Heavy metal bmw:n

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Tackar, men speciellt snabb vet jag inte om jag är..
Dock jobbar jag ganska mycket, tyvärr allt för mycket mad andras grejer så eget blir ofta lidande.

En jäkla massa mätande och justerande på kammar:

Bild

Enl. mina uträkningar står nu avgaskammen på 116 graders centerline, och insugningskammen på 115 grader.
Men måtten på lyft i överlappet är lite märkliga, jag måste ta och rita upp diagram och se om kammarna är asymetriska eller något.

Lite paket har det kommit också, ett som bla. innehöll det här:

Bild

Nu blir det att köra 2 skivig rallykoppling istället..

Lite grejer har hittat in i bilen igen, ett par kort underifrån:

Bild

Bild

Idag kom ett annat efterlängtat paket:

Bild

Jag var lite orolig att det var rätt, tyckte det var lite väl stort :?

Men det stämde :)

Bild

Håller på och försöker placera dem nu, det är inte heller helt lätt..
Den där tryckklockan ställer till med rätt mycket..
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av knotan »

nice, vad är det för mått på snurrorna??
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
freddan302
Forumsberoende
Inlägg: 817
Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
Ort: Gällivare

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av freddan302 »

Fränt med efr!

Står 7064 0.83 på kartongen...
Gissar att det är måtten in/ut och a/r på avgas?
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Ja, det är 7064:or med .83 hus.
Jag hade tänkt köra 7670:or, men blev övertalad av säljaren att köra de här istället.

Det blir inga rekordeffekter, men det bör bli bra register..
Uträkningar finns tidigare i tråden :)

Måtten som uppges i namnet är kompressorexducier och turbininducier

Kompressorinducier är 52mm turbinexducier är 56mm

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 1&start=30" onclick="window.open(this.href);return false;

Ett par bilder på inpassning av ena:

Bild

Bild
Användarvisningsbild
E34 RRT
Forumsberoende
Inlägg: 659
Blev medlem: lör aug 30, 2008 8:38 am
Ort: borgå (finland)

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av E34 RRT »

om det inte var trångt och jävligt så nu ser jag att det blir i vilket fall som helst!! :D
du kommer få rekord i fint register :)
Niklas.E
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Daniel-635 »

Det kanske står tidigare i tråden, men jag antar att kompressorn blir bortplockad nu ?

Det ska bli mycket intressant att se hur någon annan skruvar ihop detta på en Rak 6a !
Men av den bakre snurrans placering antar jag att den främre blir högt monterad och att Downpipen kommer gå över bakre grenröret ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
E34 RRT
Forumsberoende
Inlägg: 659
Blev medlem: lör aug 30, 2008 8:38 am
Ort: borgå (finland)

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av E34 RRT »

skall du ta bort kompressorn??
Niklas.E
Användarvisningsbild
Pimplaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis aug 28, 2007 8:39 pm
Ort: Stockholm/Norrort

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Pimplaren »

Mysiga grejer! :)

Vart handlade du kopplingen?
BMW m5 turbo,
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575

MVH Oliver von Bjuhr
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Daniel, det var så länge sedan du kommenterade i tråden så jag började tro att du inte läste den längre :wink:
Det är precis som du säger, främre turbon högt monterad. Avgasröret ner över bakre grenröret.

Kompressorn har jag inte tänkt använda längre, tror inte jag ska ha något större behov av den.

Kopplingen har jag handlat på summit.
Användarvisningsbild
E34 RRT
Forumsberoende
Inlägg: 659
Blev medlem: lör aug 30, 2008 8:38 am
Ort: borgå (finland)

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av E34 RRT »

du som handlar mycket från summit går du alltid via tullen eller?
Niklas.E
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Daniel-635 »

Jag är en flitig läsare, men har inte kommenterat så mycket senaste tiden :oops:

Får väl passa på att fråga nu, är det Biltemas Diesel / Vatten Pump du ska ha till Oljekylet på bakaxeln ?
(Den har jag köpt för Turbo returoljan på min bil)
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
stromberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 242
Blev medlem: ons sep 05, 2012 8:18 pm

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av stromberg »

de måste vara Biltema pumpen, har för mig jag såg en bild där man såg kartongen här i tråden... å den ser väldigt lik ut den jag köpte som jag ska ha till bakaxel kylning på 242... hörde en förklaring på ljudet från den pumpen, någonstans imellan en JAS och en stenkross.. ja är det inte värre så... :) GOD JUL på er..
Användarvisningsbild
erikjakan
Forumsberoende
Inlägg: 738
Blev medlem: lör jun 07, 2008 12:54 am

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av erikjakan »

Daniel-635 skrev:Jag är en flitig läsare, men har inte kommenterat så mycket senaste tiden :oops:

Får väl passa på att fråga nu, är det Biltemas Diesel / Vatten Pump du ska ha till Oljekylet på bakaxeln ?
(Den har jag köpt för Turbo returoljan på min bil)
jag har rasat 2 såna på asconan, vart dyra ras...

Den klarar inte värmen från oljan om man ligger på lite.

Köp en riktig pump från USA med vitondrev och fläktkylning istället.

MVH Erik
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Jagg skickar så mycket som möjligt i container.
Hur de gör med tullen vet jag inte..

Ja, det är biltema pumpen. Kugghjulsmodellen.
Det verkar vara ganska många som använder dem till oljeretur, vad man har sett verkar det väl fungera för de flesta.
(dock inga jag känner vad jag vet)
Jag har dock kört ihjäl en när jag pumpat spillolja med den för länge sedan. Kan varit tjockt bottenklegg ev. kommer inte riktigt ihåg..
Den brände lindningarna i motorn iaf.

Här har jag tänkt att det ska blåsa kylluft på den, och så är det ju ingen katastrof om den havererar för mig.

Till slut ett nästan färdigt grenrör:

Bild

Bild

Bild

Monterat:

Bild

Bild

Gott om plats:

Bild
Användarvisningsbild
erikjakan
Forumsberoende
Inlägg: 738
Blev medlem: lör jun 07, 2008 12:54 am

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av erikjakan »

Bra kylning till den är nog inte fel!

Blir turboras direkt om pumpen stannar och man har lite belastning på turbosarna.

En tank med avluftning som pumpen suger ifrån är nog rätt smart. :)!

/erik
Skriv svar