Heavy metal bmw:n
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Heavy metal bmw:n
Grymt snyggt plastjobb!!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 398
- Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:48 pm
Re: Heavy metal bmw:n
Fan du har verkligen kunskapen man blir avis på!
Riktigt fint plastjobb!!!
Riktigt fint plastjobb!!!
Re: Heavy metal bmw:n
Man får tacka så mycket för kommentarerna
Hänger inte riktigt med här på sidan längre, och har återigen inte uppdaterat på ett tag.
Men den här gången har det faktiskt hänt en del.
Pysslat vidare på framvagnsbalken, mycket godsgängor blir det.
Tätat om kåpan, hade ett litet irriterande läckage. Tog även bort kylningen då jag inte behövt den sedan jag började köra svetsdiff.
Jobbat vidare på framvagnen, uppdrag eliminera bump steer.
Nu blir det "normal" längd på styrstagen, istället för de långa som satt i mitten.
Mäta, mäta..
Justera höjden på inre leden och mäta igen.
To be continued..
Hänger inte riktigt med här på sidan längre, och har återigen inte uppdaterat på ett tag.
Men den här gången har det faktiskt hänt en del.
Pysslat vidare på framvagnsbalken, mycket godsgängor blir det.
Tätat om kåpan, hade ett litet irriterande läckage. Tog även bort kylningen då jag inte behövt den sedan jag började köra svetsdiff.
Jobbat vidare på framvagnen, uppdrag eliminera bump steer.
Nu blir det "normal" längd på styrstagen, istället för de långa som satt i mitten.
Mäta, mäta..
Justera höjden på inre leden och mäta igen.
To be continued..
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: Heavy metal bmw:n
Fått dit lite skärmar och sådant också efter lack:
Gallermontering.
Oroande fläck efter uppstart, var dock bara en klamma som inte var dragen
En väldigt liten provkörning i regn senare
Gallermontering.
Oroande fläck efter uppstart, var dock bara en klamma som inte var dragen
En väldigt liten provkörning i regn senare
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2782
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Heavy metal bmw:n
Det ser riktigt bra ut !
Jag känner väl igen den där lappen med alla mätningarna.
Har du fått till ett bra utseende på styrarmen också ?
Det vart många timmars klurande för mig innan jag löste problemet med att få höger och vänster exakt lika.
Jag känner väl igen den där lappen med alla mätningarna.
Har du fått till ett bra utseende på styrarmen också ?
Det vart många timmars klurande för mig innan jag löste problemet med att få höger och vänster exakt lika.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: Heavy metal bmw:n
Jag kommer inte riktigt ihåg hur jag bar mig åt med styrarmarna, men jag höll på en bra stund minns jag.
(Jag gjorde dem för ca 1, 5 år sedan)
Dock brydde jag mig inte så mycket om ackerman etc. Utan mera att när ytterhjulet tar i hjulhuset är det lagom att p-änden till innerhjulet tar i länkarmen..
(Jag gjorde dem för ca 1, 5 år sedan)
Dock brydde jag mig inte så mycket om ackerman etc. Utan mera att när ytterhjulet tar i hjulhuset är det lagom att p-änden till innerhjulet tar i länkarmen..
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: Heavy metal bmw:n
Fasen va kul att det är igång igen! Har saknat att se bilen ute
"Good looking from a far, but far from good looking!"
Re: Heavy metal bmw:n
Snyggt jobbat som vanligt! Härligt att du tagit tag i den igen. En av de intressantaste trådarna här.
Börjar dock se lite slank ut om baken nu...
Börjar dock se lite slank ut om baken nu...
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
Christ3r Lakkapää
Re: Heavy metal bmw:n
Jag har tänkt uppdatera, men det har blivit lite tunt igen. .
Gustav, om du var på 5100 i fredags så fick du se den igen på banan
Bilen kändes bra tyckte jag, vad härligt med styrvinkel
Fanns liksom alltid lite mer att ge.
Tror inte det blev någon snurrning förutom det sista jag gjorde
Det kändes som att det gick köra hur fort som helst, men det gjorde det tyvärr inte..
Gustav, om du var på 5100 i fredags så fick du se den igen på banan
Bilen kändes bra tyckte jag, vad härligt med styrvinkel
Fanns liksom alltid lite mer att ge.
Tror inte det blev någon snurrning förutom det sista jag gjorde
Det kändes som att det gick köra hur fort som helst, men det gjorde det tyvärr inte..
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: Heavy metal bmw:n
Nu ska vi se, körde som sagt 5100 i fredags.
Innan blev det lite fix, bytte tempmätare:
Jag är väl inte helt nöjd med kvaliteten på mina autometermätare.
Vattentempmätaren visade helt åt skogen, var väl 50 grader vid 80 i motorn eller något..
Med nya framvagnen gick inte bilen på min kärra längre, fick låna en lite rejälare
En bonus (mörk) bild
Blev som vanligt nu för tiden lite si och så med bilderna..
Men bilen gick bra, och det gick att styra "hur mycket som helst", vilket ledde till att jag laddade mer och mer..
Till slut med lite för dåliga däck och lite för mycket fart blev det en skaplig avåkning ut i sandfållan
Lyckades då kröka länkarmarna i framvagnen, som var lite klent byggda:
Det var väl inte helt oväntat egentligen, hade tänkt förstärka dem.
Men orkade inte mest pga. lite bristande motivation..
Den ena kunde jag iaf rikta, blev lite rep på den andra:
Nu har jag utnyttjat den plats som finns:
Lite färg på dem så är man i hamn:
Några däck hann bli avrättade innan dess iaf:
Jag hade en del oljud på 3:an under dagen också, och efter en provkörning med ombyggda länkarmar kunde jag konstatera att det inte hade lagat sig självt.
Favorit i repris:
Jaha, så här kan det ju också se ut:
Doggarna på 4:an var skadade också, så 3 drev och en doggring senare så är jag väl på banan igen
Eller ja, inte riktigt. Fick byta kopplingslameller också.
Innan blev det lite fix, bytte tempmätare:
Jag är väl inte helt nöjd med kvaliteten på mina autometermätare.
Vattentempmätaren visade helt åt skogen, var väl 50 grader vid 80 i motorn eller något..
Med nya framvagnen gick inte bilen på min kärra längre, fick låna en lite rejälare
En bonus (mörk) bild
Blev som vanligt nu för tiden lite si och så med bilderna..
Men bilen gick bra, och det gick att styra "hur mycket som helst", vilket ledde till att jag laddade mer och mer..
Till slut med lite för dåliga däck och lite för mycket fart blev det en skaplig avåkning ut i sandfållan
Lyckades då kröka länkarmarna i framvagnen, som var lite klent byggda:
Det var väl inte helt oväntat egentligen, hade tänkt förstärka dem.
Men orkade inte mest pga. lite bristande motivation..
Den ena kunde jag iaf rikta, blev lite rep på den andra:
Nu har jag utnyttjat den plats som finns:
Lite färg på dem så är man i hamn:
Några däck hann bli avrättade innan dess iaf:
Jag hade en del oljud på 3:an under dagen också, och efter en provkörning med ombyggda länkarmar kunde jag konstatera att det inte hade lagat sig självt.
Favorit i repris:
Jaha, så här kan det ju också se ut:
Doggarna på 4:an var skadade också, så 3 drev och en doggring senare så är jag väl på banan igen
Eller ja, inte riktigt. Fick byta kopplingslameller också.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: Heavy metal bmw:n
Spontant så känner jag att jag behöver fråga men dessa mpg lådor, kvaliteten verkar ju inte vara överdrivet hög.
Är det så att dom inte pallar effekten eller är det själva körningen som misshandlar dom ?
Är det så att dom inte pallar effekten eller är det själva körningen som misshandlar dom ?
Svetsar och skruvar i det mesta
Erik Norrman Piteå
Erik Norrman Piteå
Re: Heavy metal bmw:n
Doggringslådor är ju rena rejsingprylar och vid högt effekttuttag (vrid kanske snarare) så är det underhållet som krävs därefter att ta isär mellan varje race och byta drev /doggringar.
Men dem som kör i sånna här bilar har vanligen inte ork/lust /råd att sköta den biten utan man byter när det igentligen är för sent och när det är trasigt
I min låda på formelbilen så skulle jag igentligen byta typ 3-4-5 ans växeldrev och doggringar några ggr per säsong. Men det blir för dyrt..
Men dem som kör i sånna här bilar har vanligen inte ork/lust /råd att sköta den biten utan man byter när det igentligen är för sent och när det är trasigt
I min låda på formelbilen så skulle jag igentligen byta typ 3-4-5 ans växeldrev och doggringar några ggr per säsong. Men det blir för dyrt..
snabbast på "Forat" 2012
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Re: Heavy metal bmw:n
Enligt sellholm ska det hålla.
Det normala ska vara att man river lådan efter ett par tre sesånger och går egenom den.
Då eventuellt byter något om doggarna är skadade, annars bara sätter ihop den igen.
Jag såg att någon på rejsa hade skrivit att det var just så för honom, han lämnade sin låda till sellholm och de tog isär och satte ihop den igen.
Så jag vet inte, det kanske bara är jag som inte kan köra bil.
Det normala ska vara att man river lådan efter ett par tre sesånger och går egenom den.
Då eventuellt byter något om doggarna är skadade, annars bara sätter ihop den igen.
Jag såg att någon på rejsa hade skrivit att det var just så för honom, han lämnade sin låda till sellholm och de tog isär och satte ihop den igen.
Så jag vet inte, det kanske bara är jag som inte kan köra bil.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: Heavy metal bmw:n
Ledsen, men det tror jag inte på.!!
Kanske på en 200 hästars N/A motor som går huvudsakligen på grus tex
men knappast vid karateväxling på asfalt och 5-600 nm+
Kanske på en 200 hästars N/A motor som går huvudsakligen på grus tex
men knappast vid karateväxling på asfalt och 5-600 nm+
snabbast på "Forat" 2012
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 449
- Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
- Ort: Kalix
Re: Heavy metal bmw:n
Har man inte bommat nån växel så brukar jag bara ta isär min låda (ca 400Nm) under vinterservicen. På sex säsonger har jag bytt något drev och synkring men bara för att man har slarvat lite vid växling.
På rallycross supercaren (ca 700Nm) vi har så hade jag isär den i vintras men det var inget slitage så det var bara att sätta ihop den igen.
På rallycross supercaren (ca 700Nm) vi har så hade jag isär den i vintras men det var inget slitage så det var bara att sätta ihop den igen.
/ Niklas Sandström