigt med såna "onödiga" utgifter som lager när motorn är hyfsat ny.
Nån idé om varför dom är så pass nedgångna redan?
*Fyndig text*

Henke K
robbz
För mycket laddtryck
Inlägg: 190
Blev medlem: lör jul 04, 2009 7:45 pm
Ort: Gimo

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av robbz »

ok, det verkar vara ett trassel att få till hastighetssignal när man kör ihopplockade grejjer :thumbdown: , därför sket jag i det och satte i en gps skärm, helt suveränt!
-ang lagren så körde jag alltid glyko i min gamla m20 motor, helt värdelösa lager...bara konstatera....det är original som gäller om man ska få det att hålla :thumbright:

/mvh
976hk och 1060Nm på 2.2bar

spons: http://www.PBZ.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.robbz.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
Skriv svar