Heavy metal bmw:n
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 8
- Blev medlem: mån mar 05, 2012 10:10 am
Re: Heavy metal bmw:n
Känns som det är en kombination av saker som tar ihjäl växellådan. Nu är inte jag någon expert men om man får spåna lite. Om jag förstått detta rätt så är växellådan stumt monterad i en mellanvägg och du kör CV-knutar i båda ändarna av kardanen. Det är tvärstumt helt enkelt + en 3-skivig tilton (eller var det 2-skivig med tjockare lameller, den är ju lite snällare iallafall).
Jag tror det är lite för stumt i kombination med att Gearcut kanske ligger lite fel till hur du växlar. Hur många ms ligger du på idag? Ett lättare Closed-loop system hade nog löst ditt problem. Tyvärr behöver man nog byta givaren på växel trumman då också.
Grym bil hur som
Mvh David
Jag tror det är lite för stumt i kombination med att Gearcut kanske ligger lite fel till hur du växlar. Hur många ms ligger du på idag? Ett lättare Closed-loop system hade nog löst ditt problem. Tyvärr behöver man nog byta givaren på växel trumman då också.
Grym bil hur som
Mvh David
Re: Heavy metal bmw:n
Kul att du kör igen Jonas!
Får svänga förbi senare i sommar.
Flyttar till Mantorp just nu!
Skickat från min GT-S7580 via Tapatalk
Får svänga förbi senare i sommar.
Flyttar till Mantorp just nu!
Skickat från min GT-S7580 via Tapatalk
Re: Heavy metal bmw:n
Jag använder inte shift cut alls längre, inte sedan första gången jag körde sönder.
Någonting gjorde att det inte fungerande som det var tänkt. Jag har för mig att bryttiderna kunde bli fel, man såg även att tändsänkningen som jag hade när den gav på igen direkt efter brytet kunde utebli.
Det verkade som att det blev en bugg i styrdonet när det blev lite för mycket på en gång, tex. man pumpar lite på gasen, närmar sig varvstopp och växlar samtidigt.
Jag har även tyckt att signalen från brytaren på växeltrumman inte såg ut att stämma vid något tillfälle, kommer inte riktigt ihåg hur det var nu. Men det kan helt klart ha med problemet att göra.
Jag har för mig att brytet annars skulle ligga på 120ms.
Jo, allt är stumt.
Även bakaxelklumpen sitter stumt monterad i rörkonstruktionen i chassiet.
Jag har haft funderingar på att försöka få dit hardyskivor på kardanen, men det har inte blivit av.
Enligt sellholm bör det räcka med att det finns lite svikt i drivaxlarna för att lådan ska hålla.
Jag har precis gått igenom en tko600 som har gått flera år i en m5 e34 med turbo. Liknande eller kanske lite mer effekt än vad jag har.
Under åren har den gått med lite blandat 3-2 skiviga tilton (Fö. hade han samma uppfattning som mig att det inte märks någon större skillnad på dem) Den hade liberty mod. med faceplate 2-4 vxl.
Dvs. inga synkningar, utan samma princip som en sådan här låda att växeln bara slår i. Dvs. rimligtvis mer belastning på dreven än en standard tko600. Dessutom har de då slipat av lite på 3:an på bottenstocken för att få frigång, vilket rimligtvis också försvagar drevet.
Han har gjort någon reparation tidigare, men det tror jag bara rörde sig om skadad face plate.
Jag tror han kör stumt också, dock är nog inte stumt riktigt samma sak i en org. e34 som i mitt bygge.
Men endå, när jag körde tko600 knäckte jag treans drev första gången på gatan när inte ens bilen var färdigmappad
Någonting gjorde att det inte fungerande som det var tänkt. Jag har för mig att bryttiderna kunde bli fel, man såg även att tändsänkningen som jag hade när den gav på igen direkt efter brytet kunde utebli.
Det verkade som att det blev en bugg i styrdonet när det blev lite för mycket på en gång, tex. man pumpar lite på gasen, närmar sig varvstopp och växlar samtidigt.
Jag har även tyckt att signalen från brytaren på växeltrumman inte såg ut att stämma vid något tillfälle, kommer inte riktigt ihåg hur det var nu. Men det kan helt klart ha med problemet att göra.
Jag har för mig att brytet annars skulle ligga på 120ms.
Jo, allt är stumt.
Även bakaxelklumpen sitter stumt monterad i rörkonstruktionen i chassiet.
Jag har haft funderingar på att försöka få dit hardyskivor på kardanen, men det har inte blivit av.
Enligt sellholm bör det räcka med att det finns lite svikt i drivaxlarna för att lådan ska hålla.
Jag har precis gått igenom en tko600 som har gått flera år i en m5 e34 med turbo. Liknande eller kanske lite mer effekt än vad jag har.
Under åren har den gått med lite blandat 3-2 skiviga tilton (Fö. hade han samma uppfattning som mig att det inte märks någon större skillnad på dem) Den hade liberty mod. med faceplate 2-4 vxl.
Dvs. inga synkningar, utan samma princip som en sådan här låda att växeln bara slår i. Dvs. rimligtvis mer belastning på dreven än en standard tko600. Dessutom har de då slipat av lite på 3:an på bottenstocken för att få frigång, vilket rimligtvis också försvagar drevet.
Han har gjort någon reparation tidigare, men det tror jag bara rörde sig om skadad face plate.
Jag tror han kör stumt också, dock är nog inte stumt riktigt samma sak i en org. e34 som i mitt bygge.
Men endå, när jag körde tko600 knäckte jag treans drev första gången på gatan när inte ens bilen var färdigmappad
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- cjagenmark
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 309
- Blev medlem: fre jan 02, 2009 12:01 am
- Ort: Bräkne-Hoby
Re: Heavy metal bmw:n
Såg dig på Mantorp. Tyvärr hittade jag inte dig i depån. Hade studerat bygget annars !
//
Christoffer
//
Christoffer
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1304
- Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
- Ort: Norrtälje
- Kontakt:
Re: Heavy metal bmw:n
Härligt att se den här bilen på mantorp igår! Man har ju kikat på den så länge här i tråden så det var kul att se att det fungerar också.
Den låter fint
Den låter fint
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Re: Heavy metal bmw:n
Kul att det var lite folk härifrån och kollade
Jag var i de två garagen längst ner.
Bilen funkade kanon i helgen, något småstrul med avgasläckage pga. att en plugg i ena grenröret hade släppt.. (har ett gäng pluggar där man kan mäta avgastemp)
Körde upp 50 däck och ca 230-250L e85
Så går det när man får bra tillgång till banan och bilen fungerar..
Jag var i de två garagen längst ner.
Bilen funkade kanon i helgen, något småstrul med avgasläckage pga. att en plugg i ena grenröret hade släppt.. (har ett gäng pluggar där man kan mäta avgastemp)
Körde upp 50 däck och ca 230-250L e85
Så går det när man får bra tillgång till banan och bilen fungerar..
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: Heavy metal bmw:n
Jag måste säga att jag är jäkligt nöjd med nya framvagnen, jäklar vad det går att åka brett nu
Jag har utnyttjat nya styrvinkeln fullt ut, jag har märkena i hjulhusen som bevis..
Jag har utnyttjat nya styrvinkeln fullt ut, jag har märkena i hjulhusen som bevis..
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: Heavy metal bmw:n
Trevligt! 50 däck! o_O finns det ngt filmat?
Skickat från min GT-S7580 via Tapatalk
Skickat från min GT-S7580 via Tapatalk
Re: Heavy metal bmw:n
Jag vet inte, det bör ju säkert finnas en del. Men jag har inte filmat något själv.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: Heavy metal bmw:n
Har visst inte uppdaterat något från gatebil här.
En stor del av däcken som gick åt:
Tror det var ca 40 hjul på bilden.
Det blev nog ett par kvar på lacken också..
Det var inte helt lätt att se något under leo vegas powerslide uttagningen..
Mycket band blev det. Ett för att vara på området, ett för licens. Sedan ett per dag för körningen..
Ett av de bättre fotona jag sett från helgen, jag har fått ok att använda det av fotografen:
En stor del av däcken som gick åt:
Tror det var ca 40 hjul på bilden.
Det blev nog ett par kvar på lacken också..
Det var inte helt lätt att se något under leo vegas powerslide uttagningen..
Mycket band blev det. Ett för att vara på området, ett för licens. Sedan ett per dag för körningen..
Ett av de bättre fotona jag sett från helgen, jag har fått ok att använda det av fotografen:
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: Heavy metal bmw:n
Vad händer här i vinter då? Bara väntar på kommande säsong?
Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
"Good looking from a far, but far from good looking!"
- Emil Sundquist
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 356
- Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
- Ort: Kisa
Re: Heavy metal bmw:n
Fyyyy f*n vilket bygge och vilken ork du har! Helt otroligt och så håller du till i ullrika? Jag bor själv i kisa. Får försöka hitta dej och kolla på bilen någon gång. Har läst hela tråden nu och är grymt imponerad!
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 8
- Blev medlem: mån jul 07, 2014 4:17 pm
Re: Heavy metal bmw:n
Tack för mycket god läsning i mellandagarna ( sid 1- 175 )
Har du någnon tråd om gengasen?
Och ett gott slut och ett gott nytt år med mera hyss!!!!!!
Mats
Har du någnon tråd om gengasen?
Och ett gott slut och ett gott nytt år med mera hyss!!!!!!
Mats
Re: Heavy metal bmw:n
Halloj
Jag pysslar vidare lite smått med bilen, men det riktiga drivet är lite svårt att hitta nu för tiden.
Jag har på senare tid sagt ifrån det mesta extra jobb, jag orkar inte jobba 50-60 timmar i veckan och sedan jobba på med egna grejer 20-30 timmar till längre.
Så det händer inte så mycket längre, går mest och tittar på grejerna och tycker synd om mig själv.
Men på lång tid har det iaf. hänt lite. ska försöka få till en liten uppdatering.
Jag pysslar vidare lite smått med bilen, men det riktiga drivet är lite svårt att hitta nu för tiden.
Jag har på senare tid sagt ifrån det mesta extra jobb, jag orkar inte jobba 50-60 timmar i veckan och sedan jobba på med egna grejer 20-30 timmar till längre.
Så det händer inte så mycket längre, går mest och tittar på grejerna och tycker synd om mig själv.
Men på lång tid har det iaf. hänt lite. ska försöka få till en liten uppdatering.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: Heavy metal bmw:n
känner igen det där tyvär. någonstans tar det stopp, och är otroligt svårt att komma igång igen efteråt.
men man får försöka hålla det på en lite mer "lagom" nivå för att hålla hobbyn levande!!!
men man får försöka hålla det på en lite mer "lagom" nivå för att hålla hobbyn levande!!!
snabbast på "Forat" 2012
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing