Heavy metal bmw:n

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

det är ifall du trampar gasen genom golvet som på flåklypa grandprix:)

hehe.
Säkert nått som hindrar från att trampa spjällaxeln sned ifall det skulle bli väl engagerat gaspådrag vid någon korvkiosk:)

Trevligt bygge, skall tydligen funka skitbra dom där utväxlingarna på rattstången :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
E3-Otto
För mycket laddtryck
Inlägg: 135
Blev medlem: tor jul 06, 2006 12:33 am
Ort: Jönköping

Inlägg av E3-Otto »

j björk skrev:Knotan, man kan ju hoppas :thumbright:

Bild
Som jag trodde var det inga problem vid styruppväxlingen.
Hur mycket plats som helst, nästan så man får stoppa dit något där bara för att :hihi:

Bild
När motorn endå var i, började jag titta lite på möjligheterna att bygga gaspedal osv.

Det sitter alltså en platta på gasreglaget på motorn.

Bild
Sedan en sådan här mot plemiumet med "motverkande" fjäder.

Bild
Så här ser det ut.
Alltså gasreglaget har mjukare fjäder, så det rör sig först.
Gasar man mer rör sig fjädern i fästet istället.

Men frågan är varför :?
Fanns M5 med automat så det är till kickdown, kommer min motor isf. från en automatare eller var det alltid så här?
Det är väl en wire till farthållare och sedan låg väl 250kmh begr. med wire på dom tidiga har jag för mig...

/Otto
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Hur kommer det sig att du inte konverterar till kuggstång ?

Lite svårt att hitta något som passar men det verkar ju inte hämma dig i vanliga fall :wink:

Skulle själv gärna slänga min gjutjärnsklumpåt HE :evil:
Om jag bara räknar ut hur allt ska få plats :doh:

Kommer säkert funka med detta med, men min snäcka ger inte den vägkänslan jag vill ha :?

Intressant gasreglage :?:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Björkvik i Maj vore ju inte så dumt, du kanske kan sammanstråla med E3otto och köra ett race då. Ska försöka komma dit med 02an oxå.
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Jørg1e30
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: lör sep 13, 2008 10:43 pm

Inlägg av Jørg1e30 »

Det er til cruise kontrollen. Kult prosjekt: Men hva blir motorspec?
Kjør hart kjør bmw bil.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Jo kuggstång skulle ju förstås inte vara fel
Jag funderade över det innan jag påbörjade bygget, men bedömde att det skulle ta för mycket tid.
Det känns som jag behöver läsa på en del för att veta att det blir bra, blir det inte bra kan det va..

Men nästa vinter kanske..

bmw02touring
Den här är inte tänkt att sätta några tider med rakt fram, kommer antagligen inte ens ha några greppdäck till den.
Om det var vad du menade med att köra ett race?
Sedan kan det väl gå att köra som uppvisning, men det blir nog 400m hjulspinn..

Motorn är tänkt att bli så org. som möjligt, fast med turbo förstås :wink:
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Hur har du tänkt att använda bilen, bankörning? Tänkte mest att det vore fränt med ett par s38 försedda e3or som gasar, menar inte något seriöst Race. :hihi:
Senast redigerad av bmw02touring den mån jan 12, 2009 5:51 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Användarvisningsbild
E3-Otto
För mycket laddtryck
Inlägg: 135
Blev medlem: tor jul 06, 2006 12:33 am
Ort: Jönköping

Inlägg av E3-Otto »

j björk skrev:Jo kuggstång skulle ju förstås inte vara fel
Jag funderade över det innan jag påbörjade bygget, men bedömde att det skulle ta för mycket tid.
Det känns som jag behöver läsa på en del för att veta att det blir bra, blir det inte bra kan det va..

Men nästa vinter kanske..

bmw02touring
Den här är inte tänkt att sätta några tider med rakt fram, kommer antagligen inte ens ha några greppdäck till den.
Om det var vad du menade med att köra ett race?
Sedan kan det väl gå att köra som uppvisning, men det blir nog 400m hjulspinn..

Motorn är tänkt att bli så org. som möjligt, fast med turbo förstås :wink:
Hur mycket vågar man ladda med orginal prylar?

/Otto
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av zajja »

j björk skrev: Sedan kan det väl gå att köra som uppvisning, men det blir nog 400m hjulspinn..
Men det är fränt det med! :twisted:
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Otto, vet ej..
När det går sönder får man sänka :wink:
Ska försöka hålla ner laddet på lägre varv=mindre vrid.
Skonar både motor och bakaxel.. men det blir väl att hålla sig under ett bar antar jag.
De här maskinerna verkar ju lämna effekt på lägre tryck också..

02 touring, jag har tänkt köra "dum i huvudet" drifting :hihi:
Alltså, man släpar ut ett stort övermotoriserat lok och gasar som en idiot utan kontroll tills folk med självbevarelsedrift håller sig undan :lol:
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Fränt, Dumihuvud drifting är ett nytt begrepp för mig. Men det låter som om det är något jag skulle gilla. :thumbright:
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

1 bar och orginalkolvar ?
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

robban skrev:1 bar och orginalkolvar ?
Tja, knappt ett bar som max hade jag väl tänkt mig.
Det håller inte alls menar du eller?
Vet ganska lite om vad en sådan här maskin tål, så har du info är jag intresserad :thumbright:
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Vet att S14 original kolvarna inte håller för nå mycket alls iaf.
Ganska hög kompa på en sån där maskin original så det är ju inte som att sätta en snurra på en gammal M30.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Jag tänkte köra tjock mls packning för att få ner kompet.
Förresten, hur går kolvarna sönder i så fall, sprucket ringland?
Eller jättetrasigt och spåner i hela motorn och stake genom blocket :pale:
Skriv svar