Heavy metal bmw:n

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
E3-Otto
För mycket laddtryck
Inlägg: 135
Blev medlem: tor jul 06, 2006 12:33 am
Ort: Jönköping

Inlägg av E3-Otto »

j björk skrev:Kul, vi har alltså lite mer E3 kunskap här på forumet än vad jag trodde :thumbright:

Finns det projekttråd på bilen någonstans?
Kör du org. bakvagn?

Knotan, nja, tänkte allt att jag skulle hinna köra lite med båda..
Det brukar ju endå bara gå sönder, då kanske man har någon lekbil som fungerar :wink:
E3 är skön!

Jag kör orginal bakvagn inkl standard bussningar.
Jag är glad om det håller ihop med min sugspis. Ska bli mycket intressant och se hur det håller med turbo!! :thumbright:

Vilken kardan ska du använda?

Blir kul att följa projektet!!
Ska du köra till sommaren?

Jorå det finns projekt trådar på min bil:

http://www.garaget.org/?car=10193
http://alpina.wastegate.se/

/Otto
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Jag kör som du ser det mesta stumt..
Hoppas det ska hjälpa bakaxeln lite till att hålla ihop :wink:

Kardan tänkte jag bygga ny/ta från någon jänkare- främre biten.
Yoke till 1350 knut har jag till lådan.
Sedan tänkte jag skarva ihop det ned en snutt längst bak från en bmw stång på något smart sätt :hihi:

Jag hoppas på att köra till sommaren, det beror på hur mycket tid det tar och hur mycket tid jag hinner lägga ner!

Hoppas på att pv:n inte tar allt för mycket tid och pengar under våren..
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

ser bra ut Jbjörk.
Men jag kan inte hålla med om att det skulle vara ett nerbyte med förgasare på en sådan motor.

Det var ju hur fränt som hellst :thumbright:

Det sticker nog i mångas ögon med fuggar på en sådan spis:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Nja, kanske bara är jag som är lite anti-förgasare..

H-vete vad din motor ser ut att ha kostat pengar :shock:
Jag har tyvärr fått lite inblick i priserna på grejer till de här maskinerna :doh:


Fint grenrör, ett sådant kanske man skulle haft egentligen :thumbright:
Men jag tror nog det blir "tillräckligt bra" med orginalet åt mig.

Var det en spricka från en vattenkanal ut runt en cyl. man såg på ditt gamla block?
Svårt att säga säkert på en bild sådär..
Användarvisningsbild
E3-Otto
För mycket laddtryck
Inlägg: 135
Blev medlem: tor jul 06, 2006 12:33 am
Ort: Jönköping

Inlägg av E3-Otto »

j björk skrev:Nja, kanske bara är jag som är lite anti-förgasare..

H-vete vad din motor ser ut att ha kostat pengar :shock:
Jag har tyvärr fått lite inblick i priserna på grejer till de här maskinerna :doh:


Fint grenrör, ett sådant kanske man skulle haft egentligen :thumbright:
Men jag tror nog det blir "tillräckligt bra" med orginalet åt mig.

Var det en spricka från en vattenkanal ut runt en cyl. man såg på ditt gamla block?
Svårt att säga säkert på en bild sådär..
Japp sprickor från topplocksbultshålet till vattenkanalerna. Mycket vanligt, säkert på ditt block också... :( eller så har du tur 8)

Jo det blir några surt förvärvade slantar..... Bara att skippa typ 2 thailandsresor så är saken biff. Man slipper rännsk.... på köpet :thumbright:

/Otto
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Ahh, nu ser jag tror jag..
Från bulthålet till den runda kylkanalen som sitter mellan två cylindrar?
Användarvisningsbild
E3-Otto
För mycket laddtryck
Inlägg: 135
Blev medlem: tor jul 06, 2006 12:33 am
Ort: Jönköping

Inlägg av E3-Otto »

j björk skrev:Ahh, nu ser jag tror jag..
Från bulthålet till den runda kylkanalen som sitter mellan två cylindrar?
japp och till den trekantiga också.

/Otto
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Är nog bäst att inte veta något om några motivationshämmande sprickor ännu :wink:

Bild
Har börjat passa in rattstång och pedalställ.
Blev mycket tejp, kablar och buntband först..

Bild
Passade rätt bra, efter att man kapat bort lite mer plåt förstås :hihi:

Bild
Fästena färdigsvetsade, verkar bli stabilt :thumbright:
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Ser ju kanon ut det här, fina och tydliga bilder dessutom :thumbright:

Ska denna bil SFRO bes. tro :roll:

Den vita e3an som gästspelar i tråden är DUNDER fräck, tittade nära på den i sommras :thumbright:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Tack, jo den vita verkar riktigt frän :thumbright:
En aning mer puts än vad jag planerar :hihi:

Var ute i kallgaraget och rotade, kom in med det här:
Bild

Svarvade lite så det slutade så här:
Bild

Några varv i tigen så blev det så här:
Bild

Sedan efter lite mer måttande så ser det ut så här:
Bild

Har bara punktat ihop fästet till styruppväxlingen ännu, ska prova med motorn på plats först..
Men det ska nog inte vara några problem.. hoppas jag :wink:
Användarvisningsbild
E3-Otto
För mycket laddtryck
Inlägg: 135
Blev medlem: tor jul 06, 2006 12:33 am
Ort: Jönköping

Inlägg av E3-Otto »

j björk skrev:Tack, jo den vita verkar riktigt frän :thumbright:
En aning mer puts än vad jag planerar :hihi:

Var ute i kallgaraget och rotade, kom in med det här:
Bild

Svarvade lite så det slutade så här:
Bild

Några varv i tigen så blev det så här:
Bild

Sedan efter lite mer måttande så ser det ut så här:
Bild

Har bara punktat ihop fästet till styruppväxlingen ännu, ska prova med motorn på plats först..
Men det ska nog inte vara några problem.. hoppas jag :wink:
vilket jävla tempo!! :twisted:

startklar i april?

Var köper man styrutväxlingen?

/Otto
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Tack, det skulle ju inte vara fel med startklar i april, men jag räknar inte med det..
Brukar ju ta tid med allt småplock, vänta på grejer etc..

Styrutväxlingen kommer från summit.
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

den där lär ju vara klar för björkvik i maj då :twisted:
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Knotan, man kan ju hoppas :thumbright:

Bild
Som jag trodde var det inga problem vid styruppväxlingen.
Hur mycket plats som helst, nästan så man får stoppa dit något där bara för att :hihi:

Bild
När motorn endå var i, började jag titta lite på möjligheterna att bygga gaspedal osv.

Det sitter alltså en platta på gasreglaget på motorn.

Bild
Sedan en sådan här mot plemiumet med "motverkande" fjäder.

Bild
Så här ser det ut.
Alltså gasreglaget har mjukare fjäder, så det rör sig först.
Gasar man mer rör sig fjädern i fästet istället.

Men frågan är varför :?
Fanns M5 med automat så det är till kickdown, kommer min motor isf. från en automatare eller var det alltid så här?
nicke.t
Forumsberoende
Inlägg: 1885
Blev medlem: ons okt 03, 2007 10:00 pm
Ort: piteå/umeå

.

Inlägg av nicke.t »

m5 finns inte autmat va ja vet ser samma ut på min hur de funkar har ja inte tänkt på. mvh nicke.t
tel 0707149931
Skriv svar